Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Hyviä muistoja OP:stä?

Sivun loppuun

Janezki [14.07.2008 20:33:13]

#

En ole pahemmin ohjelmointiputkassa pyörinytkään lähivuosina kun ei ole tullut isommin ohjelmoituakaan. Törmäsin kuitenkin tuossa koneen arkistoa siivotessa muinaisen pelini tuomariarvosteluun, joka osallistui vuosien takaiseen palikkapelikilpailuun. Eniten huvitti miten ruusuisesti arvostelu oli kirjoitettu, ottaen huomioon kuinka huonosta pelistä oli kyse. Tuli ihan nostalginen fiilis kun palasin hetkeksi niihin aikoihin kun innokkaan noobbiohjelmoijana väänsin kuin hullu kyseistä peliä.

Kilpailusta jäi tosi mukavat muistot vaikka en edes sijoittunut merkittävästi. Olisi mukava kuulla onko muilla jäänyt tuo / joku muu hetki putkahistoriassa elämään.

Tämän lisäksi haluaisin välittää kiitokseni Antti Laaksoselle hienon sivuston ylläpitämisestä. OP auttoi minua roimasti ohjelmointiurani alkupuoliskolla ja on edelleen osoittautunut mielenkiintoiseksi foorumiksi. Tulee harvoin annettua positiivista palautetta, mutta ilmaisen nettisisällön tuottajat ovat verrattavissa palautesuhteessa roskakuskeihin: palautetta tulee vain silloin kun hommat ei suju. Silloin kun kaikki pyörii hyvin niin kukaan ei tule kehumaan.

Metabolix [14.07.2008 21:03:41]

#

Löysin paikalle ristinollakilpailun ansiosta, ja se oli kyllä kaikin puolin erittäin onnistunut. Osallistujiakin oli varsin kiitettävästi ja monen tasoisia. Oma sijoitukseni listan puolivälissä yllätti silloisilla taidoilla, varsinkin, kun ohjelmaan jäi jopa yksi selkeä bugi. Tällaisia monelle sopivia kilpailuja pitäisi saada jatkossakin järjestettyä.

Omien oppaiden ja koodivinkkien kirjoittaminen on oikein mukavaa, varsinkin, jos ja kun niistä jonkinlaista positiivistakin palautetta saa. Samoin on kiva autella ihan yleisesti keskustelualueella, ainakin, jos ongelma on jollain tavalla mielekäs. Muita neuvoessa oppii itsekin parhaiten, ja usein oivaltaa sellaisiakin asioita, jotka eivät edes liity varsinaiseen kysymykseen.

Vuosittainen Putkaorkesterin konsertti on tietenkin myös aina yhtä jännittävä kokemus, jossa pääsee kokeilemaan rajojaan erikoisessa ympäristössä vähemmän tutuilla soittimilla.

Toistan jo yllä mainitut kiitokset Antille, joka jaksaa aina vastata kaikenlaisiin kysymyksiin ystävällisesti ja täsmällisesti.

Pekka Karjalainen [15.07.2008 15:21:20]

#

OP on ihan jees. Yleensä en kovin pidä foorumikirjoittelusta sen eräiden epämiellyttävine puolien takia, mutta jos siihen ei liian tosikkomaisesti suhtaudu, kyllä sen kestää. Yksi hyvä puoli Putkassa on, että täällä uskaltavat kaikentasoiset harrastajatkin ammattilaisten ohella kirjoitella näkemyksiään, ja siitä saa eri näkökulmaa itselle tuttuihin tai yhtä lailla outoihinkin asioihin.

Joku kisailu pari vuotta sitten, johon en edes osallistunut loppujen lopuksi, houkutti minut paikalle. Sen sijaan tykästyin heti alusta asti Putkaposteihin, joista sai oivaa tekemistä satunnaiseen tekemisen puutteeseen.

Oma kontribuutioni Putkaan on tapahtunut lähinnä Putkapostien kautta, joita olen ideoinut pari kappaletta ja ideoinkin jatkossa lisää. Nytkin on työn alla yksi, johon yritän keksiä tehokkaamman ratkaisun, jotta tehtävästä saa tarpeeksi vaativan putkapostiharrastajien tiukalle maulle. Kaikista visaisimman ongelman kyllä keksi Antti itse jatkoksi minun kevyelle sanasto-ongelmalleni. Tulos on se keljummanpuoleinen tehtävä nimeltä Kielitiedettä.

Toivon mukaan saan joskus tehtyä jotakin muutakin tarpeellista sisältöä tänne. Putkan tapojen mukainen opas on toistaiseksi ollut liian vaikea tyylilaji. Ehkäpä syynä on se, että kiinnostukseni painottuu suurelta osin ns. akateemisiin kieliin, ja ajattelen, ettei ketään tervejärkistä voi kiinnostaa sellaisista siinneet ajatukset ;-)

Tällä hetkellä aikani on kulunut kesän ja sivistävän ohjelmointiin liittyvän kirjallisuuden merkeissä. Jospa varaisin syksyllä vähän enemmän aikaa Putkalle ja yrittäisin olla olematta turmiollinen vaikutus :)

Antti Laaksonen [15.07.2008 21:29:13]

#

Kiitos mukavasta palautteesta!

Minulle tärkeä asia on ollut, että putkalaisten välille on muodostunut hyvä yhteishenki, ja on ollut hauskaa huomata, että kaikenlaista tapahtuu myös sivuston ulkopuolella.

Vuosien varrella olen myös saanut tutustua moneen putkalaiseen eri tilanteissa: Putkamiitissä, lukiolaisten kilpailuissa, yliopistolla, julkisissa kulkuneuvoissa, lakkiaisissa...

