Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Arch linuxin asennus?

Sivun loppuun

vehkis91 [20.07.2008 11:47:34]

#

Asensin eilen Archin, mutta kun yritin buutata konetta niin kone jökkää Grubin "konsoliin", johon ilmeisesti pitäisi jotain kirjoittaa...

Nyt kiinnostaisi tietää, miten saan asennettua archin silleen että se conffaa grubin automaattisesti, silleinn että winukkakin vielä käynnistyy..

Ps. jouduin asentaan ubuntun väliaikaiseksi käyttikseksi, että sain winukan päälle. :(

tgunner [20.07.2008 14:00:08]

#

Wikipedia kirjoitti:

Arch Linux on suunnattu edistyneille käyttäjille. Sen on tarkoitus olla yksinkertainen ja nopea, eikä graafisia työkaluja asenneta oletuksena. Ohjelmien asentamiseen käytetään komentorivipohjaista Pacman-paketinhallintajärjestelmää.

muoks. no, voishan sitä olla ees pikkaisen avulias. kato tää.

vehkis91 [20.07.2008 14:43:00]

#

Tiedän, että se on edistyneille käyttäjille... Mutta kait se nyt sentään voisi grubin itsestääm konffata ettei tarvi käsin alkaa säätään? No tuolla ohjeissa oli tismalleen saman lainen menu.lst kun tuossa asennuksessa tuli oletuksena. Eli joudun siis kirjoittaan kaiken sinne itse?

jos se itse kirjoittaminen on välttämätöntä niin taitaa jäädä archi asentamatta... :(

Metabolix [20.07.2008 15:42:59]

#

Asensin minäkin tuossa viime yönä Archin palvelimeen. Ei se asennus tee mitään täysin automaattisesti, mutta valikossa kyllä oli viimeisenä kohtana "bootloader", josta sai GRUBin laitettua ilman omaa säätämistä. Oletustiedosto oli ainakin minulle oikea. Tarkistapa, että siinä menu.lst:ssä on oikeat kovalevyt valittuna. En tiedä, säätääkö asennus noita automaattisesti, itselläni sattui olemaan juurihakemisto ensimmäisen levyn ensimmäisellä osiolla, joka tuntuisi aika luontevalta oletusvaihtoehdolta.

Archille sellainen iso plussa, että asentaa paketteja palvelimella (333 MHz) yhtä nopeasti kuin Ubuntu uudella läppärillä (1,73 GHz dual-core). Ubuntun kanssa joutui vähän enemmän odottelemaan. :)

Kray [20.07.2008 15:43:20]

#

vehkis91 kirjoitti:

jos se itse kirjoittaminen on välttämätöntä niin taitaa jäädä archi asentamatta... :(

No yleensä edistyneille tarkotetuissa jakeluissa harvan konffin asennus kirjoittaa automaattisesti kuntoon. Jos et tuollaista lyhyttä pätkää jaksa itse kirjoittaa, niin ei se silloin sinulle sovellu, sillä saatat hyvinkin joutua kirjoittamaan konffeja vielä paaaljon enemmän itse.

vehkis91 [20.07.2008 16:03:34]

#

No olen kyll konffeja kirjoitellut, mutta en ole ennen menu.lst kirjoittanut... Pitää kattoo illemmalla jos jaksais säätää...
toinen kyssäri: miksen voi laittaa liloa, siihen tulee aina ett asennus epäonnistui...

Kray [20.07.2008 16:06:39]

#

vehkis91 kirjoitti:

No olen kyll konffeja kirjoitellut, mutta en ole ennen menu.lst kirjoittanut... Pitää kattoo illemmalla jos jaksais säätää...
toinen kyssäri: miksen voi laittaa liloa, siihen tulee aina ett asennus epäonnistui...

Miksi lilo, grub on kehittyneempi? Ja mikäs siinä grubin menukonffissa on niin vaikeaa muihin verrattuna?

vehkis91 [20.07.2008 19:10:42]

#

En mä vaan tiedä, mietin vaan...
Mut kyll mää grubissa pysyn.

progo [22.07.2008 01:21:08]

#

Kannattaa suosiolla opetella lukemaan manpageja. Kukaan ei osaa konffata mitään ilman selkeää intuitiota tai manpageja -- ja voisinpa luonnehtia eron tavallisen ja edistyneen käyttäjän välillä sillä, että edistynyt käyttäjä osaa (ja jaksaa) lukea ohjeita. Onhan se vähän ikävää, mutta siihen tottuu. Jos ei totu, kannattaa kokeilla niitä vähän helpommaksi koettuja systeemeitä.

Tämä sarjakuvastrippi kertoo kaiken oleellisen. http://xkcd.com/196/ :)

Metabolix [22.07.2008 08:44:02]

#

progo kirjoitti:

-- ja voisinpa luonnehtia eron tavallisen ja edistyneen käyttäjän välillä sillä, että edistynyt käyttäjä osaa (ja jaksaa) lukea ohjeita.

Tuo on kyllä harvinaisen totta sekä peruskäytössä että ohjelmoinnissa.

GRUBin menu.lst on yksi helpommista tiedostoista, jos ei tarvitse kernelilleen ihmeempiä parametreja. Olennaisia rivejä on alle kymmenen erilaista.

vehkis91 [22.07.2008 16:20:41]

#

Juu sain toimimaan ton Archin, piti vaan laittaa oikeat osiot sinne...
Kiitos avusta.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta