Eokö Sdl:ää voi käyttää c++? Mulla ainakin tunkee aina jotain printf- juttuja..
Ja sit ku yritän kääntää tulee jotain virhe iknoituksia.
Voi käyttää.
Selittäisitkö tarkemmin? Onko linkkerillä oikeat liput? Onko sdl ylipäätään asennettu? Mitä ohjelmaa käytät?
Ohjelma Dev-c++
SDL ladattu decpackets tsydeemistä ja asenettu.
Kun aloitan uuden projektin, niin edes ohjelman "pohja" ei käänny, ku lykkää jotain ilmoituksia..
Outoo
Minkälaista erroria?
Siis aloitit SDL -projektin? Mitä siinä ilmoituksessa oikein lukee? Niin kuin monilla muillakin täällä, minulla eikristallipallo ole käyttökunnossa.
Google on paras ystäväsi, pistä errorit sinne ja opettele lukemaan forum- yms. postauksia.
tossa on toi ilmoitus:
C:\Users\Lartsu\Desktop\Programing\Harjoituksia\
Asensin kyllä ihan oikein...
Edit:
Siinä "pohjassa" lukee, ett kopioi SDL.dll ohjelman kotikansioon, mutta minulla ei edes ole kys tiedostoa.
EDIT: googlen eka osuma tämmönen, eti itse joku muu jos ei auta.
This usually means that GCC couldn't find some program it needs to run to compile your source. Check the COMPILER_PATH environment variable or what the COMPILER_PATH line in the DJGPP.ENV file says, and make sure they point to the directory where DJGPP programs reside. Also check that the named directory has all the required programs: cpp.exe, cc1.exe, cc1plus.exe, cxxfilt.exe, gasp.exe, as.exe, ld.exe, and (for Objective-C) cc1obj.exe. A typical case is when people fail to install the Binutils package and GCC cannot find as.exe (the assembler) and ld.exe (the linker). You can use the -v switch to GCC to see what programs it invokes and which one of them causes the fatal error.
Hmm... Siis menitkö sinä onneton asentamaan Dev-c++:an hakemistoon SDL? Kun sitä käytetään muuhunkin kuin SDL:ään... Miksiköhän se yrittää käynnistää ohjelmaa cc1...?
Siis asensin joskus kauan sitten ton devin ja nyt latasin sieltä sen omasta pakkettihallinta jutusta sdl:n ja se asens sen automaattisesti jonnekkin...
Kyllä mulla muut ohjelmat käntyy...
vehkis, jos yrität kääntää c++ koodia, sun pitää laittaa kääntäjäks gpp, ei gcc
ei ihan kiva juttu, kun dev-cpp laittaa sdl projektin oletuskieleksi c:n..
no ei oo mun vika, enkä tiiä miten vaihdetaan...
no kai sun koneelt löytyy komentorivi? hyvä, kuitenkin löytyy ;)
no kuitenki, avaa se, ja siirry siellä kansioon missä se sun koodisi on.
kirjoita komento: gpp tiedostosi_nimi.cpp -o jotain.exe -lmingw32 -lSDLmain -lSDL
ja paina enter
eikö oo helpompaa keinoo? Ok kokeilen tota...
Edit:
Ei tunnista tota gpp käskyä...
ai.. no sit se oli g++
Pitää poistaa toi toinen kääntäjä, ku se sotkee asioita...
ByteMan kirjoitti:
ai.. no sit se oli g++
Niinpä.
Enää ei toimi kumpikaan käsky... Vaikka ohjelma silti kääntää juttuja.
Itselläni on dev-c++ ja sdl toiminut ihan ilman ongelmia, mutta tuossa nyt tuli se perimmäinen syy minkä takia pidän enemmän "käsitöistä".
Huomasin ainakin itse, että asentamalla pelkän mingw:n kääntäjän ja sdl:n kirjastot, kaikki toimii jostain syystä paremmin.
Syy tähän voisi ehkä olla se, että kun on itse tehnyt kaikki hommat käsin, niin ainakin tiedän mistä löytyy mikäkin tiedosto/ohjelma.
Mutta makuasioista ei voi kiistellä. :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.