Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Krypton laatiminen

JPQ [15.02.2008 22:58:12]

#

Älkää hätäilkö kyllä tämä koodausta mietin miten menis algoritmi jolla voisi kryptojen ruutupohjia rakentaa. eli vähintään 4 kirjaimisia sanoja jotka risteää muiden sanojen kanssa nelikulmaisella alueella niin että joka toinen kirjain on vähintään kahden sanan osana. tässä esimerkki kuvio ja osaan jonkun verran c kieltä ja basicia. jollain ilmais basicilla varmaan rupean toteutukseen varmaan creative basicilla. Ei tämä ole koulu harjoitus vaan bisneksen tekovälineen miettimistä...

# # #####
##### # #
# # #####
##### # #
 # ######
##### # #
 # ######

Antti Laaksonen [15.02.2008 23:14:45]

#

Ensinnäkin tarvitaan suomen kielen sanalista. Moisen saa osoitteesta:

http://kaino.kotus.fi/sanat/nykysuomi/

Varsinainen algoritmi voisi toimia niin, että ruudukkoon sijoitetaan satunnaisesti sanoja ja lopuksi tarkistetaan, tuliko kunnollinen krypto. Algoritmin toimintaa voi tehostaa ottamalla huomioon, mitä sanoja ruudukossa on valmiina, ja etsimällä uusia sanoja niiden mukaan. Ja muutenkin kannattaa mahdollisimman kattavasti valvoa kehitteillä olevaa ruudukkoa, jotta ruudukon valmistuksen voi keskeyttää, jos pohja on kokonaisuutena niin epäonnistunut, että tuloksena ei voi syntyä kelvollista kryptoa.

Tässä on tietysti ongelmana, että algoritmin toiminnan pääpiirteitä on helppoa kuvailla, mutta käytännön ohjelmointi on vielä toinen juttu. En ole tehnyt krypto-ohjelmia, minkä vuoksi minun on vaikeaa arvioida, miten "älykäs" ohjelmasta pitää tehdä, jotta se pystyy tuottamaan hyviä kryptoja.

JPQ [16.02.2008 17:54:31]

#

Mä sijoitan kuvioon itse sanat kyllä mutta kuvioita tarttis tehdä...

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta