Pystyykö Md5 -hashejä muodastamaan Visual Basicillä? Eli löytyykö mitään sisäistä Md5 -funktiota kuten PHP:ssä?
Googlaa hyvä ihminen ennen kuin kyselet!
http://userpages.umbc.edu/~mabzug1/cs/md5/md5.
Tuolta löytyy md5 hashin luomiskoodit melkeimpä kaikille kielille
Edit: Korjasin linnkiä.
No nyt mä latasin ton paketin mikä oli suunnattu Visual Basicille, mutta miten sen saisi asennettua, kun siinä on niin monta tiedostoa? Täytyykö ne kaikki Visual Basicille suunnatut tiedostot ottaa jokaiseen ohjelmaan mukaan jossa käytetään MD5 -hashaysta?
Eikö kannattaisi tehdä omat salaus algomitrit? Noiha nkaikki pystytään jo murtaan.
Juu, Mä kyllä tiedän sen, mutta mikä estää ketään murtamasta mun salausmenetelmään? Nykyään kaikki murtuu brute forcettamalla, eikä tarvii tuntea sitä salausta sen koommin... Ja mä tarviin nimenomaan tuon md5 -hashaus menetelmän Visual Basicikkiin.
Triton kirjoitti:
Juu, Mä kyllä tiedän sen, mutta mikä estää ketään murtamasta mun salausmenetelmään?
pääasiassa prosessoritehon puute. kyllähän minäkin voisin purkaa 1024bittisellä avaimella tehdyn 3-des salauksen - jos jaksaisin odottaa ehkä noin 120 vuotta(taitaa olla paljonkin alakanttiin)
jos tuntee salauksen, se lyhentää aikaa ehkä vuodella, puolet avaimesta puolittaa ajan(jos kyseessä on vasen puoli)
en nyt muista sivua, mutta jossain wikipediassa oli linkki sivustolle, missä on tietokanta laskettu miltei täyteen erilaisia md5-hasheja-> jos saat haltuusi hashin, käy kirjoittamassa se sinne hakukenttään, ja se hakee sieltä että onko joku saanut joskus jostain selvätekstistä/teksteistä saman
joten kvanttitietokoneita ja -salauksia odotellessa..
vehkis91 kirjoitti:
Eikö kannattaisi tehdä omat salaus algomitrit? Noiha nkaikki pystytään jo murtaan.
Mitä luultavimmin ei kannata. Salauksen varmuus ei saa perustua menetelmän itsensä salaisuuteen, vaan salausavaimen salaisuuteen. Nykyisin laajasti käytetyistä vahvoina pidetyistä salausmenetelmistä ei tunneta varsinaisia aukkoja, jotka nopeuttaisivat oikean avaimen hakemista merkittävästi. Itse avaimen pituudella voidaan taistella brute forcea vastaan.
Täytyy myös huomata, että MD5 ei varsinaisesti ole salausmenetelmä vaan tiivistefunktio. Oikean salausmenetelmän antama salattu teksti on aina purettavissa oikean avaimen avulla yksikäsitteisesti alkuperäiseksi salaamattomaksi tekstiksi. MD5:ssä ei edes käytetä avainta, ja lisäksi useampi merkkijono tuottaa saman tiivisteen.
Tässä ei nyt ole kerrottu, mihin MD5:a aiotaan käyttää. Jos sillä on tarkoitus suojata salasanoja, niin paras tapa taistella brute forcea vastaan on suolata salasanat. Jos taas kyseessä on vaikkapa tarkistussumma tiedonsiirron virheettömyystarkastusta varten, ei tiivisteen purettavuudella ole mitään väliä.
No siis, mua kiinostaa kryptoanalyysi sekä kryptografia, ja mulla olisi tarkoitus testata yhtä md5 -hashi juttua Visual Basicillä, kun se tuntuu huomattavasti nopeammalta, kun käyttää PHP:llä... Nettiselain tuntuu kaatuvan kokoaika.
Edit. Löysin netistä tälläisen salausmenetelmän (en ole varma, että tekeekö tämä vain tiivistedataa) kuin LM Hash. Onko kellään tietoa, että pystyykö tätä kyttämään PHP:een Mhash -funktiolla tai pystyykö tätä ottamaan käyttöön Visual Basiciin? Luin wikipediasta, että tuo käyttää salaukseen DES -algoritmia. Tietääkö kukaan mitään...?
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.