Oisko kellään vinkkiä miten saan esim laatikon uudet koordinaatit tietoon kun pyöritän sitä xy ja yz tasoissa?
Lisäät noihin sen luvun minkä verran sitä kappaletta pyöritetään...
Jonkinlaista laskentakaava tarviin
jos haluat kääntää vaikka 1 pisteen verran xy:tä niin se on xy+1... :S
Edit: Siis käytätkö jotain kirjastoa? esim SDL?
Edit2: Sun pitää laskee sen kappalleen keskipiste, minkä mukaan sit käännät sitä...
meiniki oli että lasken ite pisteet kappaaleen pyörittämisen jälkeen
Varo poliisia kun kääntelet niitä laatikoita.. Mutta joo:
Kerrot niiden pisteiden vektorit yksikkömatriisilla, joka on kierretty xy ja yz-tasoilla.
Siis jos r on kierto xy tasolla ja s on kierto xz tasolla, niin kaava. (Täällä ei taida voida laittaa kuvaa näkymään suoraa viestissä?)
Kysyit näköjään xy ja yz tasoja ja vastasin xy ja xz, mutta tuostahan nyt näkee suoraan mikä kaava olisi jollekin muulle yhdistelmälle.
vehkis91 kirjoitti:
jos haluat kääntää vaikka 1 pisteen verran xy:tä niin se on xy+1... :S
wat?
Tuolta löytyy kaavat ja jonkunlaiset selitykset:
http://en.wikipedia.org/wiki/Euler_angles
Lisää vinkkejä:
http://www.mai.liu.se/~halun/matrix/
http://www.facstaff.bucknell.edu/mastascu/
Lyhyesti: laatikon kulman koordinaatit (x,y,z) laitetaan vektoriin, joka kerrotaan kiertomatriisilla
[a b c] [x] [x'] [d e f]*[y]=[y'] [g h i] [z] [z']
tuloksena saatu vektori kertoo kierretyn pisteen koordinaatit (x',y',z').
Kiertomatriisi rakennetaan Wikipedian, Grezin ja matriisikertolaskututoriaalien ohjeiden avulla.
No joo huomasin itekkin ton virheen... :P
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.