Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Java-keskustelua

kenottaja [16.02.2008 17:44:41]

#

Tämä aihe on omistettu Java-aiheiselle keskustelulle. Aiheessa voit kysyä Javaan liittyviä kysymyksiä, auttaa toisia, sekä esitellä omia teoksia yms.

Itse olen vielä aloitteleva Java-ohjelmoija (opetellut vajaat 4kk), joten tulen tarvitsemaan apua kokeneemmilta ohjelmoijilta.

Aloitankin heti kysymällä:

Opiskelen tällä hetkellä säikeitä ja olen tehnyt pari yksinkertaista peliä, joissa käytetään niitä. Ongelmana on kuitenkin se, että ne pätkivät hirmuisesti. Hallitsen kaksoispuskuroinnin, jonka avulla saa värähtelyä pois. Kuitenkin nopeutta vaativissa peleissä tarvitaan nopeeta näytön päivittämistä säikeessä, jolloin ilmenee pätkimistä. Haluaisinkin tietää, millä tavoin pätkimisen saisi pois.

Jackal von ÖRF [16.02.2008 18:46:34]

#

Pätkimiseen voi olla N+1 syytä ja pätkimistäkin on monenlaista, joten ilman suoritettavaa koodia kenenkään on mahdotonta sanoa, että mikä on syynä.

Yleisesti ottaen peleissä ei kannata käyttää useita säikeitä (eikä niissä ole käytetty niitä kuin vasta viime vuosina moniydinprosessorien yleistymisen myötä), ellei oikeasti ole tarve tehdä laskennallisesti niin raskaita operaatioita, että tarvitaan moniydinprosessorien kaikkia ytimiä (esim. Supreme Commander vaatii fysiikan ja tekoälyn sujuvaan pyörittämiseen 2-4 ytimisen prossun). Lisäksi säikeen vaihtaminen on vaikeasti ennustettavissa oleva melko raskas operaatio, joten monisäikeisen pelin saaminen pyörimään sujuvasti on vaikeaa. Yksisäikeinen ohjelmointi on paljon helpompaa.

PS: "Java-keskustelua" on huono otsikko, koska se ei kerro tämän ketjun sisällöstä mitään ja on aiheena liian laaja. "Monisäikeinen Java-peli pätkii" olisi kuvaavampi.

Mobel [16.02.2008 23:16:33]

#

Olet tämän varmasti jo tehnyt, mutta laitan nyt varulta linkin tähän keskusteluun. Etenkin ketjun loppupuolella on kiinnostavaa asiaa grafiikan välkyymisestä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta