Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: Ongelma kääntäessä

erakko- [28.08.2008 16:30:59]

#

No niin, eli SDL:llä olen tehnyt ekana pelinäni Pong-pelin. Olen kääntänyt sen g++:ssalla, ja on toiminut mainiosti kunnes Ubuntun uudelleenasennuksen jälkeen tuli herjaus "No available video device". Tuo nyt on pieni ongelma sillä tiedän että peli toimii.

Mutta koska peli on tällä hetkellä vain Linuxille, ja haluan kuulla myös Windows käyttäjien mielipiteitä, haluan kääntää myös pelin exe-tiedostoksi. Ongelmana on nyt kääntäminen, koulussa herjaa esim:

undefined reference to `_Mix_PlayMusic'

Ja samaa saan myös Linuxin crosscompilerilla (i586-mingw32msvc-c++). Koulussa käytän kääntäjänä Dev-C++ ohjelmaa, ja se on muutettu juuri "SDL:n asennus" oppaan mukaan.

Minulla on kaikki tarvittavat lisäkirjastot (ainakin omasta mielestäni), enkä nyt osaa kertoa ongelmastani tuon enempää. Kiitos etukäteen avusta!

Metabolix [28.08.2008 16:46:30]

#

Tuo taas viittaa juuri siihen, ettei sinulla ole kaikkia tarvittavia lisäkirjastoja, tai ainakaan et ole lisännyt niitä projektin käännösasetuksiin. Linuxissa annat g++:lle tiettyjä -l-parametreja, vastaavat parametrit täytyy antaa myös cross-compilerille tai lisätä Dev-C++:n projektin asetuksiin. Ilmeisesti siis SDL_mixer puuttuu.

erakko- [28.08.2008 17:03:49]

#

Unohdinkin että olin koulussa edistynyt enemmän Dev-C++:lla:

[Linker error] undefined reference to `_imp__SDL_initFramerate'

Ainoastaan kolme tuon tyyppistä. Luulen siis että SDL_gfx puuttuu, mutta siellähän se on.

erakko- [29.08.2008 09:50:53]

#

Nyt on ongelma ratkaistu Dev-C++:ssan kanssa, ja varmaan saan tämän toimimaan sitten Linuxillakin.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta