Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Postimerkkiluettelo, talviprojektini

jormi [27.06.2008 11:42:29]

#

Tässä alustavat ajatukseni kokomaailman postimerkkieni luetteloimiseksi.
- Merkkejä on noin 300 maasta yhteensä noin 30000 kappaletta säilökirjoissa maittain kirjaston luokitusjärjelmän mukaisessa järjestyksessä kukin maa aikajärjestyksessä merkittynä 5 vuoden välein.
- Tavoitteena on laatia luettelo, jota voi selata näytöllä, tulostaa yhteenvetoja paperille ja mahdollisesti mielenkiintoisia asioita kotisivulle.
- Tiedot laitteistani löytyvät kotisivultani, ohjelmista on käytettävissä Microsoft Excel ja Access sekä lcc-win32 kääntäjä. Kirjastossa on tarvittavat postimerkkiluettelot.
- Projekti on tarkoitus aloittaa syksyllä kun puutarhatyöt on tehty, tämä on ei-kiireellinen ajankulu. Nykyinen ajatukseni on merkkikohtainen luettelo, jossa on merkin perustiedot tavoitteen mukaista käyttöä varten. Erikoisuuksista voi tarvittaessa tehdä eri ohjelman,esimerkiksi kuvia.
- Mitä ideoita tämä herättää ohjelmoijissa ja/tai postimerkkeilijöissä ? JVM

kwanttitatti [28.06.2008 21:41:07]

#

Ihan hauska idea!Itse harrastin pari vuotta sitten postimerkkejä, mutta lopetin kiinnostuksen lopahdettua.Vanhin ja arvokkain posti merkkini on tällä hetkellä 50 vuotta vanha.Merkissä on kuvana Olavinlinna tai joku vastaava linna.Merkkejä minulla on monta sataa, koska ostin kirpputorilta pussillisen merkkejä (suurin osa Englantilaisia kuningattaren kuvalla varustettuja merkkejä) 1,50 eurolla.

jormi [29.06.2008 08:39:22]

#

Mitä enemmän tätä asiaa miettii, sitä enemmän erikoistapaukset yrittävät viedä huomiota pää-asialta. Merkkien lukumäärä maittain ja 5-vuotisjaksoittain on helposti taukoitavissa suoraan säilökirjoista. Laskin kokeeksi Ruotsin: yhteensä 1126 merkkiä, eniten ajalta 1995-1999 169 merkkiä, aikaa meni 25 min. Näinollen kaikkien merkkien taulukointi on muutaman päivän urakka. Merkkien selaaminen on paras tehdä suoraan säilökirjoista, silloin näkyy samalla leiman taso ja muu merkin kunto.
Silti minua vielä kiehtoo ajatus jonkinlaisen tarkemman luettelon tekemisestä jollekin mainitsemistani alustoista. JVM

Metabolix [01.07.2008 00:08:16]

#

Tuskinpa tuo Excel mikään katastrofi on, sillä ainakin olisi helppo pitää taulukkoa kasassa. C:llä ei ainakaan kannata ruveta tekemään, jos haluaa saada aikaan kätevän luettelon eikä rankkaa ohjelmointiharjoitusta.

ajv [01.07.2008 10:22:23]

#

Excelissä on se hyvä puoli, että sieltä tuon datan saa helposti ulos mitä erilaisempiin järjestelmiin - jos ei muuta niin csv:nä. Itse kuitenkin tekisin luettelon suoraan tietokantaan, jolloin SQL-kyselyillä voi tulostaa juuri haluamanlaisiaan "taulukoita", esim. juuri nuo Ruotsin postimerkit vuosilta 95-99. Jos tietokannasta haluaa käytettävän, se tarvitsee yleensä aina jonkun käyttöliittymän. Tapauksessasi se voisi olla web-käyttöliittymä. Jos nämä tekniikat eivät kuitenkaan ole tuttuja, hukkuu tuo postimerkkiluettelon tekeminen pieneksi osaksi opiskelua ja koodaamista.

jormi [01.07.2008 10:55:36]

#

Olen joskus harjoitellut tietokantaa tekemällä luettelot 'kodin posliinit' ja 'kodin lasit'. On totta, että tietokannasta saa monenlaisia otteita sekä näytölle että paperille. JVM

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta