Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Trackball

Janezki [24.05.2008 13:40:42]

#

Nykyinen ja kohta entinen hiireni alkaa temppuilemaan jonkin verran. Toimivuutta riittäisi vielä peruskäyttöön, mutta maalaaminen ym. tarkkuutta vaativat hommat alkavat olla turhan vaikeita.

Katselin tuossa Multitronicin valikoimaa ja päätin laajentaa hieman katselmustani imput-laitteisiin. Tablet olisi tosi hyvä piirtämiseen, ja trackball on muuten vain kiinnostava vehje, mutta tuntuu ettei uskalla summassa ostaa, kun ei tiedä miten hyvin käsi sopeutuu kumpaankaan. Budjetti sallii tällä hetkellä vain yhden näistä.

Haluaisin tietää että miten hyvin käsi sopeutuu hiirestä trackballiin, eli jos jollain vain on kokemusta asiasta niin tänne vaan avautumaan. Erityisesti kiinnostaisi kuulla sen toimivuutta tarkkuutta vaativissa operaatioissa. Hiiri on ikävä koska siinä on jokseenkin suuri lähtökitka pöydän pintaa vasten.

Cornix [29.05.2008 22:10:50]

#

Itse käytän Logitechin Marble Mousea - tosin minun hiiressäni ei ole tuollaisia pieniä lisänappeja noissa painikkeissa.

Pidän itse tuollaisista trackball-hiiristä, joissa palloa liikutellaan etu- ja keskisormella. Nuo peukalolla pyöriteltävät tuntuvat jotenkin hassuilta, tosin niitä en ole käytännössä käyttänyt oikeastaan missään - jossain kaupassa testannut vain, miten sopivat käteen.

Jotenkin tuo symmetrinen, molempiin käsiin sopiva hiiri tuntuu minusta paremmalta kuin sellainen pelkästään oikealle kädelle muotoiltu, vaikka olenkin kyllä oikeakätinen. (Voi olla että niitä saa vasenkätisinäkin. Kaikki esittelykuvat tuppaavat olemaan aina oikealle kädelle muotoiltuja.)

Harmittaa, kun trackball-hiiren halutessaan sellaisen joutuu nykyisin erikseen tilaamaan liikkeeseen. Saisivat yleistyä enemmän.

Jos piirtää koneella paljon "vapaalla kädellä", trackballin käyttöä joutuu hieman harjoittelemaan. Oma Marble Mouseni on välillä ehkä liiankin tarkka tuollaiseen, mutta hiiren herkkyyttähän voi aina säätää.

Minulla on myös pieni tablet, mutta sille ei löydy kunnollisia linux-ajureita, niin en voi sitä oikeastaan käyttää. Lisäksi kynä syö paristoja toisin kuin johdollinen hiireni.

Jos aikoo käyttää piirtopöytää hiirenä, kannattaa samantien ostaa tunnettua merkkiä oleva, hieman arvokkaampi pöytä. Noissa hinta tuntuu kertovan aika paljon myös laadusta. Kalliimmissa malleissa kynä ei käsittääkseni välttämättä sisällä ollenkaan paristoa ja tarkkuus sekä paineentunnistus ovat parempia.

Itse suosittelisin kokeilemaan trackball-hiirtä.

E.K.Virtanen [30.05.2008 10:05:30]

#

Trackballia jouduin aikanaan jonkin verran käyttämään töissä. Olen sitä mieltä että älä tilaa ellet pääse kokeilemaan ensin. Eihän pieni kokeilu vielä kerro onko ostos hyvä pitkässä juoksussa mutta saat tuntumaa.

Itse en oikein tuohon ihastunut, vaan mielummin käytin sitten lopuksi hiirtä.

Janezki [30.05.2008 22:13:44]

#

Marble Mouse näyttäisi sinällään ihan hyvältä, eikä hintakaan ole paha jos alkaa tuntumaan että tuli tehtyä virheostos. Ajattelin aluksi että panostaisin uuteen osoitinlaiteeseen sen 50-100 euroa, mutta jos pallohiiren ostan niin varmaan kannattaa aloittaa halvemmalla. Sittenpähän ostaa paremman jos se tuntuu tarpeeksi mukavalta ja luonnolliselta.

Cornix [30.05.2008 22:17:33]

#

Kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Itsekin lähinnä kokeilumielessä ostin tuon Marble Mousen, mutta tykästyinkin siihen sitten enkä ole vaihtanut. :) Vähän tuo tietenkin aluksi tuntui oudolta, kun tuo pallo on niin koholla, mutta äkkiäpä siihen tottui.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta