Terve,
Olen koodailemassa 'old skool'- räiskintää, jonka ideana on vanha vihergraffa ja Omega Race- tyylinen pelattavuus yhdistettynä hifi-ambient-musaraitaan ja peliä tukevaiin efekteihin. Musan tuotan omassa studiossani (a'la EMS- Project). Itseasiassa ideana on julkaista pelin mukana cd:llinen uutta musaa, jotka tukevat pelin fiilistä.
Pelin rungossa on jo pitkälti valmis; 2d-partikkelianimaatio- mosa,
parallaksitasot, parikymmentä vihollista, joista useat käyttävät erilaisia 'steering behaviours'- logiikoita. Eli vastustajilla on mukavasti älyä, ja osaavat suojata toisiaan tms. Vastustaja on standardi tyyppi- luokka, joita voi helposti lisätä peliin.
Nyt olisikin hakusessa immeisä, jotka olisivat kiinnostuneita ideoimaan uusia vastustajia logiikoineen ja grafiikoineen. Grafiikan olen tuottanut InkSkcapella.
Tässä kuvia pelimoottorista: http://www.emsproject.com/star_opus_I.jpg
Jos olet kiinnostunut, niin laitappa postia osoitteeseen free@surfer.tc
Olen kiinnostunut, mutten laita postia mihinkään. Kysymys olisi tuosta avaruuslentotekniikasta. Kuinka "realistinen" se on? Käytätkö vektorilaskentaa ja kiihtyvyyksiä lentosuunnan määrittämiseen, vai onko aluksen liikkuminen mahdollista vain yhteen suuntaan "kerralla"?
Jos pelaajan alus on tuon näköinen kuin kuvissa, niin silloin automaattisesti saa olettaa, että siinä voi lentää eri suuntaan kuin mihin nokka osoittaa, ja liike jatkuu niin kauan kunnes siihen jokin voima (lue: kaasu) vaikuttaa.
Jihuu!
pukki kirjoitti:
Jos pelaajan alus on tuon näköinen kuin kuvissa, niin silloin automaattisesti saa olettaa, että siinä voi lentää eri suuntaan kuin mihin nokka osoittaa, ja liike jatkuu niin kauan kunnes siihen jokin voima (lue: kaasu) vaikuttaa.
Jihuu!
(Mod. huom: lainaustagi!)
Jep, näin se menee:)
Lentotuntuma on todella sitä old skoolia, eli arrow up:lla thrustataan ja friction on laitettu siten, että kyllä se shippi lentää pitkään ilman reverse-thrustia. Ja reunoista kolahtaa ping-pong:)
Joissain kentissä olen ajatellut ottaa mukaan pelaajan suuntaan vaikuttavia 'tuulia' ja tilanteita joissa pelaaja 'tippuu' alalaitaan moottorin (=liikaa osumia) tehon loppumisen takia. Pelissä ei ikinä kuole yhdestä osumasta. Kentän läpäisee saamalla tarpeeksi prosentteja. Prossat lasketaan par- ajan/osumien/tuhon mukaisesti.
Tämä peli ei tosiaankaan ole simulaatio, vaan kunnon räiskintä, jossa vastustajat ovat hieman älykkäitä. Tämänhetkisten demojen perusteella se tulee pyörimään 30 fps ja vanhemmissakin koneissa. Vastustajia saadaan kuitenkin ruudulle parhaimmillaan 500-1500 kipaletta, ja partikkelien maksimi pyörii tuossa 10000-? tienoilla omassa vanhassa 2.4 gigasessa koneessani (ikivanhalla 3d kortilla). Partikkelimosa on tehty dynaamiseksi siten, että se osaa laskea kurrenttia fps:ää ja siten lisätä räjähdysten näyttävyyttä koneen mukaan. Vastustajien maksimimiin vaikuttaa tietenkin niiden älykkyys. Kentät skriptaillaan tekstitiedostoon ja upotetaan lopuksi peliin.
Voin laittaa linkin demoon jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan? Demossa ei ole vielä audiota lainkaan ja yksi (unbalanced) kenttä muutamine vihollisineen.
Pistä ihmeessä linkkiä demoon!
Voisin ainakin kokeilla vähän.
Tässä linkki demoon. Se on pakattu evaluation versiolla moleboksista, joten alussa tulee herjaikkuna. Asennusta ei siis ole joten helppoa demoilla kun mitään ei koneelle rekisteröidä tai kopioida.
http://www.emsproject.com/star_opus_eval.exe
Demo on puhdas Star Opus- engine- demo. Pisteitä ei lasketa, musa on disabloitu,alkumenut on disabloitu, powerupit disabloitu. Ohjaus on selkäytimeen tarttuvan helppoa: kursorinäppikset ja spacesta se tärkein:)
Vastustajina on muutama 'podi', jotka vapauttavat lisää erilaisesti käyttäytyviä vihollisia, energiasuojaa generoivat tyypit, sekä myöhemmin ilmestyvät tähdet, joita muut suojaavat. Taitaapa mukana olla yksi miinaa levittävä tyyppikin. Kenttää ei ole tasapainotettu ja actionia on muutaman hetken päästä aika lailla ruudulla:) Kenttäsuunnittelu on ohjelmassa ensi vuoden puolella.
Joo, pikaisesti kokeilin aamulla ennen töihin lähtöä tuota, ja kontrollit on ainakin sellaiset kuin sopii odottaa. Ts. samantien oli homman nimi selvä :) Ja sitä äksöniä tosiaan hetken kuluttua oli ihan riittämiin.
Hyvän tuntuista meininkiä kyllä, jään odottelemaan lisää.
Ja pitää tuota vielä vähän lisää testailla tässä viikonloppuna.
Kiitoksia palautteesta.
Itse teen vielä pari vihollistyyppiä. Toiv. saisin vielä ideoijia mukaan. Yksi on jo tiettävästi pulkassa. Mutta anyway vuodenvaihteessa on koossa 20 eri vihollista, joten kenttien suunnittelu alkaa. Mukana kuitenkin jo mustia aukkoja, asteroideja ja ties mitä. Mitään liian kliseistä ei peliin pääse, kuten loppubossit ja madot (a'la Grid Wars).
Kenttäeditorin ajattelin pikaisesti kyhätä vb6:sella, mutta saa nähdä. Kenttiä kun on helppo skriptailla ihan ini- tiedostoihin notepadilla, kun vastustajien ja taustaenginen parametretroinnin dokumentointi on valmis.
Olisi mukava jos mahd. moni jaksaisi päräyttää tämän demon ja kertoa, kuinka nopea koneenne on ja tökkiikkö pahasti? En laittanut fps:ää näkyviin tarkoituksella, se kun aina hieman värittää tuloksia.
Kenttä on todellinen kaaos ja tarkoituksena on hieman kartoittaa sitä, mille tasolle säädän partikkeleita, efektejä yms.
p.s. Niille, joita ärsyttää asennella koneelle mitään, niin tämä on pakattu siten, että demo ei luo mitään hakemistoja tms koneellesi.
Tänks etukäteen vastanneille ja mukavaa Joulun odotusta kaikille!!
Ei töki, mutta jotenkin aavistuksenomaisesti tuntuu että peli hidastuu kun alus saa osumaa. Kone:
E2160 /Radeon 9700
Pahoitteluni, mutta läppärillä ei toiminut. Tuli erroria, että "READ BOXFILE ERROR". Käyttis on Vitsa. Vaihdoin yhteensopivuusasetuksista pelin avattavaksi XP:nä, mutta ei auttanut sekään. Latasin tuon aiemmankin paketin ja se tuntui toimivan. Laajakulmanäytöllä tosin kuva venyi ikävästi, mikä kannattaa varmaankin joskus myöhemmin korjata(asetuksista näytön suhteen valinta tj.) kun ei mikään suurempi vaiva ole.
Koneen tärkeimmät speksit:
Prossu AMD Turion 64 x2 1,6 GHz(tuplaydin)
Muistia 1Gb
Näyttis NVIDIA GeForce Go 7300(omaa muistia 128Mb)
Vielä error-logi, minkä ohjelma tallensi:
[ 0:15dc] :LAUNCHER: UNREGISTERED VERSION [ 2:15dc] :LAUNCHER: START [ 2:15dc] :LAUNCHER: real entry point 0x401250, module base 0x400000 [ 2:15dc] :LAUNCHER: Running on WindowsXP Service Pack 2 [ 2:15dc] :LAUNCHER: VERSION 2.7.0.2951 STANDARD TRIAL [ 2:15dc] :BOXMAN: Initializing... [ 4:15dc] :BOXMAN: Executable: STAR_OPUS_EVAL_SPEED_TEST.EXE 'C:\USERS\MIIKA\DESKTOP\STAR_OPUS_EVAL_SPEED_TEST.EXE' [ 4:15dc] :BOXMAN: Loading package C:\USERS\MIIKA\DESKTOP\STAR_OPUS_EVAL_SPEED_TEST.EXE [ 4:15dc] trying package prefix at 0008c400 [ 4:15dc] found package prefix [ 4:15dc] pos: 00273612 [ 4:15dc] __SEH__ 0xef000006 at 0x7696b09e [ 4:15dc] CS :0x0000001B SS :0x00000023 DS :0x00000023 [ 4:15dc] ES :0x00000023 FS :0x0000003B GS :0x00000000 [ 4:15dc] EAX:0x0022F8D0 EDX:0x76F00F34 ECX:0xEF000006 [ 5:15dc] ESP:0x0022F8D0 EBP:0x0022F920 EIP:0x7696B09E [ 5:15dc] ESI:0x001DD32E EDI:0x00273616 [ 5:15dc] -- backtrace -- [ 5:15dc] 0x7696b09e:[kernel32.dll]:(001:0001a09e) [ 5:15dc] 0x005128c3:[Star_opus_eval_speed_test.exe]:(007:0000a8c3) [ 5:15dc] 0x0050e499:[Star_opus_eval_speed_test.exe]:(007:00006499) [ 5:15dc] 0x0050fdcc:[Star_opus_eval_speed_test.exe]:(007:00007dcc) [ 5:15dc] 0x0050a820:[Star_opus_eval_speed_test.exe]:(007:00002820) [ 5:15dc] 0x00509e25:[Star_opus_eval_speed_test.exe]:(007:00001e25) [ 5:15dc] 0x76eda9bd:[ntdll.dll]:(001:000399bd) [ 5:15dc] --stack-- [ 5:15dc] 0x0022f8d0: 0xef000006 0x00000000 0x00000000 0x7696b09e [ 5:15dc] 0x0022f8e0: 0x00000000 0x00000008 0xc0000011 0x00000000 [ 5:15dc] 0x0022f8f0: 0x001dd32e 0x0000010c 0x00097000 0x0000010c [ 5:15dc] 0x0022f900: 0xc0000011 0x0022f8d0 0x00000000 0x0022fc3c [ 5:15dc] 0x0022f910: 0x76965ac9 0x769948cd 0xfffffffe 0x76998574 [ 5:15dc] 0x0022f920: 0x0022fc4c 0x005128c3 0xef000006 0x00000000 [ 5:15dc] 0x0022f930: 0x00000000 0x00000000 0x00000000 0x017a0ced [ 5:15dc] 0x0022f940: 0x017a0cb8 0x00000074 0x00000000 0x0000003b
Kiitoksia tiedoista.
>Tuli erroria, että "READ BOXFILE ERROR". Käyttis on Vitsa
Hmm - täytynee tarkistaa tuo paketti uudelleen.
Oma kehikoneeni on 2.4 giganen pena 4 ja grafiikkakorttina Radeon 9200 (=mieletön tykki:). Ostin ko kortin aikoinaan sen siilin takia -> hiljensi koneen mukavasti.
Ikuisuuskysymyksenä onkin se, että tällainen uus-retro-peli pitäisi pyöriä käytännössä koneessa kuin koneessa. Tosin musa (4 kanavaa-> taustamusa+ 3 effukanavaa) tulee syömään hieman suoraan prossun tehoja.
Mutta missä lienee se raja...
BlitzMaxin kotisivuja kävin vähän tutkimassa, ja tällainen sattui silmään:
Our latest product is BlitzMax, a cross platform programming language based on BASIC, but with many weird and wonderful additions.
Eli olisiko mitään mahdollisuutta saada linux-versiota?
>Eli olisiko mitään mahdollisuutta saada linux-versiota?
Jep. versio linukalle (ja mäkkäriversiokin ehkä joskus, jos joku pyytää) on myös tulossa.
Itseasiassa linkkari- versio pyörii ainakin omalla koneella (openGL) hiukkasen ripeämmin, kuin tämänhetkinen winkkarin directx- versio.
1,7GHz athlon, radeon 9000pro -> pyöriin oikein sulavasti.
Meininki oli juuri sitä mitä pitikin, hyvä!
Kiitoksia vastanneille ja hyvää uutta vuotta 2008 kaikille!
p.s. demot on poistettu. voin niitä laitella taas takasin, jos joku on kiinnostunut.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.