Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Putkapostien ratkaisujen julkaiseminen

Sivun loppuun

Grez [11.08.2008 22:46:11]

#

Tämä on vastaus aiempaan threadiin, joka ilmeisesti oli niin vanha tms., että siihen ei voinut enää vastata. (Olisi muuten fiksumpaa, että "lainaa"-linkit ei olisi näkyvissä jos ne ei toimi kun ei voi vastata)

Antti Laaksonen kirjoitti:

Pääsyy vanhojen tehtävien ratkaisujen puuttumiseen on saamattomuuteni, mutta ratkaisujen julkaisussa on myös muutama ongelma. Ensinnäkin jos ratkaisut julkaistaan kaikkien nähtäville, moni voi katsoa suoraan ratkaisun tehtävää miettimättä. Muihinkin kuin uusimpaan putkapostiin tulee aina välillä ratkaisuja. Jos taas ratkaisut julkaistaan vain vastauksen lähettäneille, pitäisi joka tehtävässä erikseen päättää, kuinka hyvä lähetys riittää ratkaisun näkemiseen.

Minusta fiksu vaihtoehto olisi, että voisi "luovuttaa". Eli mikä tahansa listalle kelpaava vastaus riittäisi, jonka jälkeen voisi valita "luovutan" ja päästä katsomaan muiden ratkaisuja. Tämän jälkeen jos lähettäisi uuden vastauksen, niin se ei enää parantaisi sijoitusta listalla. Toki tässä voisi huijata toisella tunnuksella tms., mutta en usko että se kiinnostaa ketään muuta kuin huijaajaa itseään.

Antti Laaksonen [11.08.2008 23:03:05]

#

Ehdottamasi järjestely olisi luultavasti toimiva. Viime aikoina on tosin tullut tavaksi keskustella ratkaisuista melko avoimesti julkisesti. Ainoastaan varsinaiset ratkaisuohjelmat ovat toistaiseksi jääneet puuttumaan.

Metabolix [11.08.2008 23:04:47]

#

Grez kirjoitti:

Minusta fiksu vaihtoehto olisi, että voisi "luovuttaa". Eli mikä tahansa listalle kelpaava vastaus riittäisi, jonka jälkeen voisi valita "luovutan" ja päästä katsomaan muiden ratkaisuja.

Tavallaanhan tämä mahdollisuus on olemassa, kun ratkaisualgoritmeja tarkastellaan keskustelussa rot13-salattuina, jolloin ne ovat kenen tahansa halukkaan saatavilla mutta eivät kävele kuitenkaan väkisin vastaan. Tuota sijoituksen parantamista ei tietenkään ole estetty, enkä tiedä, onko siihen välttämättä tarvettakaan. Sama se, jos joku kiipeää listalla ylemmäs. On aivan oma häpeä, jos vain yrittää saada egoboostia kopioimalla toisten vastaukset. Toisaalta on mukava, jos saa edes pienen palkinnon siitä, että vaivautuu oikeasti opettelemaan neuvotut asiat; ikävä jäädä listan pohjalle, jos joskus myöhemmin taidot riittävät. Koskaanhan ei pääse niiden ohi, jotka ovat tehtävän ensimmäisinä ratkaisseet.

Jos Antti päästäisi tehtävien osaajat höyläämään ratkaisukuvauksia opasjärjestelmään, saataisiin hommaan ehkä vauhtia. Ei kuitenkaan ole valtava työ sen algoritmin jälkeen kirjoittaa lyhykäistä selostusta koodin toiminnasta, ja kuitenkin yleensä nopeitakin (parhaita) ratkaisuja taitaa tulla ainakin puoli tusinaa erilaista ja -kielistä. Vielä jos halukkaat saisivat lähettää koodinsa näytille koodivinkkien tyyliseen järjestelmään, niin johan riittäisi lueskeltavaa. Samalla saataisiin kaupan päälle esimerkkejä kaikista erikoisistakin ohjelmointikielistä, joita jotkut tuntuvat tehtävissä suosivan.

Grez [11.08.2008 23:08:25]

#

Niin, nykyään ei enää pääse tosiaan, aiemminhan pääsi listalle ekaksi jos oli jonkin vastauksen jättänyt ekana.

Nykyisen ROT13-tilanteeseen nähden on kuitenkin se ero, että harvemmin tuolla on koodia julkaistu suoraan. Eli jos ymmärtää mitä kirjoitetaan algoritmista ja implementoi sen omalla vaivalla, niin tilanne on jo huomattavasti parempi kuin vain ajaa toisen valmiiksi kirjoittama ohjelma. Lähinnä vaan ajattelin, että tuo, että ei enää voisi parantaa sijoitusta saattaisi motivoida jotakuta yrittämään itse pidempään. Itsehän yritän muutenkin siihen asti että vastaus on paras mahdollinen ennen kuin alan katsoa muiden kommentteja.

User137 [12.08.2008 15:23:07]

#

Voisitte jättää koko rot13 vinkit pois tehtävän kommenteista, modet poistakoon tarvittaessa ;) Läpäisykeskustelu vapaaksi ei pelkästään luovuttajille vaan niille joiden tulos on sama kuin parhaalla.

Metabolix [12.08.2008 15:34:05]

#

User137 kirjoitti:

Voisitte jättää koko rot13 vinkit pois tehtävän kommenteista, — —

Tietenkin, jos jokin vaihtoehto saadaan. Jos ei, niin minusta ne ovat varsin hyvä keskustelutapa. Sujuu jo melkein ilman apuohjelmia... ;)

Pekka Karjalainen [12.08.2008 16:38:48]

#

Minulla ei olekaan enää tallessa kaikki Antille lähetetyt malliratkaisut. Siellä on eri kieliä. Jokunen ohjelma voi nyt vuoden parin päästä näyttää jo hassulta. Luulisin ainakin, että alkuaikojen Haskell-koodini oli vähän outoa. On se vieläkin, mutta nykyään se on eri tavalla outoa.

Sitä en tiedä jaksanko tulevista pulmista kovin innostua, mutta niistä viriävää keskustelua seuraan varmasti innolla. Varsinkin, jos aiheena on oma keksimä ongelma. Niitä on nyt Antilla pari varastossa. "Taattua" Karjalaisen laatua :)

Minusta siis lisämahdollisuudet keskustella ongelmista ja ratkaisusta olisivat tervetulleita.

User137 [13.08.2008 15:31:23]

#

No pieni lisäys ideaan, nythän on niin että kuka vain voisi tehdä toisen nimen järjestelmään, luovuttaa sillä ja tutkia ratkaisut vielä kun kilpailu käy kuumana. Jos ratkaisukeskustelu avautuisi vasta 3-5 päivän kuluttua kisan alkamisesta ei tuota ongelmaa tarvitsisi huomioida.

ajv [13.08.2008 16:04:36]

#

Omaksi iloksihan noita ratkaistaan. Jos joku huijaisi noissa, niin ei hän huijaisi mielestäni kun itseään.

Pekka Karjalainen [13.08.2008 21:34:18]

#

Tämä hypoteettinen huijari ei voisi koskaan antaa ensimmäisenä täydellistä vastausta, koska keskusteluun tulisi vasta mallivastauksia, kun joku muu on sellaisen löytänyt. Toiseksi hän ei voisi itse osallistua keskusteluun kovin mielekkäästi, koska tietämättömyys paljastuisi helposti. Kaveri taitaisi jäädä aika hiljaiseksi osanottajaksi.

Minusta tästä veijarista ei kannata huolehtia yhtään. Jos joku saa näin kiksejä, niin saakoon.

Eikä tämä ole mikään erityinen kilpailu. Seän on vähän tuurista kiinni, sattuuko selaamaan Putkaa juuri, kun uusi tehtävä tulee. Antti ei kerro etukäteen julkaisuaikaa minun tietääkseni. (Paitsi minulle kertoi oman tehtäväni julkaisusta, mutta se on eri asia.)

Päärynämies [13.08.2008 22:47:47]

#

Noita muiden vastauksia kyllä olisi mukava nähdä, kun itsekin muutamaa postia olen ratkonut. Varsinkin mukava olisi nähdä eri kielillä toteutettuja ratkaisuita ja havaita miten eri kielillä voi ongelman ratkaista. Hienointahan olisi, jos edustettuna olisivat monen eri suuntauksen kielet.

Tuota rot13 -keskustelua en ole huonoksi nähnyt, viimeksi jopa tuskastuttuani niitä lukiessa selvisi, miksi oma ratkaisuaika mitataan tunneissa ja toisten parissa sekunnissa, pisimmillään. Ero oli tehtävän lukemisessa, minä luin väärin.

Itse en ole koskaan edes oikein katsonut, että kuka sen nyt ekana kerkisi bongaamaan ja ratkaisemaan, kun tosiaan noita ei etukäteen ilmoitella. Mieluummin vaikka sitten katselee sieltä keskustelusta, että kuka sen parhaan algoritmin on keksinyt (tietysti itse ensin kokeilen tehtävää, voisi kyllä petrata niiden suhteen).

PS. Joku isompikin kisa olisi mukava

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta