Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Odotukset

Sivun loppuun

Janezki [10.08.2008 21:13:57]

#

Ohjelmointiongelmien lisäksi TK:E -projektissani on alkanut raastamaan se että en oikeastaan tiedä mitkä ominaisuudet asettaisin korkealle prioriteetille, koska en tiedä mitä pelaajat haluavat. En tee peliä itselleni, enkä voi oikein omien kokemuksien pohjalta yleistää, koska olen aika massasta poikkeava pelaaja (en pidä väkivaltapeleistä :D). Kysyisinkin mielipiteitä joihinkin asioihin seuraavalla äänestysmenetelmällä. Eli millaisen painoarvon asetat seuraaville asioille tk:ssa/tk:n tapaisessa pelissä, asteikolla: 0 = En halua tätä, 50 = niin ja näin, 100 = Ehdottoman tärkeää. Voit myös perustella lyhyesti.

1. Visuaalinen realismi
2. Fog Of War, eli pelaaja näkee vain sinne minne ohjattava ukkokin
3. Pelissä pitää olla myös aivojumppaa
4. Peli on uskollinen alkuperäisille tk-peleille
5. Moninpeli samalla tietokoneella
6. Moninpeli tcp/ip protokollalla
7. Moninpeli tcp/ip protokollalla serverilistan kera
8. Pelaaja palkitaan episodin läpäisystä
9. Paljon aseita
10. Paljon vihollisia
11. Valittavia pelihahmoja, joilla on eri ominaisuuksia
12. Pelaaminen hiiren ja näppiksen yhdistelmällä
13. Pelaaminen joystickilla/ muulla ohjauslaitteella
14. Pelaaminen vanhalla tietokoneella (<1GHz)
15. Paljon säädettävää (näppiksen uudellenkonffaus, grafiikka-asetuksia,...)
16. Pelissä olisi mukava jos kaikkea ei tarvitseisi tappaa/olisi liittolaisia
17. Valo- ja höyryefektit on mahtavia vanhoissa tk:issa
18. Varusteet ostetaan kentältä löytyvistä pisteistä
19. Varusteet ostetaan tuttuun tapaan kenttien välisistä kaupoista
20. Varusteet saadaan jotenkin muuten, miten?
21. Aito fullscreen -sovellus, eli resoluutio vaihtuu kun pelin käynnistää
22. Peli pyörii tasaisella tahdilla vaikka framerate tippuisi
23. Ase päivittyy pelaajan käteen kun se vaihdetaan
24. HUD pitäisi olla mahdollisimman pieni

Metabolix [10.08.2008 21:46:31]

#

2. 100 (Fog Of War), mikä järki siinä muuten on?
5. 90 (moninpeli samalla tietokoneella), perinteinen mättöpeli
6. 80 (moninpeli tcp/ip protokollalla), nykyaikainen mättöpeli
9. 80 (paljon aseita), erilaisilla aseilla saa moninpeliin mielenkiintoa
10. 50 (paljon vihollisia), riippuu siitä, onko pääpaino yksin- vai moninpelillä. Yksikin vastustajatyyppi riittää, jos se vastaa ihmispelaajaa ja osaa siis käyttää mitä tahansa aseita.
11. 70 (valittavia pelihahmoja), liittyy tavallaan noihin aseisiin
14. 100 (pelaaminen vanhalla tietokoneella)
15. 80 (paljon säädettävää), tarpeen mukaan tietenkin.
16. 85 (kaikkea ei tarvitsisi tappaa), mutta jos kerran nimi on TK, niin tästä tuskin voi poiketa. ^^
21. 90 (aito fullscreen-sovellus), mieluiten tietysti myös ikkunavaihtoehto
22. 100 (pyörii tasaisella tahdilla)
23. 70 (ase päivittyy pelaajan käteen), mieluiten animoitu vaihto. ;) Moninpelissä näkee mielellään, mitä muilla on kädessä.

efteri [10.08.2008 22:05:45]

#

16. Pelissä olisi mukava jos kaikkea ei tarvitseisi tappaa/olisi liittolaisia

Tottakai kaikki pitää tappaa, pelihän on sentään Tapa kaikki. Muta olisihan se kivaa jos voisi olla liittolaisia ja lopuksi pitäisi tappaa nekin :D

Matso [10.08.2008 23:46:25]

#

Et pidä väkivaltapeleistä ja silti kehität tollasen sarjamurhauspelin faniversiota?


1. 70, (Visuaalinen realismi)
- Animaatio ja fysiikka ensin, grafiikka sitten perässä.

2. 60, (Fog Of War)
3. 50, (Pelissä pitää olla myös aivojumppaa)
4. 0, (Peli on uskollinen alkuperäisille tk-peleille)
- Ihan sama vaikka olis aivan erilainen, kuhan on hyvä peli, se on tärkeintä.

5. 50, (Moninpeli samalla tietokoneella)
6. 60, (Moninpeli tcp/ip protokollalla)
7. 100, (Moninpeli tcp/ip protokollalla serverilistan kera)
- Nettipeli on erittäin tärkeä mulle, moni hyvä peli ei oo niin hyvä, koska nettipeli puuttuu. Monia vanhoja legendaarisia pelejä jaksais vielä vääntää vaikka kuin jos niissä olis hyvä nettipeli.

8. 70, (Pelaaja palkitaan episodin läpäisystä)
9. 80, (Paljon aseita)
- Ainakin jtn. 8 käsiasetta vois olla. Siihen päälle sit esim. mahd. miinat ym tilpehööri.

10. 70, (Paljon vihollisia)
- Mites "paljon" vihollisia? Määrällisesti vai laadullisesti.. siis kai niitä ukkoja voi sinne latoa vaikka miljoonan jos siinä kenttäeditori on? Vihollisten tyyppejä tietty hyvä olla myös useempi, ettei pelkkiä pistoolityyppejä oo vastustajina.

11. 90, (Valittavia pelihahmoja, joilla on eri ominaisuuksia)
- Mielenkiintoinen uusi ominaisuus. Toisaalta minkälaisia ominaisuuksia niillä vois olla, kun pelissä pärjätään varmaan enempi hyvillä aseilla kun tyyppejen ominaisuuksilla?

12. 100, (Pelaaminen hiiren ja näppiksen yhdistelmällä)
- TK:n yks suuri ongelma on nimenomaan epätarkka tähtäys. Ukko kääntyy sen 45 astetta kerralla, ni yritä siinä sit tähdätä.. O_o

13. 0, (Pelaaminen joystickilla/ muulla ohjauslaitteella)
- Ei oo tarvetta, hiiri on aina nopein tapa tähdätä. Joistikilla ei pärjäis kaksintaistelussa hiiripelaajaa vastaan.

14. 0, Pelaaminen vanhalla tietokoneella (<1GHz)
- Jos graafinen taso on niin hyvä, että se vaatii yli 1GHz:n tehoja prossulta, niin turhaa sitten ruveta sitä pudottamaan alemmas. Tietty aina voi tehdä hyvin scaalautuvan pelin graafisesti, mutta itsellä ei ainakaan ole tarvetta pelata ikiwanhoilla romuilla, kun omistan dual quad koneen :)

16. 70, (Pelissä olisi mukava jos kaikkea ei tarvitseisi tappaa/olisi liittolaisia)

19. 85, (Varusteet ostetaan tuttuun tapaan kenttien välisistä kaupoista)


20. 65, (Varusteet saadaan jotenkin muuten, miten?)
- Voi niitä löytyä myös keskeltä kenttiä, niinku TK:ssa?

Janezki [11.08.2008 08:53:53]

#

Matso kirjoitti:

Et pidä väkivaltapeleistä ja silti kehität tollasen sarjamurhauspelin faniversiota?

Pidän silti ohjelmoinntista. TK:n valitsin siksi koska olin ennen sen kova fani, ja luulin vastaavanlaisen pelin olevan helppo toteuttaa. Väärässä olin.

Aseita tosiaan löytyy kentiltä kuten vanhoissa tk-peleissä, lisäsin 20. vain jos joku olisi keksinyt kolmannen tavan ostaa aseita.

Mutta kiitos vastauksista tähän mennessä, lisää saa ja pitää vielä kirjoittaa. Pelkästään tuo ohjaussysteemi helpotti siinä mielessä että en ala tekemään tukea ainakaan vielä ohjauslaitteille, paitsi hiirelle. Näyttää myös siltä että erotan hotseatin ja verkkopelin toisistaan, eli joko verkossa tai hotseatina. Aluksi ajattelin että jopa 8 pelaajaa voisi teoriassa pelata kahdelta koneelta, mutta aika hullunkurista.

tgunner [11.08.2008 09:29:51]

#

Janezki kirjoitti:

Näyttää myös siltä että erotan hotseatin ja verkkopelin toisistaan, eli joko verkossa tai hotseatina. Aluksi ajattelin että jopa 8 pelaajaa voisi teoriassa pelata kahdelta koneelta, mutta aika hullunkurista.

Hotseat on moninpelityyli, jossa pelaajat vuorottelevat ohjauslaitteen ääressä. Esimerkiksi Heroes of Might and Magic -pelisarjan yhden tietokoneen vuoropohjainen moninpeli, jossa pelaaja pelaa vuoronsa, siirtyy kuumalta penkiltä ja päästää kaverin siihen pelaamaan oman vuoronsa odottaen itse kiltisti vieressä. Eihän TK:ta näin pelata!

16. 100, (Pelissä olisi mukava jos kaikkea ei tarvitsisi tappaa/olisi liittolaisia) - Ehdoton ominaisuus. Vanhoissa TK-peleissä parhainta oli se, kun pääsi kaverin kanssa (nuolinäppäimet ja hiiri + wasd ja tabulaattori ampumiseen) vyöryttämään kenttiä läpi.

Janezki [11.08.2008 10:24:42]

#

tgunner kirjoitti:

Hotseat on moninpelityyli, jossa pelaajat vuorottelevat ohjauslaitteen ääressä. Esimerkiksi Heroes of Might and Magic -pelisarjan yhden tietokoneen vuoropohjainen moninpeli, jossa pelaaja pelaa vuoronsa, siirtyy kuumalta penkiltä ja päästää kaverin siihen pelaamaan oman vuoronsa odottaen itse kiltisti vieressä. Eihän TK:ta näin pelata!

16. 100, (Pelissä olisi mukava jos kaikkea ei tarvitsisi tappaa/olisi liittolaisia) - Ehdoton ominaisuus. Vanhoissa TK-peleissä parhainta oli se, kun pääsi kaverin kanssa (nuolinäppäimet ja hiiri + wasd ja tabulaattori ampumiseen) vyöryttämään kenttiä läpi.

Ymmärsit kuitenkin mitä tarkoitin hotseatilla. Käytetään nyt sitten tästä eteenpäin terminä vaikka split-screeniä.

16. Tarkoitin lähinnä sitä että pitäisikö kentällä olla koneen ohjaamia kavereita, siis ei pelaajia vaan vaikka joku npc-tyyppi joka ampuu myös vihollisia eikä pelaajia, tai ihan vain harmittomia ulkopuolisia joita ei tarvitse tappaa jotta pääsisi kentän läpi. Tottakai teen erikseen cooperative-moodin jossa voi kaverin kanssa hakata episodeja läpi.

tkok [11.08.2008 11:23:30]

#

16. Pelissä olisi mukava jos kaikkea ei tarvitseisi tappaa/olisi liittolaisia 0 Ehdottomasti ei liittolaisia. En oikein pysty näkemään huonotaoista tietokoneen ohjaamaa kaveria pelilaadun parantajana. Jos sen ohjelmoi huonoksi siitä ei ole apua. Jos sen taasen tekee hyväksi, niin jää itselle vähemmän pelattavaa. Sopivin apuri on oikea elävä kaveri split-screenillä.

kayttaja-2791 [11.08.2008 12:42:21]

#

1. Visuaalinen realismi
-5. Realismi peleissä on täysin yliarvostettua. Esim. Nintendon peleissä on usein hieno visuaalinen maailma, vaikka se yleensä onkin kaukana realistisesta.

2. Fog Of War, eli pelaaja näkee vain sinne minne ohjattava ukkokin
-90. Olennainen osa tätä pelityyppiä.

3. Pelissä pitää olla myös aivojumppaa
-30. Olen aika skeptinen tämän suhteen. Hyvin onnistuessaan voi toimia, mutta vaatii varmasti paljon ponnisteluja tehdä onnistunutta aivojumppaa.

4. Peli on uskollinen alkuperäisille tk-peleille
-10. Ei se TK mikään jumala ole. Jos jotain pystyy tekemään paremmin, niin miksikäs ei. Toki kannattaa muistaa että mikä TK:ssa oli hyvää.

5. Moninpeli samalla tietokoneella
-80. Ainakin itse varmastikin pelaisin samalla koneellakin, jos fiksuja pelimuotoja on (kuten alkuperäisessä TK:ssa kampanja kahdella pelaajalla).

6. Moninpeli tcp/ip protokollalla
7. Moninpeli tcp/ip protokollalla serverilistan kera
-90. Serverilista tuskin on hirveän vaikea tehdä. PHP skripti johon peli ilmoittaa IP:nsä.

8. Pelaaja palkitaan episodin läpäisystä
-?? jaa-a, jos teet samanlaisia kampanjoita kuin TK:ssa, on varmaankin tärkeää. Sehän se kantava voima oli mikä kannusti pelaamaan, että lopussa sai niitä hirmutussareita.

9. Paljon aseita
-50. Ei välttämättä tärkeää. Pienemmälläkin määrällä aseita pärjää. Usein kun tehdään paljon erilaista kamaa, niin jotkut jäävät väliinputoajiksi, ja porukkaa kuitenkin käyttää vain pientä osaa mm. aseista. Eli ennemmin vähemmän hyvin mietittyjä/tehtyjä, kuin paljon puolivillaisia.

10. Paljon vihollisia
-50. Paljon erilaisia vihollisia? TK:ssa oli aika hyvä määrä mielestäni. Tarpeeksi vähän että ne pystyi muistamaan suht. kivuttomasti.

11. Valittavia pelihahmoja, joilla on eri ominaisuuksia
-20. Ehkä ihan kiva lisä, mutta ei mitenkään olennaista.

12. Pelaaminen hiiren ja näppiksen yhdistelmällä
-80. Tähtääminen voisi olla paljon mukavampaa hiirellä, TK:ssa kieltämättä näppistähtäys oli aina semmoista sompailua.

13. Pelaaminen joystickilla/ muulla ohjauslaitteella
-25. Jaa-a, tuskinpa kovin tärkeää.


16. Pelissä olisi mukava jos kaikkea ei tarvitseisi tappaa/olisi liittolaisia
-70. Tapan Kaikki -mantra ei välttämättä tarkoita sitä kirjaimellisesti, ehkä kuvaa enemmänkin pelaajahahmon mentaliteettiä...

17. Valo- ja höyryefektit on mahtavia vanhoissa tk:issa
-80. Ovat kyllä painuneet mieleen, loivat tunnelmaa hyvin.

18. Varusteiden osto
-TK:n tapa on mielestäni ihan hyvä.

21. Aito fullscreen -sovellus, eli resoluutio vaihtuu kun pelin käynnistää
-90.

Pollapoju [11.08.2008 14:34:21]

#

Varusteiden osto on hyvä koukutus kun on vaan ihan pakko saada kaikki aseet.

Janezki [11.08.2008 15:35:17]

#

Tuosta Fog of Warista sen verran että sitä ei todennäköisesti tule olemaan TKE:ssä. Ongelmana ei ole pelkästään mustan alueen renderöinti, vaan myös se että kaikki pelaajat katsovat samaa sceneä, eli objekti joko näkyy tai ei. Sinällään harmillista, koska luen sen itsekin hyviin ominaisuuksiin. Kysyin sitä vain sen takia että jos se ei olisi ollut kenellekään tärkeää niin ei tarvisi murehtia sitten.

Jalmari91 [11.08.2008 15:56:48]

#

Osaamisen ja ajan mukaan =)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta