Eli olis tarkoitus jatkaa harjoittelua 3d-mallien lataamista OpenGl:ään. Alkaa vain tuo .obj-tiedostojen mahdollisuudet rajoittua tai sitten taidot ei riitä.
Osaan luoda Blender 3D:llä .obj-tiedoston, jonka voin ladata ohjelmaani. Nyt vain pitäisi saada jokin tehokkaampi ja "parempi" tiedostomuoto kuin tuo. Eli tarkoitus olisi, että tiedostomuodossa olisi tekstuurit, normaalit (faceille tai vertekseille) ja bonet normi asioiden lisäksi ainakin.
Mikäkö olisi tällainen ja jolle voisi normaalin ihmisen aivoilla saada luotua ohjelmaan sen tiedoston lukukoodin. (.3ds?) Vai pitääkö koko tiedostomuoto keksiä itse? Siinä tapauksessa pitäs vissiin ruveta pythoniakin opetteleen, että sais Blenderiin jonkinlaisen exportterin. :S
Ja jos joku ei sitä tajunnut niin mallinnusohjelmana käytän tuota Blender 3D:tä ja en siitä ainakaan mielelläni vaihda, ku sitä osaan käyttää jo tarpeeksi hyvin.
.objiin kuuluvat myös tekstuurit ja normaalit. "Luut" saa helposti esim. käyttäen apuna kahta mallia tai laskemalla (keskellä esim. kättä, tietenkin) ne yhdestä mallista.
.objiin kuuluu myös ryhmittäminen, joka tekee helpoksi esimerkiksi hahmon käteen kuuluvien verteksien ja vastaavien määrittelyn.
Täydet speksit: http://www.fileformat.info/format/wavefrontobj/
Minusta obji on ihan tarpeeksi hyvä, siis. :)
Vilkaisepa huviksesi Cal3d-formaattia. Se tosin käyttää vasenkätistä koordinaatistoa (miksihän ihmeessä?), joten juuri luihin liittyen ollaankin jo matemaattisen muunnosongelman äärellä. Formaatti on XML-pohjainen (kannattaa ehkä ladata jollain XML-kirjastolla), ja Blender on yleensä kyennyt siinä tallentamaan.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.