Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Rooliseikkailun teosta kiinnostuneita?

Sivun loppuun

Gaxx [01.03.2008 17:19:40]

#

Moro!

Aloitin puolitoista vuotta sitten rooliseikkailupelin teon C++/SDL yhdistelmällä ja projekti on edennyt siihen pisteeseen, että muille projektista mahdollisesti kiinnostuville olisi tekemistä. Projekti on tullut "hyllytettyä" useampaan otteeseen erinäisten ongelmien johdosta, mutta jonkin ajan kuluttua olen aina jaksanut jatkaa sen kehittämistä siitä pisteestä, mihin se on jäänyt.


Missä vaiheessa projekti on?

Pelimoottori sisältää ne osa-alueet, jotka olen alunperin suunnitellut sen sisältävän. Erityisenä vahvuutena voisin mainita, että tarvittaessa kaikkia pelin tapahtumia on mahdollista ohjata rajoittuneen c-kielen tapaisilla skripteillä. Kartta-, esine- , ym. editoreista on valmiina perusversiot, jotka olen todennut varsin käteviksi. Kiinnostuneet voivat ladata demon(windows), joka pyrkii esittelemään moottoria tökeröin grafiikoin.


Millaista apua kaivattaisiin?

Tarinan kirjoittaminen ja grafiikan sekä äänien luonti ovat heikoin lenkkini. Näillä osa-alueilla itsensä vahvoiksi tuntevat ovat tervetulleita mukaan. Kenttäsuunnittelussa vaaditaan rutiinia ohjelmointiin, jotta skriptien kirjoittaminen onnistuu. Apu ei ole pahitteeksi muillakaan osa-alueilla, mutta moottorin korjaukset ja päivitykset ajattelin hoitaa itse, jotta on ainakin yksi, joka tietää ja hallitsee moottorin koodin kokonaisuudessaan. Tarkoitus olisi pitää ydintiimi mahdollisimman pienenä(minä + 1-3), mutta jos kiinnostusta
löytyy niin älkää empikö ilmaista sitä.


Kysymykset, kiinnostukset, halukkuudet, kehut, kritiikit, haukut ym. voi lähettää tähän keskusteluun tai suoraan minulle profiilista löytyvään sähköpostiosoitteeseen.

Pekka Karjalainen [01.03.2008 17:42:01]

#

Ei toimi. Couldn't initialize Mixer lukee stdout.txt-tiedostossa, kun yrittää ajaa.

Home-XP ja särviisipakki kakkonen ovat tämän koneen Windows-myrkyt.

Päärynämies [01.03.2008 17:44:20]

#

Voisiko tätä vaikka lisätä tuonne putkanprojekteihin, jos ei omaa projektisivua ole olemassa. Toisi vähän eloa sinne, kun aika kuollutta siellä on ja kovin vanhoja projekteja suurin osa. Vielä jos päivitystahtikin olisi vilkas, niin kiva olisi.

Gaxx [01.03.2008 18:01:42]

#

Kopeekka kirjoitti:

Ei toimi. Couldn't initialize Mixer lukee stdout.txt-tiedostossa, kun yrittää ajaa.

Käytän tässä projektissa ensimmäistä kertaa SDL_mixeriä, joten en ole ehtinyt tutustua tarkemmin sen saloihin. SDL_mixeriä ei voitu alustaa. Demo ei sisällä ääniä, joten poistin siitä koko äänijärjestelmän. Päivitin ladattavan version.

Päärynämies kirjoitti:

Voisiko tätä vaikka lisätä tuonne putkanprojekteihin, jos ei omaa projektisivua ole olemassa. Toisi vähän eloa sinne, kun aika kuollutta siellä on ja kovin vanhoja projekteja suurin osa. Vielä jos päivitystahtikin olisi vilkas, niin kiva olisi.

Jos innokkaita ja motivoituneita tekijöitä löytyy.

Pekka Karjalainen [01.03.2008 18:08:21]

#

Kylläpä nyt vastustaa. En saa mitään virheilmoitusta, mutta demo ei toimi vieläkään. Ruutu käy hetken mustana ikään kuin ohjelma olisi siirtymässä grafiikkatilaan, mutta sitten se loppuu ja palaa Windowsin normaalitilaan. Se luo nollamittaiset stderr.txt ja stdout.txt -tiedostot tällä kertaa. Ei mitään tietoa, mikä on virhe.

Teenpä niin, että laitan sulle mailin. Voit sitten pyytää testaamaan lisää, jos tuntuu, että siitä olisi apua. Turha tätä keskustelua venyttää tällä pulmalla, joka voi olla vain kiinni joistakin tämän koneen asetuksista. Kertokaa sillä välin muut, toimiiko ohjelma teillä vai ei.

EDIT: Ihan vakuutuksena, tässä koneessa kyllä toimii eräs SDL:llä tehty peli, ja sillä on SDL:n dll omassa hakemistossaan.

Newb [01.03.2008 18:45:05]

#

Kopeekka kirjoitti:

Kylläpä nyt vastustaa. En saa mitään virheilmoitusta, mutta demo ei toimi vieläkään. Ruutu käy hetken mustana ikään kuin ohjelma olisi siirtymässä grafiikkatilaan, mutta sitten se loppuu ja palaa Windowsin normaalitilaan. Se luo nollamittaiset stderr.txt ja stdout.txt -tiedostot tällä kertaa. Ei mitään tietoa, mikä on virhe.

Sama homma, WinXP Home SP2 windows-myrkyt täälläkin päin.

squid [01.03.2008 19:07:00]

#

Onnea, eka softa mikä aiheutti mulla BSODin.

Tumpelo [01.03.2008 19:23:28]

#

Täälläkin tuli hieno bluescreen, käyttiksenä Vista x64.

squid [01.03.2008 19:34:53]

#

Jooh, itsellä tuo samainen :)

L2-K2 [01.03.2008 19:35:16]

#

Alkuvalikkoon pääsee, mutta kun yrittää testata itse peliä niin se kaatuu:
"
This application has requested the Runtime to terminate it in an unusual way.
Please contact the application's support team for more information." (stderr.txt)

Gaxx [01.03.2008 19:45:57]

#

Ongelma on varsin mielenkiintoinen. Omalla koneellani en saa ohjelmaa kaatumaan kirveelläkään käynnistykseen, mutta toisella koneellamme sain aikaan tuon kaatumisen käynnistyksessä ja yritän nyt selvittää mistä se johtuu.

Jos joku saa toimimaan itse peliin asti, ilmoittakoon heti koneensa speksit :)

Edit: Unohdin, että SDL_image vaatii png:n kanssa pari ylimääräistä kirjastoa. Lisäsin ne pakettiin, joten nyt ohjelman pitäisi toimia. Ainakin se toimii moitteetta tolla toisella koneella :)

Dude [01.03.2008 20:45:29]

#

Vähä hidas tällä 500mhz koneella(ukko liikkuu vasta hetken päästä ku on painanu) mutta toimii. En ny ehkä halua tulla mukaan ku mullon omia projekteja.

squid [01.03.2008 21:27:29]

#

Eipä tuo tuoreinkaan lisäys muuttanut tuota bsodin tuottamista :)

Metabolix [01.03.2008 21:28:02]

#

Windows 2000 (VMWaressa) sai stderr-tiedostoon ilmoituksen "abnormal program termination", kun valitsi vaihtoehdon "aloita peli".

Winellä ajettuna samaisessa kohdassa tuli virhe "err:x11settings:X11DRV_ChangeDisplaySettingsEx No matching mode found 800x600x32 @50! (XRandR)". Muistelisin, että tuolle funktiolle on mahdollista antaa vapaat kädet virkistystaajuuden valinnassa. Kaikkein mieluiten kannattaa listata näyttötilat (EnumDisplaySettings) ja valita jokin varmasti olemassaolevista tiloista, ellet jo tee niin. Jälkimmäinen virhe viittaisi minusta juuri johonkin virheelliseen oletukseen virkistystaajuuden suhteen (vaikkakin Linux ja näyttöni eivät tunnu olevan alkuunkaan samaa mieltä käyttämästäni virkistystaajuudesta muutenkaan, eli vika voi olla kyllä muuallakin).

Gaxx [01.03.2008 21:52:10]

#

Dude kirjoitti:

Vähä hidas tällä 500mhz koneella(ukko liikkuu vasta hetken päästä ku on painanu) mutta toimii.

Näemmä piirtosysteemi oli optimoimaton versio. Nyt Piirtäminen tapahtuu puolet nopeampaa.

squid kirjoitti:

Eipä tuo tuoreinkaan lisäys muuttanut tuota bsodin tuottamista :)

Se, että ohjelma ei toimi vistassa, ei ole mielestäni mikään ihme. Voiko näihin ongelmiin mahdollisesti olla (osa)syynä se, että joudun kääntämään ohjelmani win98:ssa.

Metabolix kirjoitti:

Windows 2000 (VMWaressa) sai stderr-tiedostoon ilmoituksen "abnormal program termination", kun valitsi vaihtoehdon "aloita peli".

Winellä ajettuna samaisessa kohdassa tuli virhe "err:x11settings:X11DRV_ChangeDisplaySettingsEx No matching mode found 800x600x32 @50! (XRandR)".

En nyt heti keksi miksi jokin virkistystaajuus vaikuttaisi ohjelman kaatumiseen tuossa vaiheessa. Alustan näyttötilan ohjelman käynnistyksen yhteydessä(SDL_SetVideoMode) enkä sörki sitä sen jälkeen. En myöskään tiedä, miten SDL:llä voi vaikuttaa virkistystaajuuteen. Toki minua saa valaista :)

Mobel [01.03.2008 22:01:51]

#

Omalla läpyskällä, jossa Vitsa, toimi ihan hyvin tuo tuorein versio.

Newb [01.03.2008 22:13:39]

#

L2-K2 kirjoitti:

Alkuvalikkoon pääsee, mutta kun yrittää testata itse peliä niin se kaatuu:
"
This application has requested the Runtime to terminate it in an unusual way.
Please contact the application's support team for more information." (stderr.txt)

Tumpelo [02.03.2008 10:11:17]

#

Gaxx kirjoitti:

Se, että ohjelma ei toimi vistassa, ei ole mielestäni mikään ihme. Voiko näihin ongelmiin mahdollisesti olla (osa)syynä se, että joudun kääntämään ohjelmani win98:ssa.

Kyllä Vistassa SDL ja muut kikkareet toimii vallan normaalisti, itsekin kun juuri SDL:ää ja sen lisäkirjastoja käyttäen koodailen peliä. Miksi ihmeessä käännät 98:ssa? Se on kuitenkin jo aivan eri käyttis vrt XP saatika Vista, niin ei mikään ihme jos ei toimi.

Gaxx [02.03.2008 11:11:15]

#

Tumpelo kirjoitti:

Miksi ihmeessä käännät 98:ssa?

Koska satun olemaan köyhä opiskelija ja piratismia ei tueta. Win98 riittää tällä hetkellä omaan käyttööni. Uusi käyttöjärjestelmä on pakko hankkia viimeistään sitten, kun palomuuri ja viruksentorjuntatuet loppuvat sille.

Win98:ssa ainoa huono puoli näissä asioissa on se, että se antaa räpeltää muistia aavistuksen verran vapaammin, jolloin jotkin muistivuodot eivät tule näkyviin. Otin käyttöön uuden työkalun, joka poistaa tämän ongelman ja olen onnistunut paikantamaan pari ongelmakohtaa. Nyt vain pitäisi korjata ne :)

kayttaja-2791 [02.03.2008 11:30:53]

#

Pari screenshottia voisivat olla hyvin valaisevia ja kertoa paljon pelin luonteesta...

Ja sitten siitä itse sisällöstä.. Millä tasolla se nyt on, ja onko siitä olemassa mitään dokumentointia (pelisuunnitelmaa)?

Tumpelo [02.03.2008 13:51:58]

#

Gaxx kirjoitti:

Tumpelo kirjoitti:

Miksi ihmeessä käännät 98:ssa?

Koska satun olemaan köyhä opiskelija ja piratismia ei tueta.

Kuulostaa aika erikoiselle jumittua Win 98:iin vaikka XP maksaa halvimmillaan ~50€ kun etsiskelee. Jopa alle. Jos toisten pelattavaksi aiot saada pelin, niin minusta ei ole mitään järkeä olla laittamatta XP:tä. Jos ei muuten niin vaikka sitten warettamalla, ei siitä kovin suuria omantunnontuskia pitäisi saada. Microsoftilla kyllä rahaa riittää ilman köyhien opiskelijoiden säästöjäkin. :P

"En minäkään waretusta tue."

Tai sitten hoidat homman kaverin koneella, keinoja on monia. ;)

Blaze [02.03.2008 14:05:28]

#

Miksi warettaa Windows, kun laillisesti ilmaiseksi saa paljon paremman käyttöjärjestelmän?

Kray [02.03.2008 14:07:28]

#

Niinpä.

Tumpelo [02.03.2008 15:49:36]

#

Blaze kirjoitti:

Miksi warettaa Windows, kun laillisesti ilmaiseksi saa paljon paremman käyttöjärjestelmän?

Siksi että toimii pelit ja kaikki erikoisohjelmat. Siksi että voi kääntää pelinsä sille yleisimmälle käyttöjärjestelmälle, jolta löytyy suurimmat markkinat. Vaikka Linux onkin suuri ja pyhä, ei se ole mikään autuaaksi tekevä ratkaisu. Käytin itsekin Linuxia vuoden, mutta ei se minun elämääni mitenkään helpottanut. Olihan se näppärä ja toimi ihan hyvin (oli myös ongelmia, samoin kuin kaikissa muissakin käyttiksissä), mutta jos haluaa pelata ja tehdä pelejä, on Linux varsin rajoittava tekijä. Joo tosi siistiä, Linuxille on Wine ja Linuxin käyttäjiä on monta prosenttia kokonaismäärästä ja aina vaan tulee lisää! Jee.

Kray [02.03.2008 15:54:16]

#

Tumpelo: Windowsilla on niin paljon suuremmat markkinat sen takia, että suurin osa ihmisistä on niin tyhmiä, että alistuu microsoftin viritelmiin, ja tämän takia näille tyhmille tehdään tyhmille sopivia pelejä juuri sille alustalle, mitä nämä tyhmät käyttävät, ja siitä kierre lähtee. Monet (mm. ajuri-) ongelmat olisivat Linuxilla historiaa jos sitä käytettäisiin yhtä paljon kuin Windowsia.

Ei mitään henkilökohtaista :P

Gaxx [02.03.2008 16:10:10]

#

JTS kirjoitti:

Pari screenshottia voisivat olla hyvin valaisevia ja kertoa paljon pelin luonteesta...

Kuvakaappauksia:
kaupunkinäkymä
taistelu
kauppa
jutustelua
inventaario

JTS kirjoitti:

Ja sitten siitä itse sisällöstä.. Millä tasolla se nyt on, ja onko siitä olemassa mitään dokumentointia (pelisuunnitelmaa)?

Olen tehnyt erinäisistä asioista(loitsut, monsterit, esineet, ym) luonnoslistoja ja juonesta on olemassa kaksi luonnosta, joista toinen on vasta melko varhaisessa vaiheessa. En kuitenkaan ole mikää tarinavelho, joten se voidaan kirjoittaa kokonaan uusiksi. Peli tulee keskittymään seikkailuun höystettynä roolipelielementeillä. Mitään virallisia dokumentaatioita ei ole, vain kasa "muistiinpanoja".


Ja mitä tulee käyttöjärjestelmäkysymykseen, älkää nyt tehkö tästäkin keskustelusta sitä kuuluisaa käyttissodan tanteretta. Tiedostan kyllä uuden käyttöjärjestelmän hyödyt, mutta asia ei ole akuutti. Jätän mainitsematta mielipiteeni linuxiin siirtymisestä, jotta rauha säilyisi.


Jos joku tarinoitsija tai graafikko on kiinnostunut projektista, ottakoon yhteyttä.

Tumpelo [02.03.2008 16:11:38]

#

- Delete -

Olen hiljaa niin ei syty sotaa tänne. :)

Antti Laaksonen [02.03.2008 18:31:35]

#

Tarvitaanko peliin taustamusiikkia? Minä voisin säveltää jotain, jos MIDI-musiikki kelpaa.

Gaxx [03.03.2008 09:48:45]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Tarvitaanko peliin taustamusiikkia? Minä voisin säveltää jotain, jos MIDI-musiikki kelpaa.

Uskon midien riittävän, mutta tässävaiheessa musiikin säveltäminen ei ole ajankohtaista, koska pelin tarkka olemus(vai millä sanalla sitä kuvaisi?) ei ole kyllin selvä. Otan yhteyttä jos/kun on sen aika.

Kiitos tarjouksesta!


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta