Ei ehkä kuulu ohjelmointiputkaan, mutta tämähän on off-topic ja osaavaa väkeä löytyy.
Ongelmani on tämä:
Minulla on iso (+25000 nimeä) käsittävä luettelo nimistä ja postinumeroista ym. muttei paikkakunnista. Miten saisin järkevästi ja helposti laitettua paikkakunnat kaikille henkilöille? Excelissä minulla on F-sarakkeessa postinumero ja olisi kiva jos jollain scripti-makrotaikatempulla saisin lisättyä paikkakunnat automaagisesti vaikkapa tiedostosta.
Tämä minun on ihan oikeasti tehtävä tavalla tai toisella enkä ole mikään toimisto-ohjelmistovelho joten olisi kiva saada joku ihan toimiva vinkki/koodinpätkä.
Itsellä on monesti tullut vastaava ongelma vastaan: voiko excelissä tehdä relaatioita, kuten tietokannoissa?
Makrolla tuo onnistuu ainakin aika helposti. Kuinka paljon sen makron tekeminen kestää, riippuu ohjelmointitaidoistasi.
Edit: Olinkin juuri sanomassa, että makron tekeminen ei osaavalta montaa minuuttia ota ja Antti ehtikin jo tehdä esimerkin :)
Jos sinulla on jossain tiedostossa postinumeroita vastaavat paikkakunnat, niin loppu hoituu helposti.
Tämä koodi käynnistyy painamalla UserFormia:
' tästä taulukosta voi hakea paikkakunnan postinumeron perusteella Dim paikat(100000) As String Private Sub UserForm_Click() Dim numero As Long, paikka As String Dim rivi As Long Open "c:\numerot.txt" For Input As #1 Do Until EOF(1) ' luetaan postinumero ja paikkakunta tiedostosta Input #1, numero Input #1, paikka paikat(numero) = paikka Loop Close #1 rivi = 1 ' aloitusrivi Do ' sarake 6 = F, sarake 7 = G If Cells(rivi, 6) = "" Then Exit Do Cells(rivi, 7) = paikat(Val(Cells(rivi, 6))) rivi = rivi + 1 Loop End Sub
Tiedostossa postinumerot ja paikkakunnat on merkitty näin:
11111 Paikka 1 22222 Paikka 2 33333 Paikka 3
Kiitoksia paljon! Helpotti hommia rankasti!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.