Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Soneran 8/1

Sivun loppuun

Mobel [02.10.2007 15:53:15]

#

Ajattelin tässä vhdoin nostaa yhteyteni nopeutta, mutta olen kuullut juttuja netin pätkimisestä. Eli katkeileeko Soneran 8/1Mb netti syrjäseuduilla(itse asun n.19km:n päässä isommasta pitäjästä, jossa kaverini 8/1 toimii moitteetta). Tietysti tämä on ihan paikkakohtainen kysymys, mutta jos nyt näin yleensä saisi jotakin tietoa toiminnasta. Voisi sitten vertailla, että monellako se netti pätkii.

Sellaisia huhuja olen kuullut, että netti katkeilisi noin 10-30 min välein. Pitääköhän alkuunkaan paikkaansa?

Kiitokset vastanneille!

Toitsu [02.10.2007 17:09:44]

#

Minulla katkeili elisan netti varmaan 15 kertaa tunnissa. Sonera on ollut kahden vuoden aikana poikki kolme kertaa, eikä tietoakaan pätkimisestä. Asun ns. "maalla".

JTJ [02.10.2007 23:11:28]

#

Pätkimiseen ja yleensäkin yhteyden toimivuuteen tai toimimattomuuteen vaikuttavat pitkälti kaapelin pituus ADSL-purkilta keskukselle, itse ADSL-purkki ja keskuksen laitteet yms. eli aika turha on sikäli mennä yleistämään, että jonkun operaattorin yhteys ei toimi ja toisen taas toimii.

Ja itse asiasta sen verran, että operaattori varmasti suostuu laskemaan nopeuden entiselleen ilmaiseksi, mikäli 8M/1M-yhteys ei toimisi pätkimättä. Helpompaa sen luulisi olevan, kuin jatkuvien hyvitysvaatimusten käsittely.

Grez [02.10.2007 23:31:44]

#

Ilmeisesti noi ADSL-rekkulat toimii yleisesti ottaen aika huonosti kun/jos tuollaista pätkimistä ylipäätään esiintyy. Olen ollut siinä käsityksessä, että ADSL-purnukan pitäisi vaan automaattisesti tiputtaa nopeutta jos linjan laatu ei riitä suurimpaan nopeuteen.

Mobel [03.10.2007 15:37:29]

#

Varmastihan operaattori nopeuden pudottaa. Halusin vain vähän kokemuksia onko edes järkevää kuvitella 8Mb nettiä keskustan ulkopuolelle tämän päivän tekniikalla. Tietysti tuohon kuuluu aina omaa säätöä netin alentamiseenkin, kun ei sitä voi netistä(tietääkseni) tehdä.

Kiitokset vastauksista. Saa nähdä miten lähtee netti toimimaan.

zacura [03.10.2007 18:09:35]

#

Operaattori varmaan osaa auttaa ja kertoa mitkä noudet toimivat missä. Nopeus riippuu etäisyydestä lähimpään ADSL-keskukseen, joten maximinopeuden arvioiminen on aika vaikeata.

Soneran nettisivuilta voi tarkistaa nopudet osoitteen perusteella:
https://kauppa.sonera.fi/yksityisille/laajakaista/

Toitsu [26.10.2007 12:39:20]

#

JTJ kirjoitti:

Pätkimiseen ja yleensäkin yhteyden toimivuuteen tai toimimattomuuteen vaikuttavat pitkälti kaapelin pituus ADSL-purkilta keskukselle, itse ADSL-purkki ja keskuksen laitteet yms. eli aika turha on sikäli mennä yleistämään, että jonkun operaattorin yhteys ei toimi ja toisen taas toimii.

Ja itse asiasta sen verran, että operaattori varmasti suostuu laskemaan nopeuden entiselleen ilmaiseksi, mikäli 8M/1M-yhteys ei toimisi pätkimättä. Helpompaa sen luulisi olevan, kuin jatkuvien hyvitysvaatimusten käsittely.

Yleistää nyt tuskin, mutta omakohtainen kokemus elisa/sonera. Sama adsl purkki, sama seinän ja purkin välinen kaapeli ja jopa sama kaapeli talosta tilaajakeskukseen ja reitittimeen josta sitten on reititetty soneralla nykään. Elisa pätki, Sonera ei. Lienee aika paljon eroa heidän käyttämissä softissa joilla adsl liikennetä ohjataan. Lisäksi tulee portti 25 block kysmykseen, eli jos haluaa oman postipalvelimen, niin ainakaan aiemmin se ei elisan liittymässä onnistunut.

Mobel [26.10.2007 23:04:43]

#

Nyt tuo Soneran liittymä jo jonkin aikaa ollut ja satunnaista pätkimistä esiintyy. Alukseen pätkimistä esiintyi useammin, mutta se väheni ajan myötä(huhut siis pitivät paikkansa). Asiaa auttoi myös muutama soitto asiakaspalveluun, jolloin Soneran setä kävi korjailemassa linjoja.

Pientä epävakautta silti esiintyy, mutta yleensä harvakseltaan. 8/1 ei siis olekaan aivan mahdottomuus keskustan ulkopuolella. Kuitenkin Soneran monopolialueella hinta on ikävän korkea. Irkissä asiasta keskusteltuani pääkaupunkiseudulla tuli ilmi, että tuolla hinnalla sai 24/2(tai jotain vastaavaa) yhteyden.

Kelmi [27.10.2007 23:48:42]

#

Meillä oli pitkään Soneralta laajakaista Extra 100/10-letku talossa eikä mitään ongelmia. Intin ajaksi otin pois ja nykyisin hyrrätään 1/1-piuhalla ja liittymä on ollut poikki viimeksi käsittääkseni yli yhdeksän kuukautta sitten..


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta