Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kymmensormijärjestelmä

Sivun loppuun

koo [24.07.2008 16:30:56]

#

Aina silloin tällöin olen onnitellut itseäni siitä, että tuli aikoinaan treenattua kymmensormijärjestelmällä kirjoittamista. Väittäisin, että se on yksi koodarinkin hyödyllisimmistä taidoista - ei ehdottoman välttämätön, mutta tekee elämästä paljon helpompaa.

Näin mätäkuun ajanvietteenä kokeilin testiä, jonka mukaan sormet soutavat mielestäni ihan siedettävästi: hyväsen matkaa yli 200 lyöntiä minuutissa noin kylmiltään.

Mitenkäs ovat putkalaiset sisäistäneet tämän tällaisen liikuntaharrastuksen: Onko kymmensormijärjestelmä käytössä vai rajautuuko tekniikka oikean käden vasen-ylös-oikea- ja vasemman käden hyppää-ammu-sormiin?

Laitinen [24.07.2008 16:45:26]

#

Itse en käytä kymmensormijärjestelmää, vaan jonkinlaista ajan mukana tullutta etusormi-keskisormi-kombinaatiota. Tällainen kombinaatio antoi Vuorenpeikko-testissä seuraavan tuloksen:

Bruttonopeus: 300 merkkiä/min
Virheet: 2 virheellistä sanaa
Nettonopeus: 280 merkkiä/min
Tarkkuus: 93%

Tämäkin siis kylmiltään - ei tuo kymmensormijärjestelmä siis vielä ruusuista tulevaisuutta takaa. Täytyy myös olla paljon kokemusta kirjoittajana. Eräs kaverini joka käyttää myös kymmensormijärjestelmää tosin saanee noin 400 merkkiä minuutissa mikäli oikein muistan.

Edit: toki siis käytän muitakin sormia, mutta pääpaino etu- ja keskisormilla.

jlaire [24.07.2008 17:14:50]

#

Ei ole tullut opeteltua. Vaikka se parantaisikin kirjoitusnopeutta niin ei siitä olisi mitään hyötyä koodaamisessa, koska olen liian hidas ajattelemaan.

Ilman mitään varsinaista systeemiä kirjoitan englantia suunnilleen 500 merkkiä tai 100 sanaa minuutissa. Suomenkielisiä testejä en ole vähään aikaan tehnyt, mutta oletan nopeuden olevan suunnilleen sama. Tykkään tästä testistä, koska tehdyt kirjoitusvirheet täytyy korjata ennen jatkamista, joka vastaa tavallista kirjoittamista enemmän kuin virheiden vähentäminen lopputuloksesta.

Finger Frenzyä kokeilin joskus ja sain viidellä sormella alle 1,5 sekuntiin.

tgunner [24.07.2008 17:25:33]

#

Nuorempana, eli joskus yläasteella, jumaloin kymmensormijärjestelmää ja halusin välttämättä oppia sitä tietotekniikan tunneilla. Myöhemmin tajusin, kuinka typerää intoni oli ja kuinka paljon parempiin asioihin olisin voinut käyttää nekin hetket koululaitoksessa. Kymmensormijärjestelmä on nykyään mielestäni aivan liian rajoittunut, eikä anna tarvitsemaani vapautta koneen ääressä istuessa. Ajatuskin siitä, että sormet pitäisi asetella näppäimistölle ennen kirjoittamista tietyn kaavan mukaan, on ... !

Käytän itse omaa kymmenen sormen menetelmää, oikean käden peukalo hoitaa välilyönnin ja altin painamisen, vasen alt gr:n. Muita "erikoissormia" ovat vasemman käden pikkusormi (vasen shifti, vasen control; jota painan sormen toisella taitekohdalla kärjestä alaspäin tullessa), oikean käden pikkusormi (oikea shifti, välillä enter), oikean käden nimetön ja keskisormi (enter ja backspace). Loput sormista hoitavat numerot, kirjaimet ja merkit. Jos näppäimistön näppäinosuuden ulkopuolelta täytyy painella nappeja, lähin tai paikalle nopeiten ehtivä sormi saa sen kunnian.

"Vuoripeikot"-testi antoi tulokseksi:

Bruttonopeus    498 merkkiä/min
Virheet         0 virheellistä sanaa
Nettonopeus     498 merkkiä/min
Tarkkuus        100%

Jos jotain kiinnostaa, niin osaan kirjoittaa näppäimistöä myös kädet ristissä, eli vasemman ja oikean käden vaihtaessa paikkaa. Tällöin olen hitaampi, mutta voi veljet, on se hieno kikka ihmisten ihmetyttämiseksi. :)

Lopuksi ilmoitan käyttäväni qwerty-näppäinjärjestelyä. Dvorak on pari kertaa ollut opettelussa, mutta en tunne sitä ollenkaan kotoisaksi ja uskon olevani paljon tehokkaampi qwertyn kanssa.

GimPeltzi [24.07.2008 17:44:10]

#

Kirjoituskokeen nimi: Vuoripeikot
Bruttonopeus: 409 merkkiä/min
Virheet: 1 virheellistä sanaa
Nettonopeus: 404 merkkiä/min
Tarkkuus: 98%

Tuloksesi ovat oikein hyvät.
Tuo virhe tuli, kun ohitin pilkun epähuomiossa.

Grez [24.07.2008 17:55:34]

#

Minua häiritsee tuota vuorenpeikot tekstiä kirjoittaessa sanat, jotka nykykielessä kirjoitetaan eri tavalla. Kirjoittaessani sormeni oikolukee ne automaattisesti (tyyliin kammoittavasti -> kammottavasti), josta tietysti tulee virheitä.

Lisäksi kaikissa testeissä, joihin olen tähän mennessä törmännyt on virheiden korjaaminen huomattavasti normaalia hankalampaa. Normaalistiha nakuttelen yleensä tekstiä pidemmälle ja sitten käyn korjailemassa virheet esimerkiksi seuraavaa riviä kirjoittaessani.

Kymmensormijärjestelmää käytän, Qwerty-näppiksellä ja näytti tulevan testistä 344 merkkiä yhdellä virheellä eli brutoksi se arpoi 339 merkkiä minuutissa.

Blaze [24.07.2008 17:57:12]

#

Opettelin kirjottamaan dvorakilla suureksi sen takia, että oppisin kymppisormen samalla (se toinen suuri syy on suomiqwertyn erikoismerkkien idioottimainen sijoittelu altgr:n taakse). Itseopittu aiempi sormet-viuhuu-satunnaisesti-tyyli toimi muuten mainiosti, mutta vaati katsekontaktin näppikseen, mikä ei oo hyvä.

Testi näyttäis tuollasta about kolmeasataa merkkiä/min. Tämä viesti kirjoittautuu paljon hitaammin kun pitää miettiä, mitä seuraavaksi kirjoittaa. Irkissä kesken tiiviin väittelyn mennee tuon ylikin.

Grez [24.07.2008 18:00:15]

#

Itsekin väittäisin kirjoittavani huomattavasti nopeammin, jos kirjoitan omaa tekstiä. Tuossa testissähän täytyy samaan aikaan lukea sitä mallitekstiä, kun omaa tekstiä kirjoittaessa voi keskittyä puhtaasti katsomaan sitä, mitä tekstiä saa aikaiseksi. Näin myös mahdolliset virheet huomaa nopeammin ja on helpompi korjata.

Metabolix [24.07.2008 18:10:01]

#

Vuoripeikoista brutto 289/min, netto 259/min, välineenä epäergonomisesti sylissä oleva läppäri, jonka näppäimistökään ei ole aivan tutuin. Ilmeisesti tässä tulee käytettyä peräti yhdeksää sormea. Oikea peukalo osaa painaa vain Alt Gr:ää, oikea nimetön ei ilmeisesti tee mitään.

ajv [24.07.2008 18:59:36]

#

Pöntöllä läppäri lattialla parin harjoituskerran jälkeen netto 148 merkkiä minuutissa! :)

Tazca [24.07.2008 19:30:29]

#

Kylmiltään meni brutto 280/min, netto 270/min, yksi virhe, käyttäen svorakkia eli dvorakin SWE/FI variaatiota. Olen nyt kirjoittanut tällä noin 6kk, sitä ennen käyttänyt qwertyä vuosikaudet.

Svorak on mielestäni huomattavasti rennomman tuntunen layout, kuin qwerty mitä nyt joutuu silloin tällöin esim koulussa käyttämään.

Isoimmat ongelmat olleet lähinnä ctrl-x/c/v virittely tälle ja qwertyn muistelu kun peleissä yleensä esitetään qwerty kirjaimilla hotkeyt.

Svorakkiin on helppo siirtyä kun suomiqwertystä pitää vain siirtää näppäinhattuja, oma svorak G11.

Ohhoh tais tulla vähän offtopiccia mutta noh.. :P

jormi [24.07.2008 20:06:54]

#

Tuleeko eri nopeuksia, jos tekee vaikeaa ohjelman koodausta tai helppoa suorasanaista käyttäjän ohjetta. Muistelen jotain ikivanhaa tutkimusta, jonka mukaan valmista PL/1 koodia ei niin kovin montaa riviä päivässä tullut. JVM

Laitinen [24.07.2008 20:07:24]

#

Ilmeisesti fiilis vaikuttaa kirjoitusnopeuteen enemmän, kuin olen koskaan kuvitellutkaan. Nyt illalla, kun on koko päivä tullut koodailtua ja muutenkin puuhattua koneen parissa, niin kirjoitusnopeus oli huomattavasti kohonnut, ja "kylmiltään" 360 merkkiä samaisessa testissä. Varianssi on siis aika huima :S.

Antti Laaksonen [24.07.2008 21:02:57]

#

Kuvittelin olevani hidas kirjoittaja, mutta tuosta testistä tuli sentään nopeudeksi noin 450 merkkiä minuutissa. Kirjoitan lähinnä etusormilla ja keskisormilla, mutta välilyönnit painan peukalolla. Teen kirjoittaessani paljon kahdenlaisia virheitä: kirjoitan sanan kirjaimet väärässä järjestyksessä tai saman kirjaimen toistuessa toinen jää puuttumaan.

punppis [25.07.2008 03:13:32]

#

Itse en kirjoita kymmensormijärjestelmällä, vaan omalla systeemilläni, jossa kirjoitan lähinnä etusormilla, keskisormilla, ja nimettömällä. Vedin tuon minuutin testin läpi, ja sain tulokseksi:

- Kokeen nimi: Vuoripeikot
- Päivämäärä: 2008-07-25 03:03
- Testin kesto: 01:00
- Bruttonopeus: 348 merkkiä/min
- Virheet: 2 virheellistä sanaa
- Tarkkuus: 94%

Itselläni tuottaa erityisen paljon ongelmia ääkkösten kirjoittaminen, koska tulee todella paljon keskusteltua englanniksi, eikä ohjelmoinnissakaan noita juuri tarvi. Mielestäni noissa testeissä on typerää, että ei voi korjata virheitään. Ei ketään kiinnosta kuinka paljon kirjoitat minuuttissa väärin. Muutenkin mielestäni antaa vähän vääriä tuloksia, kun pitää lukea tekstiä jota kirjoittaa. Itselläni tuon kirjoittaminen tuntui ainakin paljon hitaammalta mitä normaalikirjoitus.

Voisin vaikka lyödä vetoa sen puolesta, että tuo kymmensormijärjestelmä on tehokas vain ja ainoastaan, jos sillä on harjoitellut alusta asti kirjoittamaan. Ainakaan en itse osaa sillä kirjoittaa varmaan kuin 50 merkkiä minuutissa.

Ja kyllä vaikuttaa tuo ns. virekin aika paljon. Ainakin itsellä. Joskus lähtee ihan armottomalla setillä varmaan 400 merkkiä minuutissa, mutta joskus taas ollaan varmaan 300 huonommalla puolen. Riippuu tietysti tekstistä mitä kirjoitetaan.

Niinkuin joku tuolla jo sanoikin, niin eipä kymmensormijärjestelmä varmaan paljon koodaamista nopeuta. Suurin osa kuitenkin menee siihen kun suunnitellaan sitä ohjelmaa, ja mietitään että missä ihmeessä se vika on.

Tekisivät edes sellaisen testin, jossa voi korjata noi virheensä, niin näkee vähän oikeammansuuntaisia tuloksia. Perkele.

Huhhuh, tulipas paljon tekstiä.

jormi [25.07.2008 08:21:26]

#

Minulla on ollut huono motoriikka lapsesta asti. Tämä aiheutti sen, että kirjoittaessa kaksi numeroa tai kirjainta vaihtoi paikkaansa. Lääkäri selitti asian siten, että aivot toimivat nopeammin kuin sormet; aivot ovat jo seuraavassa merkissä ja paikkaan alitajuisesti virheen kirjoittamalla väliin jääneen merkin jälkikäteen. Tämä aiheutti turhia virheitä ainekirjoituksessa ja laskennossa. JVM
P.S. Nyt ilmeisesti aivojen toiminta on hidastunut sormien tasolle ja näitä virheitä tulee vähemmän. Systeemini on "2 kirjoittaa ja 8 hakee." Sama.

TeeVee [25.07.2008 14:32:57]

#

440 merkkiä minuutissa, minuutin kirjoittelin vuorenpeikkoa. Virheitä ei tullut (palailin pariin kertaan korjailemaan niitä). Kymmensormijärjestelmällä kirjoittelen, koulussa yläasteella tuli opeteltua, kun oli tekstinkäsittelyä opetusohjelmassa ja tekstinkäsittely tarkoitti kyseisinä tunteina kymmensormijärjestelmän opiskelua. Eipä taida ihan turha taito olla, mutta jos pystyy kirjoittamaan yli 200 merkkiä minuutissa, niin turha sitä enää enempiä harjoitella. Pääasia on, että kirjoittaa asiaa, ei se kuinka nopeasti sen saa pääkopasta siirrettyä ruudulle...

tkarkkainen [26.07.2008 19:00:20]

#

Kirjoituskokeen nimi: Vuoripeikot
Bruttonopeus: 429 merkkiä/min
Virheet: 4 virheellistä sanaa
Nettonopeus: 415 merkkiä/min
Tarkkuus: 96%

Tuloksesi ovat oikein hyvät.

Voisi kokeilla jotain nykykielisempää tekstiä, jos jokin vaikka noista olisi sellainen.

Muoks:

Kirjoituskokeen nimi: Saimaannorppa
Bruttonopeus: 407 merkkiä/min
Virheet: 1 virheellistä sanaa
Nettonopeus: 404 merkkiä/min
Tarkkuus: 99%

Tekstissä oli jonkin verran numeroita.

Pollapoju [26.07.2008 19:26:08]

#

Itse olen tosi hidas kirjoittamaan. Oma tyyli on paras tapa kirjoittaa, saada vain se tuntuma.

tkarkkainen [29.07.2008 19:44:29]

#

Aihetta etäisesti sivuten: http://thedailywtf.com/Articles/WTFUs-Typing-Test.aspx

koo [08.08.2008 22:05:25]

#

Kappas, tästähän virisi juttua enemmänkin, ja vielä on mätäkuuta jäljellä. Eipä taida olla putkalaiset (ainakaan valtaenemmistö tuloksensa julkaisseista) ihan keskivertosakkia tämänkään kilvoittelun saralla. Nyt kun kokeilin itsekin testiä uudelleen, niin tulos pompsahti näppärästi kolmensadan päälle. Mitäpä saavuttaisinkaan, jos vielä venyttäisin käsitettä "kylmiltään" - puhumattakaan siitä, että olisin vain yksinkertaisesti lahjakkaampi!

Eihän se kymmensormijärjestelmä sinänsä mikään avain onneen ole, vikkelästi voi opetella kirjoittamaan muutoinkin. Onpahan vain melko ergonominen ja valmis malli homman hoitamiseen. Itse olen havainnut kymmensormijärjestelmän soveltajissa yhden mieluisan ominaisuuden: Heidän kanssaan kykenee yleensä työskentelemään samassa työtilassa menettämättä mielenterveyttään sairaan äänekkään näppäimistön (erityisesti ajatuksen päättävän enter-namiskuukkelin) hakkaamisen takia. Noh, voihan se järki lähteä päästä sitten jonkun muun syyn takia...

Muistaakseni joku konekirjoittajan (vieläkö sellainen virka on olemassa) pätevyysvaatimus oli (on?) 2500 nettolyöntiä 10 minuutissa. Monelle putkalaiselle on siis lupaava ura tiedossa, vaikkei ohjelmointihommia sitten löytyisikään.

Grez [09.08.2008 13:50:40]

#

Lupaava ura konekirjoittajana? Olen kyllä ollut siinä luulossa, että palkka ja etenemismahdollisuudet eivät olisi kovin kaksiset.

(näköjään muuten sujuu melko hyvin kirjoitus 5-sormijärjestelmälläkin, kun pidän lautasta vasemmassa kädessä)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta