Katselin noita kaikkia eri keskustelualueita, ja näin ihan kauheasti kaikkkia ongelmajuttuja. Mietin sitten, että tännekin voisi tehdä semmosen "Helpdesk" paikan, johon vois laittaa kaikki ohjelmointiongelmat, ja me jotka tiedämme syyn, voimme vastata. Itse olisin tästä toteutuksesta iloinen, koska nämä jos nämä ongelmajutut olisivat omalla alueellaan, olisi helpompaa etsiä vastausta siellä olevista aiheista, eikä turhaan sieltä, missä on kaikkia kysymyksiä. Itsekin olen yrittänyt hakea, mutta siellä ei ole mitään järjestystä, enkä ole löytänyt etsimääni. Eli pistäkäähän harkintaan!
No mutta eikös täällä melkein kaikki jutut ole ongelmajuttuja?
Joo, minullekin jäi epäselväksi, mikä oli tämä toinen kategoria, josta ongelmat piti erottaa. ^^
Meinaan sitä, ku onhan tuol muitaki juttuja ku vaa ongelmia. Eli meinaan sitä, et ongelmat ongelmaketjuun ja neuvot yms tavalliseen keskusteluun
Ei auennut minullekkaan tuon ongelmafoorumin tarkoitus. Annatko jonkun esimerkin tyypillisestä "ongelmafoorumin" viestiketjusta? Varmaan 90% ohjelmointikielten viestiketjuista on minun näkemyksen mukaan nimenomaan ongelmia.
Ja annatko myös esimerkin ohjelmointiin liittyvästä neuvoketjusta, jossa ei olisi pohjalla ongelma?
Ootte ollu liikaa koneella, ku ette tajuu tavallista ehdotusta. Ei sit.
Ai että meidän vika kun ei tajuta sun - saako sanoa epäselvää ideaa :) Väännä vielä kerran rautalangasta tai sit esimerkkejä peliin!
OK. Elikkäs, aloitetaanpa alusta.
Idea:
Tarkoitan että kun tuolla kaikissa keskusteluissa, eli alueilla 'Ohjelmointiputka, C / C++ ja Delphi / Pascal, Muut kielet, Nettisivut ja -ohjelmointi, QBasic ja Visual Basic ja Yleinen keskustelu' on kauheasti eri aihetyyppejä. On ongelmia, kysymyksiä, ilmoituksia yms. Itse haluaisin noille ongelmille oman alueensa.
Miksi?
No, jotta kaikki sivuilla vierailevat, ja jäsenet voisivat löytää helpommin aiheen, josta löytyy vastaus, eikä sitä. että alueessa on 290 aihesivua, joista puolet ovat samaa kysymystä. Siksi rekisteröidyin itsekin tänne, jotta löytäisin vastauksia, mutta haussakin alkuperäinen aihe on muuttunut, josta ei siis löydy mitään etsimääni tietoa.
Blastex
Itse asiassa käytännössä kaikilla neljällä ohjelmointialueella on lähinnä kysymyksiä ja ongelmia. Ilmoitukset tapaavat sijoittua yleiseen keskusteluun, koska ne eivät kuulu mihinkään kieleen. Ongelmien ja kysymysten välillä taas en näe olennaista eroa, haluaisitko valaista tätä?
No, jotta kaikki sivuilla vierailevat, ja jäsenet voisivat löytää helpommin aiheen, josta löytyy vastaus, eikä sitä. että alueessa on 290 aihesivua, joista puolet ovat samaa kysymystä.
Joko selvisi vai vieläkö pitää sanoa?????
Haku on keksitty.
En kyllä käsitä miksi tarvisi erillisiä ongelmafoorumeita, sillä kuten täällä on sanottu, suurin osa ohjelmointiaiheisilla alueilla olevista ketjuista on kysymyksiä tai ongelmia.
Ja jos kaikki ongelmat laitettaisiin yhdelle alueelle mitä sillä saavutettaisiin?
Blastex kirjoitti:
että alueessa on 290 aihesivua, joista puolet ovat samaa kysymystä.
Ja mistäs luulet, että siellä ongelmafoorumilla ois asia mitenkään toisin?
Blastex kirjoitti:
No, jotta kaikki sivuilla vierailevat, ja jäsenet voisivat löytää helpommin aiheen, josta löytyy vastaus, — —
Yleensä kysymys ja vastaus löytyvät samasta aiheesta, ei täällä juuri ole aiheita, joissa olisi vain vastauksia ilman mitään ongelmaa.
Megant kirjoitti:
Haku on keksitty.
Joo, onpa hyvä haku, kun etsii visual basicista ketjuja, tulee jotain ihan ihme aiheita, kuten tavallista keskustelua, jostain ajureista. Mutta ei sitten. Huomaa selvästi, että olette olleet aivan liikaa koneella, joka on sulattanut teiän aivot...
Minä ainakin olen elänyt siinä uskossa, että nämä jo olemassa olevat foorumit nimenomaan ovat niitä ongelmafoorumeja:
Ohjeet kirjoitti:
Keskustelualueella moni ohjelmointiin liittyvä ongelma saa ratkaisun.
Tuota selkeämmin asiaa on paha sanoa..
Blastex kirjoitti:
Joo, onpa hyvä haku, kun etsii visual basicista ketjuja, tulee jotain ihan ihme aiheita, kuten tavallista keskustelua, jostain ajureista.
Väittäisin, että on käyttäjässä vika, jos ei hakuun osaa määrittää kieltä.
Nyt kyllä täytyy taas sanoa näistä ohjelmointiputkan piilotetuista ominaisuuksista! Milloin tuommoinen tarkka haku on ilmestynyt! Saamari.
edit. asd mun kanssa, sehän on lojunut keskustelun etusivulla jo pitkään
Niin no... Onhan se tarkennettu haku ollut siellä nykymuodossaan jo ainakin vuodesta 2003, eli ei se ihan uusi muutos ole. :)
Lähde: archive.org: http://web.archive.org/web/20031017125737/https:
Hohoo, päivän paras (viitaten siis ketjun aiheeseen ja tietysti tän päivän ku nyt vasta ketjun luin) :)
Ei mitään helppari vaan pystyy! Mantikselta ilmainen järjestelmä, tai BMC:ltä kunnon tosimiesten palikka. Eihän niitä ongelmia ilman kunnon työkaluja voida tutkia.
Sitte vielä ITIL v3 prosessit helppariporukalle käyttöön. Tehdään asiat kunnolla ;) j/k
Hän selvästi haluaa jonkun sivun jossa on pitkä lista ongelmia ja vastaus niihin.
Eli periaatteessa foorumin ongelmat siivilöity sinne, ja poistettu kaikki turha paska, paitsi se vastaus joka ratkaisi ongelman.
Eli vois sit nopsaa ettii ratkaisuja sieltä.
Itse olen huomannut eräillä foorumeilla olevan käytäntö muokata ratkaistuja aiheita niin, että otsikosta näkee suoraan että aiheen kysymys on ratkaistu esim. [Ratkaistu] Mistä register_globals päälle? -tyylisellä otsikoinnilla.
Tämä tietenkin vaatisi, että keskustelualueen toimintaan joutuisi tekemään muutoksia, jotta vanhoja viestejä voisi muokata ja otsikko vaihtaa.
Olisi vielä parempi, että keskustelun aloittanut tai moderaattori voi painaa ruksia ratkaistu jolloin [Ratkaistu] tulisi automaattisesti otsikon perään.
teksturi kirjoitti:
Olisi vielä parempi, että keskustelun aloittanut tai moderaattori voi painaa ruksia ratkaistu jolloin [Ratkaistu] tulisi automaattisesti otsikon perään.
Moinen systeemi oli käytössä Codewalkersissa ennen kuin se siirtyi DevShedin omistukseen. Varsin mukavasti toimiva systeemi, varsinkin kun ratkaisemattoman ja ratkaistun tilan lisäksi ketju saattoi olla myös "vanhentunut". Tämä kolmas tila tarvittiin sen takia, että kaikki eivät tajua vaihtaa ketjun tilaa vastauksen saatuaan. Tällä tavoin saatiin suodatettua todellisuudessa ratkaistut mutta ratkaistuksi merkkaamattomat ketjut ratkaisemattomien ketjujen listasta.
Tässä systeemissä vastauslaatikon lähettyvillä oli myös ruksittavissa oleva laatikko "tämä viesti ratkaisee ongelman", jolloin vastaaja pystyi myös muuttamaan ketjun tilaa. Muuten tilaa pystyivät muuttamaan vain ketjun aloittaja ja moderaattori.
Muistaakseni olen moista ehdottanut jo aiemmin, mutta sitä pidettiin ilmeisesti hyötyyn nähden liian työläänä toteutettavana, Mikä lienee totta.
On siinä se hyvä puoli että voi ajoittain selailla niitä ratkaisemattomia kysymyksiä ja miettiä mitä jäi huomaamatta. Kyllä tuommoiset ratkaisemattomat aiheet pistäisi silmään ihan eri tavalla.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.