Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Access -> PHP

Sivun loppuun

olenko_ohjelmoija [07.05.2008 17:55:18]

#

Olen siis tehnyt asiakashallintaan liittyvän tietokannan (n.125mb)sisältäen lukuisia kyselyjä ja taulukoita. Tietokanta on sisäverkossa jaettuna 4:n tietokoneen kesken. Nyt on tarkoitus muutta kyseinen koko hoito toiseen muotoon. Ajattelin itse että php-kieli voisi olla hyvä vaihtoehto???

Kysymys:mitä tarvitsen saattaakseni aikomukseni päätökseen(en tarkoita mitään abstraktia kuten kärsivällisyyttä tai aikaa)

ajv [07.05.2008 18:32:48]

#

Mikähän tämä toinen muoto on? PHP:llä pääset kyllä Access-kantaan kiinni ainakin ODBC:n kautta.

neau33 [07.05.2008 18:41:26]

#

Heippa taas!

Voisiko tämä toinen muoto olla vaikkapa XML?

olenko_ohjelmoija [07.05.2008 18:44:02]

#

Taidan käyttää termejä hieman epäselvästi. Kaikki on lähtöisin siitä että olen antanut itseni ymmärtää ettei access ole "riittävän vakaa" tietokantojen luontiin ja niiden käyttämiseen. Itse en tiedä kuinka asia oikeasti on. Tarkoitus siis on saattaa nykyinen tietokanta "toimivampaan" muotoon.
Tuosta ODBC:stä olen kuullut ja tiedän sen olevan tässäkin tietokoneessa mutta en muuta, joten siitä ei taida nyt olla apua.

Wizard [07.05.2008 20:01:45]

#

Access on ok tietokanta jos käyttäjiä on vähän. Sen heikkoudet alkaa tulemaan sitten kun määrät kasvaa (rivit) sekä siihen liitetään useampi käyttäjä. Access on yhden käyttäjän tietokanta.

Todennäköisesti haet vastausta siihen, että haluat eroon Accessista. Tällöin vastaus on yleensä jokin ilmainen vaihtoehto kuten MySQL tai PostgreSQL, näistä ensin mainittu yleensä suositumpi. Saat tietokannasta tietoa HTML muotoon helposti PHP-kielellä, itse PHP taas ei ole tietokanta. Tosin PHP:n kanssa saat yleensä SQLiten joka soveltuu myös pieneksi tietokannaksi, max 100.000 kyselyä per vuorokausi on suositus.

Jos taas haluaa käyttää rahaa, niin MS SQL Server on luonteva vaihtoehto johon saa Accessin sisällön näppärästi ja sen jälkeen .NET pohjaiset kielet tulevat luontevasti mukaan. PHP:n saa kyllä toimimaan MS SQL Serverin kanssa, mutta Linux ja Wintoosan yhteensovittamiseen tarvitset kyllä sitten jonkun gurun mukaan. Voin sanoa näin kokemuksesta, että ei ole maailman helpoimpia tehtäviä...

Ja unohda XML, se on ihan toinen maailma.

olenko_ohjelmoija [07.05.2008 20:45:32]

#

Aivan oikein ; Accesista eroon!
Ajattelin tuon php:n soveltuvan paremmin kuin muut, koska siihen ei tarvitse investoida rahaa. ?
Sinänsä minulla ei liity mitään intohimoa mihinkään kieleen erityisesti; olennaista on saada homma pelittämään sutjakasti.
Siispä hankinko jostakin koneelleni(kaikilleko?)MySQL alustan/ohjelman/sovelluksen? Mitä muuta tarvitsen?
Tuo yhteensovittaminen vaikuttaa liian haastavalta minun taidoilleni.
Mikä sinusta olisi järkevin vaihtoehto accessin tilalle huomioiden sen, että tietokanta tulisi olla sellainen, jota on helppo muuttaa ja kehittää tarpeiden mukaan?

Hakoulinen [08.05.2008 08:09:12]

#

http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

ajv [08.05.2008 08:45:27]

#

Wizard kirjoitti:

PHP:n saa kyllä toimimaan MS SQL Serverin kanssa, mutta Linux ja Wintoosan yhteensovittamiseen tarvitset kyllä sitten jonkun gurun mukaan.

Mutta kyllähän sen PHP:n saa toimimaan ihan nätisti windowsissakin ;) Muutama intra-sovellus tullut tehtyä nimenomaan MSSQL + IIS + PHP -yhdistelmällä.

Wizard [08.05.2008 09:53:29]

#

ajv kirjoitti:

Mutta kyllähän sen PHP:n saa toimimaan ihan nätisti windowsissakin ;) Muutama intra-sovellus tullut tehtyä nimenomaan MSSQL + IIS + PHP -yhdistelmällä.

Saa toki, mutta *nix maailmaan tuo PHP sattuu jotenkin luontevammin. ;)

Tosin: Win2008 sisältää hyvän tuen PHP:lle ja sitä kautta M$$QL tuki onkin natiivimpi. Vanhemmissa Wintoo$i$$a en PHP:ta ole paljon viitsinyt käyttää, kun suorituskyky on jostain ties mistä.

-W-

javerkki [10.05.2008 16:39:49]

#

Jos oikein ymmärsin, niin helpoin ratkaisu voisi olla:

Tarvitset vain yhden koneen, mihin tulee vaikkapa: MySQL + Apache + PHP

Sitten teet vaikka nettisivut (sijaitsee edelleen samalla koneella), mistä käyttäjät voivat hakea tietoja / suorittaa kyselyitä.

Eli yhdellä koneella sijaitsee kaikki ja käyttäjien jotka haluavat hakea tietoa kannasta ei tarvitse asentaa mitään koneillensa.

EDIT:

En tiedä käyttötarkoituksista sen enempää. Lisää hommaa tulee tietysti jos haluat rakentaa esim loggautumiset + käyttäjille eri oikeudet jne..

EDIT2: Niin ja mainitsemani softat on kaikki ilmaisia.

neau33 [10.05.2008 18:45:38]

#

Heippa taas!

Jos minulla olis vastaavanlainen tilanne eli tarvis 4:llä koneella päästä Intrassa web-sivu(i)lla hässäämään Acces-tiotokannan sisältöä, niin ottaisin ehdottomasti .NET Framewok'n ja OleDb'n käyttöön, imppaisin Cassini-serverin(muutama 100Kt & toimii myös .NET 3.5 ympäristössä jos kääntää kamat uudestaan) rakentasin muutamassa minuutissa sille launcherin, jonka pistäisin Intrassa jakoon ja säätelisin oikeudet web.config-asetuksissa...

olenko_ohjelmoija [13.05.2008 08:59:44]

#

Ensinnäkin kiitokset kaikille neuvoista - ne ovat olleet hyviä ja tuoneet uutta minulle.

javerkki kirjoitti:

Jos oikein ymmärsin, niin helpoin ratkaisu voisi olla:

Tarvitset vain yhden koneen, mihin tulee vaikkapa: MySQL + Apache + PHP

Sitten teet vaikka nettisivut (sijaitsee edelleen samalla koneella), mistä käyttäjät voivat hakea tietoja / suorittaa kyselyitä.

Eli yhdellä koneella sijaitsee kaikki ja käyttäjien jotka haluavat hakea tietoa kannasta ei tarvitse asentaa mitään koneillensa.

EDIT:

En tiedä käyttötarkoituksista sen enempää. Lisää hommaa tulee tietysti jos haluat rakentaa esim loggautumiset + käyttäjille eri oikeudet jne..

EDIT2: Niin ja mainitsemani softat on kaikki ilmaisia.

Olen tässä haahuillut ja "opiskellut" tullen samaan lopputulokseen. Tuosta apassista en ihan ole kärryillä mutta jossain vaiheessa tulen olemaan.
Kysyisin seuraavaa:
kuinka saan tuotua access rojun siis tietokannan tilaan jossa voin käsitellä sitä MySQL ohjelmalla. Vaikuttaa hölmöltä tehdä kaikki data uudelleen. Taulukoita on n.70 kpl ja kyselyitä n 150 kpl sisältäen myös tarvittavat yhteydet. Käytössäni on MySQL Migration toolkit; oliskohan tuosta apua.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta