Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB.NET: PUB-salaus

Sivun loppuun

Triton [31.01.2008 18:18:32]

#

Eli mitä nämä PUB -tiedostot oikein ovat? Muistaakseni olen lukenut, että PUB on jonkinlainen salausmenetelmä, sekä joissain ohjelmissa on mukana tälläisiä PUB -tiedostoja, jotka sisältävät jotain salatttua tavaraa... Eli onko kysymyksessä salaus, ja jos on niin miten tälläisen salauksen pystyy toteuttamaan vaikka VB:llä?

Ja toinen kysymys olisi, että mikä olisi paras kryptaus menetelmä exe -ohjelmiin? Mitä salasanojen kryptausalgoritmia esim. Windows -käyttää?

zacura [31.01.2008 21:00:57]

#

PUB-päätteisiä tiedostoja tekee ainakin Microsoft Publisher, mutta muistaksen jotain salausavaimia on tallennettu PUB-tiedostoihin. Vaikea sanoa tarkemmin.

Kray [31.01.2008 21:09:06]

#

Triton kirjoitti:

Mitä salasanojen kryptausalgoritmia esim. Windows -käyttää?

Olen lukenut jostain, että Windowsin kryptausalgoritmi on erittäin alkeellinen, ja että siitä pystyy jopa ihan päättelemällä sanoa mikä on sana selkokielisenä. Parempi on kehitellä oma salaus. Esim: Otat salausavaimen, lasket sen merkkien arvojen keskiarvon ja lasket näin saadun luvun avulla keskiarvon jokaisesta merkistä. Itse oli tälläinen aikoinaan aikomus tehdä c:llä.

ByteMan [01.02.2008 10:15:15]

#

paras taitaa nykyisin olla 3-des..
siihen löytyy joku koodivinkkikin jopa vb:lle(tai sit se oli vb.net ja pelkkä des tai jotai)
siin on vaa se et se tarvii aina sen tietyn mittasen avaimen salasanasta riippumatta, joten siihen tarttis tiivistefunktion..
edit:
juu, siellähän se: https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/24158-vb-net-des-salakirjoitus

anttipanda [01.02.2008 12:26:40]

#

lainaus:

Olen lukenut jostain, että Windowsin kryptausalgoritmi on erittäin alkeellinen, ja että siitä pystyy jopa ihan päättelemällä sanoa mikä on sana selkokielisenä. Parempi on kehitellä oma salaus.

Ei ei eii! Ei mitään omia "salauksia"... Paras on käyttää vain ammattilaisten kehittämiä salausalgoritmeja.

Salausalgoritmin valinta riippuu käyttökohteesta. Lyhyeen dataan (kuten salasanat ja avaimet) asynkroniset algoritmit (kahden avaimen, public&private) ovat parhaita, ja suuriin tietomääriin syknroniset algoritmit (yhden avaimen). Käytännössä suuria tietomääriä salattaessa data salataan synkronisella salauksella, jonka avain puolestaan vielä salataan asynkronisesti.

lainaus:

tai sit se oli vb.net ja pelkkä des tai jotai

.NET:stä löytyy system.security.cryptography -nimiavaruudesta useisiin käyttötarpeisiin sopivia salausalgoritmeja, kuten synkronisia-, asynkronisia- ja hashausalgoritmeja. DES, TripleDES, SHA:t, DSA, MD5, Rijndael, RSA...

Kray [01.02.2008 18:14:55]

#

anttipanda kirjoitti:

Ei ei eii! Ei mitään omia "salauksia"...

Tuo oli vain esimerkki, ja vähemmään tärkeissä asioissa sekin toimii. Lisäksi, osaisiko joku kommentoida olisiko tuo jopa jotenkuten turvallinen, kun pitäisi tietää salausavain, jolla se on salattu. Ja tarkoitan nimenomaan että esim. tiedostoa salattaessa kysytään käyttäjältä salausavain. Kyllä tuon purkaminen hiukan enemmän taitaa kuitenkin taitoa vaatia. Tai sitten brute force.

ByteMan [01.02.2008 19:03:07]

#

brute forcellahan murtuu nykysin kaikki..
käytetystä ajasta sit vaa ei puhuta mitään :D

Triton [01.02.2008 19:31:13]

#

Niin no niin hän ne taitaa murtua. Saman tien lopetetaan salasanojen käyttö :D

vehkis91 [01.02.2008 19:46:54]

#

Ei muuten murru ku tunkeen 1024bittisen avaimen 3 kertaa niin ei murru... Tai no murtuu jossain 60 vuodessa... ;) Mutta tottapuhuen kukaan ei varmaan jaksa niin pitkiä avaimia kirjoittaa...

anttipanda [01.02.2008 20:53:51]

#

vehkis91 kirjoitti:

Ei muuten murru ku tunkeen 1024bittisen avaimen 3 kertaa niin ei murru... Tai no murtuu jossain 60 vuodessa... ;) Mutta tottapuhuen kukaan ei varmaan jaksa niin pitkiä avaimia kirjoittaa...

No kun salaan esim. PGP:llä matskua, niin en itse kirjoita sitä avainta itse yhtään mihinkään. Kone sen hoitaa.

Kray [02.02.2008 17:16:13]

#

Minä vain kysyin, osaisiko joku kommentoida olisiko tuo turvallinen pienimuotoiseen käyttöön. Ideana oli että käyttäjä itse antaa haluamansa salasanan jota käytetään salaamiseen.

Jakke1 [27.02.2008 20:45:22]

#

On se

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta