Onko opengl:ssä minkälaisia mahdollisuuksia tutkia hiiren rullan liikettä?
OpenGL on pelkkä grafiikkakirjasto, eikä sillä voi ottaa esimerkiksi syötteitä hiireltä vastaan.
suosittelen tutustumaan putkasta löytyvään oppaaseen, ja opassarjan muihinkin osiin. helpottaa elämää huomattavasti ;)
Entäs osaako sdl "lukea" tuota hiiren rullaa?
Täällä on ilmeisesti pientä keskustelua aiheesta.
SDL:n dokumentaatiossa sanotaan seuraavaa:
http://www.libsdl.org/cgi/docwiki.cgi/
Jos ymmärrän tuon oikein, niin se tunnistaa tilanteen, jossa se rulla painetaan alas tai vapautetaan. Ei selviä, miten rullauksen määrän ja suunnan voi käsitellä.
Tyypillisesti OpenGL:ää käyttävässä ohjelmassa tarvitaan jokin systeemikohtainen osa, joka huolehtii ikkunoiden avaamisesta ja syötteen käsittelystä (ym.). Näihin osiin on myös valmiita siirrettäviä kirjastoja. Monissa OpenGL-oppaissa, mitä netistä löytää, käytetään GLUT-kirjastoa tähän.
En tiedä GLUT:in tuesta hiiren rullalle tähän hätään, mutta toisessa kirjastossa nimeltään GLFW on siihen tuki. GLFW on myös siitä kiva, että se on helppo kääntää lähdekoodista yleisillä Win- ja Linux-kääntäjillä.
Jos ohjelma taas tarvitsee ihan oikeaa graafista käyttöliittymää, voi olla mielekästä käyttää sellaisen tekoon erityisesti tarkoitettua kirjastoa ja työkalupakettia. WxWidgets, QT, GTK, jne. ovat tunnettuja. Kysele putkalaisten mielipiteitä näistä, jos kaipaat enemmän tietoa. Tietenkin näiden opettelu vie oman aikansa, joten kannattaa harkita mikä riittää.
Nuo SDL_BUTTON_WHEELUP ja SDL_BUTTON_WHEELDOWN ovat juuri rullan rullausta varten. SDL_BUTTON_MIDDLE osoittaa hiiren keskimmäisen painikkeen (yleensä rullan) painamista.
Rullauksien määrää ei saa ilmeisesti tietoon, nimittäin SDL_MOUSEBUTTONDOWN-viestejä näyttäisi tulevan vain yksi, vaikka rullaa olisikin rullattu useamman kuin yhden kerran. Hiiren painikkeiden kanssa viestejä tulee painalluksia vastaava määrä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.