Eli.. Löysin netistä osoitteesta http://www.planetpdf.com/developer/article.asp?
Vai voiko "vanhentunut" asm koodi sekoittaa konetta, vai onko se vain toimimatta?
Anteeksi sekava kirjoitus, toivottavasti saatte selvää ;)
Jos prosessorityyppi on oikea, koodi sinänsä toimii, mutta käyttöjärjestelmä sen sijaan voi estää sitä tekemästä sopimattomuuksia. Varmaankin on x86 kyseessä, joten kannattaa pitää mielessä, että reaalitila ja suojattu tila ovat kaksi eri asiaa. Moderneissa käyttöjärjestelmissä ei voi ajaa mielivaltaista ohjelmaa, siis esimerkiksi ruudulle tulostaminen ei todellakaan toimi kirjoittamalla suoraan näyttömuistiin, vaan sen sijaan pitää kutsua käyttöjärjestelmän funktioita.
Hyvä tapa opetteluun on yhdistää omia Assembly-funktioita vaikkapa C-ohjelmaan, jolloin ohjelman alkaminen ja loppuminen hoituvat mukavasti ja pääsee helpommin itse asiaan. Tällöin myös välttyy paremmin törmäämästä suojatun tilan rajoituksiin.
Valitse täältä sellainen versio samasta kirjasta, joka viittaa suosimaasi käyttöjärjestelmään.
Peruutus: Tuo käyttää Randall Hyden omaa HLA-kieltä, joka ei ole sama asia kuin assembler. Se on ns. high-level assembler, jossa on paljon korkean tason kielten ohjaus- ym. rakenteita.
Alkup. kirja voi olla hyvä, jos jätät ne DOS-jutut omaan arvoonsa. Niill on lähinnä historiallista merkitystä.
Tietääkös kukaan muuten jotain (kattavahkoa) ilmaista assemblyopasta? Kieliksi käyvät englanti (ei mieluusti liian raskaslukuinen) ja suomi ja joka olisi 32-bittiselle windowsille suunnattu?
Mitä mahdat tuolla tarkoittaa? Esimerkiksi NASMin dokumentaatio on minusta varsin kattava ja ilmainen, sillä olen itse selvinnyt. :) Windowsin funktiot ovat samat kaikille, samoin C:n standardikirjasto (kunhan sen saa mukaan; en osaa tarkemmin sanoa, mutta itse käyttäisin C-kääntäjää ja sen linkkeriä ohjelman linkittämiseen).
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.