Päärynämies [16.07.2008 01:27:40]

#

Itse en putkalaisiin ole kovin kauaa kuulunut (viime marraskuusta ilmeisesti), joten kauheasti erityisiä muistoja ole (ei kyllä ole oikein muistakaan nettisivustoista). Putka kuitenkin osaltaan auttoi taas aloittelemaan ohjelmointia pidemmän tauon jälkeen, kun muutaman koodivinkinkin innostuin tänne vääntämään. Ja välillä pääsee jopa itsekin pätemään täällä keskusteluissa, kun sopiva aihe kohdalle sattuu. Myös muutama putkaposti on innostusta herättänyt. Omalla kohdalla kun innostus saattaa kovasti vaihdella. Seuraavaa (tekoälypainotteista) kilpailua odottelen.

Eihän ylläpitoa kehtaa olla kiittämättä, kun jaksaa tätä pyörittää. Putkan keskustelutkin tahtovat kovin asialinjalla pysyä ja itse ainakin pidän mukavana, että sivuston ylläpitokin jaksaa siellä pyöriä ja näkyä aktiivisesti.

Pekka Karjalainen kirjoitti:

Ehkäpä syynä on se, että kiinnostukseni painottuu suurelta osin ns. akateemisiin kieliin, ja ajattelen, ettei ketään tervejärkistä voi kiinnostaa sellaisista siinneet ajatukset ;-)

Itse ainakin tykkään lukea erilaisia juttuja ja oppaita vähän laidasta laitaan. Niistä voi hyvinkin saada uusia ideoita tai kiinnostuksen kohteita löytyä. Putkan oppaathan kovasti painottuvat noihin perinteisiin ja käytetyimpiin kieliin, joten toisi ehkä jotain erilaista sinne. Akateemiset kielet taitavat monelle olla hieman tuntemattomampia.

nomic [17.07.2008 12:04:35]

#

Putka on ollut suuri apu, kun lähtenyt opettelemaan eri kieliä. Oppaat, kysymykset (ja näihin vastaukset) ja yhteisö on loistavaa luokkaa.
Muutamat käyttäjät nyt vetävät homman hieman yli tai ovat muuten vain hieman fanaatikkoja, mutta annettakoon se anteeksi, sillä taso on silti todella korkea verrattuna moniin muihin suomalaisiin sivustoihin (joista löytyy foorumi).

Joskus sitä tahtoi rakentaa maailman parhaan pelin ja hienoimman käyttiksen ja tutuistin qb:n 4.x-versioon. Sen jälkeen ei ollut paluuta, kun Putka löytyi. Eli iso kiitos Antille ja monille muille, jotka ovat tehneet tästä paikasta semmoisen, että vieläkin tulee päivittäin seurailtua vierestä tapahtumia (ja oppii muiden ongelmista itse lisää).

zacura [17.07.2008 15:43:29]

#

Ohjelmointiputkassa on tullut pyörittyä jo vuodesta 2002, välillä aktiivisemmin ja välillä vähemmän aktiivisesti, elämäntilanteesta riippuen. Rekisteröityessäni taisi olla matopelikilpailu meneillään johon oma tekeleeni ei ihan kerennyt mukaan. Noista ajoista on oma ohjelmointikokemus ja taito karttununt huomattavasti ja onpa ohjelmointikielikin siinä välissä vaihtunut useampaan otteeseen. Nykyisin ohjelmoin pääasissa C:tä ja C++:aa koska niitä käytän myös työni puolesta.

Ohjelmointiputkasta on ollut mukavasti apua ja hyötyä omissa ohjelmointiprojekteissa. Myös muiden tekemien koodivinkkien sekä ongelmien ja ratkaisujen avulla oma tietotaitokin on parantunut. Varsinikin koodivinkkien määrä ja taso on parantunut paljon alkuajoista. Vinkkien kirjoittaminenkin on ihan mukavaa hommaa kunhan keksii jonkin hyvän aiheen, en tosin pitkään aikaan ole mitään vinkkiä tehnyt, mutta eiköhän joku idea päädy vielä vinkiksi asti.

Kiitos kaikesta kuuluu ensinnäkin Antti Laaksoselle sekä kaikille ohjelmointiputkan käyttäjäille, jatketaan samaan malliin.

vehkis91 [17.07.2008 18:42:16]

#

Juu hyvin täältä on apua saanut, kun sitä on tarvinut... :D

jmp [20.07.2008 17:19:13]

#

Liityin muistaakseni vuonna 2003 (käyttäjäsivu ei näköjään näytä rekisteröitymispäivämäärää). Kuten viestieni lukumäärästä voi päätellä, en ole kovin aktiivinen kirjoittelija. Viihdyn enemmän englanninkielisillä foorumeilla, koska mielestäni englantia on mukavampi kirjoittaa.

Sen sijaan luen putkaa melko usein. Minulle Ohjelmointiputka on yksi niistä harvoista ohjelmoinnin harrastajien sivuista jotka tuntuvat kuin ne olisivat olleet aina olemassa. Tänne on aina mukava tulla lukemaan suomenkielisiä keskusteluja (ja myös oppaita yms.), vaikka harvoin osallistun näihin itse.

Antti saa olla ylpeä.

moptim [20.07.2008 18:47:56]

#

Antille kiitoksia minultakin, aina saa asiallista neuvoa. Tuli tosin mieleen yksi huba threadi:

Antti threadissa 148 kirjoitti:

Formatoi levyn. Kannattaa kokeilla!

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta