Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ubuntu: SDL_init: No available video device

Turzt [19.01.2008 16:12:44]

#

Olen jonkin aikaa jo tehnyt C++-ohjelmaa jossa yksinkertaista SDL-grafiikka (vain viivoja, ympyröitä ja tekstiä (SFont)). Aikaisemmin kaikki sujui hyvin mutta yht'äkkiä SDL lakkasi toimimasta. Kokeilin jopa kääntää sen uudelleen mutta ei auttanut. SDL kääntyy hyvin, samoin ohjelmat kääntyvät mutta ajon aikana tulee virhe. Olen kysynyt samaa Ubuntun foorumeilla, mutta koska asia ei ole ratkennut niin mietin josko täältä löytyisi alan osaamista. Testiohjelma on:

#include <SDL.h>

int main(void)
{
  if (SDL_Init(SDL_INIT_VIDEO) < 0) {
    printf("ERROR at SDL_init: %s\n", SDL_GetError());
    return 1;
  }

  SDL_Surface *screen;

  screen = SDL_SetVideoMode(800,600,24,SDL_SWSURFACE|SDL_ANYFORMAT);

  if (screen == NULL) {
    printf("ERROR: screen init\n");
    return 1;
  }

  return 0;
}

Eli jo inittiin tyssää. Virheeksi tulee:
ERROR at SDL_init: No available video device

Kääntörivi: g++ -Wall `sdl-config --cflags --libs` -o sdltest sdltest.cc
Kokeiltu myös g++ -Wall -o sdltest sdltest.cc -lSDL

Olen asentanut sekä sorsista että atp-getillä paketit libsdl1.2-dev ja build-essential. Vaikuttaisi että asennus sinänsä on OK mutta ei muista syistä johtuen osaa initialisoida grafiikkaa. Onko joku törmännyt vastaavaan ongelmaan tahi osaako antaa vinkkejä?

Metabolix [19.01.2008 16:25:51]

#

Ongelma ei liity koodiin tai kieleen, joten aihe kuuluu ennemmin yleiseen keskusteluun.

Suosittelisin kaikkien SDL-aiheisten pakettien (sekä ajonaikaisten että kehityspakettien) poistoa ja asentamista uudelleen APTilla. Kun kerran paketinhallinta on, niin kannattaa ensisijaisesti käyttää sitä eikä lähteä virittelemään omiaan.

Toimivatko muut (valmiiksi käännetyt) SDL:ää käyttävät ohjelmat? Virheestä päätellen eivät, mutta tarkista kuitenkin.

Blaze [20.01.2008 16:30:29]

#

Tämän pitäis olla defaultti, mut eliminoidaan nyt mahdollisuus, että jokin on säätänyt sen pieleen: koita käynnistää softas komentamalla SDL_VIDEODRIVER="x11" ./sdltest
(http://www.libsdl.org/faq.php?action=listentries­&category=9#9)

Turzt [24.01.2008 19:20:30]

#

Eipä auttanut vaikka ao. ympäristömuuttujaa kopeloi :(
Olen muutamaan kertaan asennellut nyt sekä apt-getillä ja sorsista. Tosiaan aikaisemmin toiminut (oma) ohjelmakaan ei nyt toimi. Ja tuo koodi on ehkä yksinkertaisin mahdollinen. Se mitä ainakin tein siinä välillä kun lakkasi toimimasta oli että laitoin DVD:t toimimaan Totem playerilla. Asensin joidenkin ohjeiden perusteella ainakin totem-xinen ja jonkun muun. En muista tarkkaan. Liekö se aiheuttanut vai jokin muu. Kökköä kun hommat tyssää tähän.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta