Mitä ohjelmaa kannattaa käyttä nykyään kun tarvitsee saada nopeasti näyttävät nettisivut aikaan?
Nämä löytyy ainakin Windowsille...
Ilmaiset
Koodi: Notepad++
Grafiikka: GIMPshop
Maksulliset
Koodi: Zend Studio
Grafiikka: Adobe Photoshop CS3
Lisätääs yksi maksullinen Adobe Dreamweaver
Jos totta puhutaan, niin eipä siinä työkalut paljoa auta, jos ei ole silimää.
Lebe80 kirjoitti:
Jos totta puhutaan, niin eipä siinä työkalut paljoa auta, jos ei ole silimää.
Totta.
reca kirjoitti:
Notepad++ on hyvä, mutta GIMPShopin sijaan itse ehdottaisin itse GIMPiä. Tämä siksi, että GIMPShop rullaa jäljessä itse GIMPin kehityksestä.
Voinee todeta että helpolla ei saa hyvää. Netistä löytää kyllä valmiita pohjatemplaatteja, joita saa käyttää ilmaiseksi - kunhan kyseessä ei ole, ylläripylläri, kaupallinen käyttö. Kaikkien ohjelmien käyttö kuitenkin lopulta vaatii jonkin verran taitoa. Ehkä Nvu on semmoinen helppo WYSIWYG-tyylin sivumuokkain, joka tekee ihan kelpoa koodiakin sen lisäksi, että sillä saa nopeasti taitamatonkin aikaiseksi. Nvu:takin varten tosin tarvitsee edes vähän taitoja myös kuvankäsittelypuolelta, jos tahtoo sitä näyttävyyttä saada aikaiseksi. Unohtamatta sitä hyvää visuaalista silmää.
Mitä noihin grafiikkaohjelmiin tulee, niin harmittavasti GIMPin käyttöliittymä on omasta mielestäni sen verran kankea ja epälooginen, että sen opettelussa mennee tovi jos toinenkin. Ainakin viimeksi testatessa se tuntui siltä, mitä tapahtuu kun ohjelmoija suunnittelee käyttöliittymän (erotuksena käyttöliittymäsuunnittelijasta, mikä on eri asia kuin ohjelmoija).
Omassa suosiossani ovat vanhemmat kuvankäsittelyohjelmat, ne on juuri passeleita valtaosaan nettigrafiikan tarpeista. Esim. Paint Shop Pro 7 on kiva kapistus, ja se toimii loputtomiin kun laittaa pikakuvakkeen avaamaan ihan minkä vaan olemassa olevan tiedoston. Toisaalta en ole mikään supertaituri tekemään komeita leiskoja, ei tule luonnostaan hienoa jälkeä vaan oppimalla opittu mokien kautta se minkä osaa, mutta se nyt ei tarkoita sitä etteikö tälläkin ohjelmalla saisi aikaan hienoa jälkeä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.