Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Verkkokauppa PHP:llä

Hakoulinen [21.10.2007 20:16:49]

#

Eli siis ideana on tehdä verkkokauppa PHP:llä olioohjelmointia hyödyntäen, mutta olio-ohjelmoinnista kun ei ole aikaisempaa kokemusta, niin tuottaa vähän ongelmia tuo luokkien ja olioiden "nimeäminen". Eli siis mitä luokkia tarvisi tehdä ja mitä olioita?

Olga [21.10.2007 20:26:48]

#

Kannattanee ensin ottaa ihan kynä ja paperia käteen ja miettiä itse ohjelmointia ajattelematta, minkälaisia asioita moinen kompleksi voisi sisältää. Sieltä niitä sitten pikkuhiljaa tulee mieleen. Esimerkiksi asiakas, tuote, tuoteryhmä, ostoskori jne. Sitten voi miettiä kunkin asian ominaisuuksia. Eli asiakkaalla lienee etunimi, sukunimi, osoite yms. ja tuotteella nimi, hinta, tuoteryhmä ja muuta vastaavaa. Tietysti tuotteesta voi olla eri versioita (väri, koko jne.), mutta se on sitten itse päätettävissäsi, otatko sellaisia huomioon. Ja kun lopuksi luulet saaneesi homman suurinpiirtein määriteltyä, voi miettiä asioiden yhteyksiä. Eli ostoskori sisältää monta tuotetta ja tuote voi kuulua moneen ostoskoriin. Tuoteryhmässä on myös monta tuotetta, mutta tuotteella lienee vain yksi tuoteryhmä ja niin eespäin.

Siitä saatkin sitten jo luokkakaavion aikaiseksi ja samalla myös tietokannan rakenteen. Verkkokaupan tekeminen ei ole mikään pienin projekti, joten tuohon suunnittelutyöhön saa varata ihan kunnolla aikaa.

Hakoulinen [21.10.2007 20:31:49]

#

Tuo selkeytti asiaa huomattavasti, kiitoksia.

Antti Laaksonen [21.10.2007 20:52:20]

#

Kannattaa myös huomata, että olioita ei tarvitse tunkea joka paikkaan, jos niistä ei tunnu olevan mitään hyötyä. Kaikkein hienoimmankin verkkokaupan voi toteuttaa täysin ilman olio-ohjelmointia, vaikka olioista voi toki olla myös hyötyä ohjelmoijalle.

Hakoulinen [21.10.2007 21:14:59]

#

Onhan se tietysti niinkin, mutta toisaalta koko ajan ollaan siirtymässä enemmän ja enemmän kohti 100% olio-ohjelmointia. Ja tutustuttuani lähemmin olio-ohjelmointiin olen todennut sen erittäin positiiviseksi tekniikaksi, jota tahdon oppia käyttämään.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta