Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: VB APUA!!

Sivun loppuun

Jukuripää [19.05.2003 16:28:44]

#

Miten saa laitettua, että jos kaikki luvut ovat yhtäsuuria/parittomia, niin... (Esim. luku1, luku2 ja luku3) ??

Jukuripää [19.05.2003 16:30:31]

#

Ööö, siis miten määritekllään ehto, (if-lause) siitä, että JOS KAIKKI LUVUT OVAT PARITTOMIA, niin sitten plää plää plää. Jos ymmärrätte mitä ajan takaa *punastelee aloittelija nolona*

mikaelh [19.05.2003 16:51:58]

#

Parillisuuden saa selville kahdella jakamisen jakojäännöksestä. Jos se on 0, niin luku on parillinen, jos taas ei ole 0, niin luonnollisesti luku on pariton.

Jukuripää [19.05.2003 17:01:05]

#

Joo, kiitti!

Eli tulisko se jotenkin niin, että
If luku1 = luku1 / 2 = 0
then luku1 = "parillinen"

Vai miten ihmeessä? Nyt vasta pihalla olenkin kuin lumiukko! Miten saan laitettua, että jos KAKKI luvut ovat parittomia. Tuleeko ne jotenkin samaan lauseeseen vai kaikki erikseen??

Pekka Kauppila [19.05.2003 18:28:00]

#

No tuossa on hieman esimerkkiä:

luku = 11

If luku Mod 2 = 0 Then
  MsgBox "luku " & luku & " on parillinen"
Else
  MsgBox "luku " & luku & " on pariton"
End If

Jos lukuja tosiaan on useampia ja haluat tietää ovatko ne kaikki parillisia tai parittomia, niin luvut kannattaa sijoittaa taulukkoon eikä erillisiin muuttujiin, koska voit sitten käydä luvut helposti läpi silmukan avulla.

thefox [19.05.2003 19:28:30]

#

lainaus:

että jos KAKKI luvut ovat parittomia

Eipäs kiroilla! Jos haluaa hieman (siis vain hieman) nopeampaa tapaa käyttää niin se on nimeltään AND. Jos "(foo and 1) = 0" niin foo on parillinen.

Jukuripää [19.05.2003 21:37:45]

#

lainaus:

lainaus:

että jos KAKKI luvut ovat parittomia

Eipäs kiroilla! Jos haluaa hieman (siis vain hieman) nopeampaa tapaa käyttää niin se on nimeltään AND. Jos "(foo and 1) = 0" niin foo on parillinen.

Joo, ei ollut tarkoitus kiroilla. Vannon kautta kiven ja kannon, että se oli tahaton vahinko. Lue kakki = kaikki.

Tuo "foo" on mulle ihan outo juttu.

Enkä mä muutenkaan osaa tippaakaan; vaikka olen yrittänyt tuota yhtä pientä tehtävää jo monta tuntia, niin ei tule mitään. :-(

Teiltä käteviltä tuo kävisi varmaan muutamassa minuutissa niin, että jos joku viitsisi edes tuon alla olevan pienen pätkän jelppiä niin olisin todella kiitollinen!!

Käyttäjältä pyydetään kolme lukua.
Jos kaikki luvut ovat parittomia, ohjelma tulostaa tekstin
"Syötetyt luvut ovat parittomia, summa = <summa>"
jossa <summa> korvataan syötettyjen lukujen summalla (ohjelma laskee).

Blaze [19.05.2003 23:56:02]

#

lainaus:

Tuo "foo" on mulle ihan outo juttu.

"Used very generally as a sample name for absolutely anything, esp. programs and files (esp. scratch files)."
Eli kun ei keksitä jollekin parempaa nimeä, annetaan sille nimeks foo. fawkzin esimerkissä tuo foo on muuttuja, jossa testattava luku on.

if not (luku1 and 1) = 0 and not (luku2 and 1) = 0 and not (luku3 and 1) = 0 then msgbox "kaikki parittomia \o/"

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta