Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Java ja pelinteko

kwanttitatti [11.05.2008 20:25:37]

#

Eli etsiskelen hyvää ja opasta Javalle pelintekoa varten.Osaan Javan perusteet luettuani erään kirjan mutta en ole vieläkään oppinut sitä päämäärääni eli pelintekoa Javalla.Koitin Greenfoottia Javan kanssa ja se tuntui oikein mukavalta mutta minulla on vieläkin aukko tiedoissani siinä kohdassa jossa on tiedot pelinteosta eli löytyisikö jostain mahdollisesti suomenkielistä opusta/opasta Javalla pelintekoa käsitellen?Olen selaillut nettiä ja etsinyt opasta mutta niitä varsin harvakseltaan ja hieman vaikea löytää mistään ilman että lähtee tilaamaan jostain ulkomailta.Olen huomannut että C++:alle löytyy enemmän tietoa ja oppaita kuin Javalla.Kiitos jo näin etukäteen.

Mobel [12.05.2008 22:12:49]

#

Tässä on englanniksi pdf-muodossa oleva ilmainen opas, mutta pelien tekoonhan pätevät samat periaatteet minkä tahansa ohjelmointikielen kanssa.
Ei noita taitoja opita pelkästä kirjasta lukemalla, joten aloita joku yksinkertainen peli(esim. merkkigrafiikalla toteutettu sokkelopeli, tekstiseikkailu) ja kysy jos tulee ongelmia.

Jos joku tietty asia on hakusessa, niin selvennä tilannetta. Mikä tuottaa ongelmia? Grafiikan lataus, piirto, näppäimistön käsittely, kartan lataus vaiko ehkä pelin logiikka.

Metabolix [12.05.2008 22:18:31]

#

Pelinteko tapahtuu samalla tavalla käytännössä kaikilla kielillä, joten voit itse asiaan käyttää mitä tahansa opasta. On ehkä jopa suotavaa käyttää muuta kuin Java-opasta, ettei sorru suoraan kopiointiin vaan lukee oikeasti asioita. Javan kannalta taas kaipaat perusteiden lisäksi opasta lähinnä grafiikan piirtämisestä ja syötteiden lukemisesta sekä ehkä äänistä ja muista erikoisuuksista.

Toinen hyvä vaihtoehto on opetella kunnolla ne perusteet ja käyttää pelinteossa vain omaa päättelykykyä. Ei se mikään salatiede ole, samaa logiikkaa tarvitaan kuin vaikkapa yksinkertaisessa laskinohjelmassakin. Paperisuunnitelma on suureksi avuksi.

irwinace [12.05.2008 23:01:12]

#

Oiskohan tästä jotain apua: http://www.docendo.fi/?p=showproduct&product=951-846-287-9

Matso [15.05.2008 11:09:09]

#

Joo eli kun oot opetellut ne perusteet ja grafiikan piirtämisen, niin enää tarvitset matikkaa ja saat vaikka minkälaisia pelimaailmoja tehtyä. Jos ei matikka luonnistu niin hyvin, niin on olemassa joitain ilmaisia fysiikka ja pelimoottoreita. Phys2D on yksinkertanen 2D fysiikkaengine Javalle http://www.cokeandcode.com/phys2d/

Joku tohon perustuva pelienginekin on olemassa, jolla on helpompi lisätä myös graafisuutta tohon sekaan, mutta en muista nyt sitä nimeä.

Noista on kyllä vähän huonosti mitään tutoriaaleja, että pitää lähinnä noiden engineiden manuaaleista tutkia mitä milläkin luokalla ja metodilla voi tehdä sekä valmiita esimerkkejä kattelemalla.

kwanttitatti [17.05.2008 10:41:52]

#

Matikka minulta luonnistuu ikäisekseni hyvin (välitodistuksessa 10) mutta minulla ei ole hajua eikä hölkäsenpöläystäkään noista fysiikka moottoreista tai miten ne toimii.Mutta enköhän minä pienellä netin selauksella opi tarvittavat matikat kunhan vain kerrotaan selkeällä suomella että mitä pitää tehdä. =)

Matso [17.05.2008 16:11:14]

#

kossupullo kirjoitti:

Matikka minulta luonnistuu ikäisekseni hyvin (välitodistuksessa 10) mutta minulla ei ole hajua eikä hölkäsenpöläystäkään noista fysiikka moottoreista tai miten ne toimii.Mutta enköhän minä pienellä netin selauksella opi tarvittavat matikat kunhan vain kerrotaan selkeällä suomella että mitä pitää tehdä. =)

Ohjelmointiputkasta löytyy "Ohjelmoijan matematiikkaa" opassarja ja Suomipelit.comista löytyy joku kolmiosanen opassarja fysiikkaan liittyen. Esimerkeissä kielenä kai joku C/C++, mutta kyl siitä varmaan idean saa irti, jos jaksaa perehtyä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta