Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Funktiopiirtäjiä linuxille

Sivun loppuun

progo [05.05.2008 15:23:37]

#

Täällä kun on sekä matikisteja että linuxisteja, niin varmaan apua löytyy:

Tässä tuli kerran mieleen, että miksei ole olemassa mitään laskinohjelmia, jotka vastaisivat graafista laskinta, linux-ympäristöille. Ei ainakaan sellaista ole tullut vastaan koskaan. Sitten taas olen törmännyt näihin ihmeohjelmiin, kuten octaveen ja muihin, mutta niiden toiminta on jäänyt hämäräksi. Ilmeisesti ohjelmia siis käsitellään skriptien muodossa ja jotenkin niistä voi saada käppyrää ulos.

Tiedättekö yhtään helppokäyttöistä ohjelmaa, joka tuntisi näitä perusfunktioita ja osaisi tehdä käyrää ulos? Käyttöalustana on siis linux.

tkarkkainen [05.05.2008 20:39:29]

#

Et määritellyt tarpeitasi kovinkaan tarkkaan, niin kerrotaanpa sitten vain omia kokemuksia.

Tekniikan alan yliopisto-opinnoissa on ohjelma nimeltä Matlab tullut tutuksi. Kaupasta ostettuna sillä piisaa hintaa, varsinkin jos mukaan ottaa ison liudan eri alojen toolboxeja, mutta sillä kyllä laskee ja piirtää varsin paljon. Linux-versiokin löytyy.

En tiedä, mikä on sinun mielestäsi helppokäyttöinen, mutta kun Matlabiin tottuu ja sen käyttölogiikan oppii, taitoja on helppo syventää. Varsin skriptimäistähän sen käyttö on. Käyttää voi joko erillisiä skriptitiedostoja (M-filet) tai kirjoittaa komentoja komentoikkunaan. Isommissa projekteissa skriptit ovat huomattavasti mukavampia.

Annetaanpa malliksi koodinpätkä, jolla saadaan piirrettyä funktion f(t) = t² - 16t + 2 kuvaaja välillä t = [0 5]:

% muodostetaan vektori t, joka sisältää arvoja 0:sta 5:een 0.2:n välein
t = 0:0.2:5;
% f on funktio t:stä lausekkeella t^2 - 16*t + 2
f = @(t) t.^2 - 16*t + 2;
% piirretään kuva
plot(t,f(t));

Jos haluaa FOSS-vaihtoehdon, kannattaa tutustua Scilabiin. Itse en ole Scilabiin pahemmin kajonnut, mutta käsittääkseni kyseessä on vapaan lähdekoodin Matlab-klooni.

Jaska [05.05.2008 21:48:39]

#

Matlab, Maple, Gnuplot, SAGE

Grey [06.05.2008 07:22:26]

#

Ymmärsin jotenkin itse että käyttäjä hakee Windowsin laskimen tyylistä ohjelmaa Linuxille. Olenko oikeassa?..

-Grey-

TsaTsaTsaa [06.05.2008 09:32:24]

#

Grey kirjoitti:

Ymmärsin jotenkin itse että käyttäjä hakee Windowsin laskimen tyylistä ohjelmaa Linuxille. Olenko oikeassa?..

-Grey-

Kyl ma luulen, että olette väärässä. Paitsi jos Windowsin laskin on kehittynyt sitten viime käyttökerran ja sillä pystyy nykyään piirtämään funktioiden kuvaajia.

Mobel [06.05.2008 10:55:56]

#

progo kirjoitti:

...olemassa mitään laskinohjelmia, jotka vastaisivat graafista laskinta, linux-ympäristöille.

Eli kai tässä jotain graafisen laskimen tasoista softaa haetaan.

Tällaisia tuloksia tarjoili Google: http://www.google.fi/search?hl=fi&q=graphing calculator software for Linux&btnG=Hae&meta

progo [06.05.2008 15:56:43]

#

Periaatteessa hyvinkin yksinkertainen ja rajoittunut laitos (ominaisuuksiltansa vaikka lähellä Texas Instruments 84+:aa) tietokoneversiona riittäisi. Windows-aikoina itse asiassa muistan käyttäneeni jotain laskinta, joka tuli Microsoftin Powertoys-paketin mukana, mutta se ei tainnut olla erityisen monipuolinen.

Testasinpa tuota Jaskan ehdottamaa gnuplotia. Toisin kuin vähän ihmeellinen octave, gnuplotista saa heti jotain selvää. Ja se näyttääkin ihan toimivalta. Kiitokset.

Ja kokeilenpa tuota scilabiakin, kun nyt vauhtiin päästiin.

Putkalainen [06.05.2008 16:06:40]

#

http://www.graphcalc.com/

sekä win että linux

progo [06.05.2008 16:23:04]

#

Putkalainen kirjoitti:

http://www.graphcalc.com/

sekä win että linux

Kokeilin kääntää sitä, mutta valitti liian vanhasta QT-määrittelystä (koodissa siis), joten jätin sikseen.

tkarkkainen kirjoitti:

Annetaanpa malliksi koodinpätkä, jolla saadaan piirrettyä funktion f(t) = t² - 16t + 2 kuvaaja välillä t = [0 5]:

Huomasinpa, että octave osasi tuon tehdä suoriltaan. Wikipedia kun nääs ilmoitti, että octave on myös eräs Matlabin alike. Scilab ei taasen käytäkään samaa syntaksia.

Juice [10.05.2008 16:44:07]

#

http://www.geogebra.org
Javalla koodattu Geogebra on mainio lelu.

progo [11.05.2008 10:02:57]

#

Tosiaan, tämä Geogebra on sikäli paras näistä tämmäiseen yksinkertaiseen pyörittelyyn. Kiitokset vinkistä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta