Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Töihin ohjelmoijaksi?

jimi-kimi [12.10.2007 20:46:26]

#

Elikkäs minua kiinnostaisi tietää, mitä vaaditaan ohjelmoijalta. Minkälaista portfoliota, esimerkki softaa, tai muuta tullaan vaatimaan? Ohjelmoinnin tyypillä ei ole niin väliä (peliohjelmointi, toimisto-ohjelmistot yms.) Mitkä kielet ovat nykyään vahvasti esillä? Minkälaista koulutuspohjaa vaaditaan? Tarjotaanko työpaikalla minkälaista koulutusta? Ihan yleistä tietoa haluaisin saada.

Matso [12.10.2007 21:05:43]

#

jimi-kimi kirjoitti:

Minkälaista portfoliota, esimerkki softaa, tai muuta tullaan vaatimaan?

Kuhan on jotain millä voit vakuuttaa niille että osaat.

jimi-kimi kirjoitti:

Mitkä kielet ovat nykyään vahvasti esillä?

Kannattaa varmaan ensin miettiä mitä haluat ohjelmoida ja sen jälkeen alkaa miettiä mitä kieltä lähtee opettelemaan. Nimittäin aika eri asia koodata vaikka nettisivuja kun sitten taas vaikka jotain tavan sovelluksia tai pelejä. Varmaankin työpaikkailmoituksia kattelemalla selviää minkä kielien ohjelmoijia halutaan.

jimi-kimi kirjoitti:

Minkälaista koulutuspohjaa vaaditaan?

Riippuu ehkä hieman paikasta ja tehtävästä ja siitä muusta näytöstä. Ihan selailemalla noita työpaikkailmotuksia vaikka mol.fi tai oikotie.fi , niin erilaisia vaatimuksia eri paikoissa. Jonnekin saattaa päästä ihan pelkästään hyvällä osaamisella kun taas toisaalle vaaditaan vaikka minkälaista koulutusta.


Ihan omaa järkeä käytin, ei hirveesti kokemusta ole työpaikan hausta vielä.


Ja vielä vinkiks, jos opiskelija olet, niin kannattaa valita työharjottelupaikka hyvin. Siinä on hyvä mahdollisuus näyttää osaaminen ja saada töitä samasta paikkaa, itte sain työtarjouksen samasta paikkaa.

jimi-kimi [12.10.2007 21:19:45]

#

Okei. Kiitoksia vastauksesta. C++ on kohtuu hyvin hanskassa. VB.NET Visual C++ on tullut eniten harrastettua. Tällähetkellä Qt + OGRE3D + PhysX sisäistäminen tarkoituksena. Opiskelen datanomilinjaa, joka tuntuu olevan erittäin tuskallista. Niin turhauttavaa.. Vaaditaanko ohjelmoijalta yleisesti hyvää matematiikan ymmärtämistä, koska se on minulla suurin puute. Ei niinkään, että olisi vaikea oppia, vaan ettei ole ollut kiinnostusta kuin 3D + perus fysiikat. PHP, ASP.NET, HTML on itselle niin suurta tuskaa, että ennemmin menisin vaikka tehtaalle töihin, kun tekisin noita =)

Jaska [12.10.2007 21:33:59]

#

jimi-kimi kirjoitti:

Vaaditaanko ohjelmoijalta yleisesti hyvää matematiikan ymmärtämistä, koska se on minulla suurin puute.

Ei yleensä tarvitse. Olen ohjelmoinut työkseni lähinnä pikkusovelluksia ja ihan peruslaskutoimituksella olen pärjännyt. Vaikka kyllä matematiikasta voi olla apua vaikkapa algoritmien aikavaativuuslaskennassa tai SQL-kyselyiden rakentamisessa tehokkaaksi. Mutta hallitsemalla hyvin matikkaa kasvattaa mahdollisuuksia löytää töitä. Kannattaa varmaankin vilkaista joitakin avoimen lähdekoodin projekteja. Siitä näkee, millaista koodia nykyaikana kirjoitetaan.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta