Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Sähköpostit oman domainin takaa

Minä [11.12.2007 22:17:57]

#

Hei,

ajatuksena heräsi, että kun minulla on domain muotoa jokinosoite.com ja sielä erinäisiä sähköposti tunnuksia tyyliin nimi@osoite.com, niin mites sitten kun joku lähettää sähköpostia tunnukselle jota ei ole erikseen luotu?

Mitä käy minuaeioleolemassa@domainosoiteonoikea.com osoitteeseen lähetetyille viesteille? Katoaa jonnekin bittientaivaaseen vai? Oletettavasti ohjautuu perille kuitenkin sähköpostipalvelimelleni, mutta niitä ei vain ohjata mihinkään tiettyyn laatikkoon?

Mitenkäs näitä sitten pääsisi tutkimaan? Kaikki domainiin tulevat postit varmaan voidaan ohjata yhteen laatikkoon, mutta päästäänkö tutkimaan osoitekohtaisia lähetyksiä? (Ainakin webol tarjoaa palvelua jossa kaikki domainille tuleva posti menee yhteen laatikkoon)

Jos joku selventaisi intternetin ihanuuksia jälleen minulle? :)

peg [11.12.2007 22:30:49]

#

Yleensä noi domain ohjausta tarjoavat antaa sinun itse ohjata ne miten haluat.
esim joku@domainisi.com ohjaat sen joku@gmail.com joka on siis sähköpostisi.
Sitten ohjaat kaikki muut @domainisi.com osoitteeseen lähetetyt osoitteeseen
joku@jippii.fi. Yleensä näitä ohjauksia voi tehdä rajattomasti.

Metabolix [11.12.2007 22:40:54]

#

Samalla tavalla kuin HTTP-pyynnöt toimitetaan tietylle palvelimelle riippumatta siitä, onko sivua olemassa vai ei, myös postit toimitetaan postipalvelimelle, ja palvelimen tehtävä on hoitaa, että ne päätyvät oikeaan laatikkoon - tai roskiin. Palvelimen asetuksista tuon voi siis säätää. Yleensä ainakin on tapana lähettää vastausviesti, että osoite ei ole käytössä. Luulisin, että useimmat isojen palveluntarjoajien palvelimet heittävät itse viestin sitten roskiin, vaikka toki esimerkiksi omalla kotipalvelimella tai omissa ostetuissa domaineissa voi olla mielekästä ohjata kaikki vaikkapa webmasterin laatikkoon.

peg [11.12.2007 23:18:31]

#

info@domainini.com kannattaa ohjata pomolle, niin tietää ettei sulla ole helppoa.

Wizard [12.12.2007 09:00:59]

#

Yleinen tapa confata esim. sendmailia joka noita posteja ohjailee sitten vaikka dovecotille:

webmaster@domain.com webmaster
jokumuu@domain.com jokumuu
hostmaster@domain.com hostmaster@anotherdomain.com
@domain.com error:nouser User unknown

Selitykset:

1) webmaster@domain.com postiin tuleva ohjataan käyttäjätilille webmaster.
2) jokumuu@domain.com siis sama kuin edellinen.

3) hostmaster@domain.com laatikkoon saapuva posti ohjataan eteenpäin toiseen osoitteeseen toiselle domainille.

4) Jos ei löydy listasta vastaanottajaa, palautetaan virheviesti "User unknown"

Tuo @domain.com muoto on siis se joka vastaa "kaikkia mahdollisia muita vastaanottajia joita ei ole muuten määritelty domainille @domain.com".

Käytännössä voidaan tehdä domainille vain rivi: @domain.com oma_shell_tunnus jolloin kaikkiin mahdollisiin etuliitteisiin tuleva posti menee yhteen postilaatikkoon. Linuxissa kaikki posti YLEENSÄ ohjataan paikallisiin käyttäjätileihin (joilla ei kuitenkaan välttämättä ole kuitenkaan shell -oikeuksia huom!) joista sitten jokin pop/imap softa ne käy lukemassa (kuten dovecot).

Toivottavasti tämä selventää asiaa.

-W-

Minä [12.12.2007 22:51:45]

#

Kiitos, selvensi runsaasi. Joka päivä on aina hieman viisaampi! :)

Entäs sitten, näin teoreettisena kysymyksenä, entä jos posti tulee osoitteeseen jota ei ole luotu mutta se kuitenkin halutaan sinne pistää? Eli jokuihanrandomosoite@osoite.com menee osoitteeseen jokuihanrandomosoite@osoite.com osoitteeseen? Tyyiliin $kannettu_kayttajatunnus@domain.com $annettu_kayttajatunnus@domain.com?

Sähköpostipalvelin tulee siis hostingpaketin mukana valmiiksi asennettuna ja peruskonffeilla. Niitä varmaankin pääsee säätämään, tai sitten ei. Jos ei pääse, niin vaihdetaan kioskia :O)

Ja hyvää ja ennenkaikkea helposti sivustoon integroitavaa www-sähköpostiskriptiä? Vai mikä se nyt on, tiedä suomenkielistä termiä sille.. Nykyiseltään postit pääsee lukemaan erillisen sivuston kautta squirrelmaililla tai sitten pop/imap -yhteyttä pitkin. Mukava tietysti olisi ympätä postilaatikko intraan.

Wizard [13.12.2007 11:00:12]

#

Mitä tulee postinohjaukseen, niin jos käyttäjää ei ole luotu, osoite onpi yleensä /dev/null eli suomeksi bittitaivas, ö- mappi ja lähettäjälle vastaus user_unknown.

Omia "squirrelmail" softia voi yrittää tehdä Zend Framework:llä jossa on pulikka nimeltä Zend_Mail (muistaakseni). Siellä on tukea jos jonkinlaista eikä tarvitse keksiä pyörää uudelleen, tosi helppo tehdä omia intra -softia postia varten.

On muuten hyvin vähän suoria integraatioita olemassa smtp -palvelimien ja nettisoftien väliin, niitä joutuu itse tekemään ja ne tarvitsevat käytännössä poikkeuksetta vahvaa tuntemusta asennettavista ympäristöistä + aika paljon koodauskokemusta. Sendmail on yksi huonoiten hommaa tukevista (jotta sen saisi integroitua omiin w3- sovelluksiin).

Yleensä mahdolllisuudet on smtp + pop/imap palvelimet ja sitten luetaan pop/imap protokollalla laatikosta w3- sovelluksiin. Tämä onnistuu esim. Zend Frameworkilla suhteellisen helposti. Postfixin saa integroitua dovecotin kanssa esim. MySQL -kantoihin jolloin noita "myönnettyjä käyttäjätunnuksia" pystyy käyttämään hyödyksi. Tuosta yhdistelmästä ja sen asennuksesta on olemassa lukuisia ohjeita Googlessa.

Näin siis samalla hieman asian vierestä, koska kysyt sitä kuitenkin. ;)

-W-

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta