Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Java ja demot?

kwanttitatti [03.08.2008 20:50:02]

#

Eli tässä olen kysellyt IRCissä, että kannattaako Javalla kokeilla tehdä demoja ja onko jotain opasta?Olen nähnyt pari erittäin hyvää Java demoa ja itsekkin haluaisin kokeilla väsätä sellaisia.Mutta ongelma on se, että Javalle ei löydy oppaita joten kannattaako Javalla edes tehdä demoja?Ja jos Javaa kannattaa käyttää niin mikä 3D-kirjasto olisi paras tähän (JOGL vai Java3D)?

Kray [03.08.2008 21:08:23]

#

Kyllä javalla demojen teko onnistuu siinä missä muillakin kielillä. Kyllä varmasti oikeilla hakusanoilla oppaita löydät (siis yleisluontoisia, ei millekään kielelle varmaan kovin paljon oppaita ole nimenomaan demojen tekoon). Apu kirjastot valitaan aina sen mukaan mikä miellyttää.

Jackal von ÖRF [03.08.2008 22:00:27]

#

Matalan tason OpenGL-bindauksia Javalla ovat LWJGL ja JOGL. Korkeamman tason 3D-kirjastoja ovat mm. jME, Java3D, Xith3D. 2D-kirjastoksi puolestaan esim. Slick tai perus-Java2D.

Matso [10.08.2008 23:24:41]

#

Oppaita löytyy parhaiten kirjastosta ja kirjakaupasta...

Ja kannattaa alottaa ihan 2D:llä. Sekin on riittävän haastavaa. 2D-fysiikankin laskeminen ylä-aste tason kohtuullisella matikan osaamisella on erittäin vaikeaa..

os [11.08.2008 19:13:53]

#

Miksi demoissa pitäisi laskea fysiikkaa? :)

Aika monessa sovelluksessa (varsinkin pienissä peleissä) vedetään ainakin törmäysfysiikan suhteen mutkat suoriksi ja vähän viritellään, jolloin päästään paljon "mukavampaan" ja realistisemman tuntuiseen lopputulokseen kuin esimerkiksi "oikeilla" suoraan jäykän kappaleen mekaniikan mukaan sovelletuilla yhtälöillä, jotka ovat sellaisinaan numeerisesti epästabiileja eivätkä edes kuvaa hyvin pelimekaniikassa olennaisia ilmiöitä, kuten liukuvan tai vierivän kappaleen vuorovaikutusta maan pinnan kanssa.

3D-grafiikan ohjelmointi poikkeaa aika paljon 2D:stä, ja jos tietokonegrafiikan perusperiaatteet ovat tiedossa, niin ihan hyvin voi mielestäni ruveta suoraan tutustumaan 3D:hen. Matematiikan taitojen olisi kyllä hyvä olla aika vahvalla pohjalla, vaikka vaikeimmat laskutoimitukset 3D-kirjastoissa korvataankin aika selkeillä funktiokutsuilla.

kwanttitatti [13.08.2008 13:42:19]

#

Yläaste matikkaa en vielä hallitse, koska takana on vasta ensimmäinen yläasteen matikan tunti, eikä ehditty tehdä mitään yläaste matikkaa.

E: Ja sain tälläisen vinkin Mureassakuhassa, että tälläinen: http://processing.org/ olisi hyvä 3D-kirjasto.Eli olisiko tuo ihan onnen omiaan demojen tekoon? Ainakin vaikutti hyvältä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta