miten kannattaisi tehdä sivultapäin kuvatussa 2d roolipelissä hahmon hyppääminen? peli on samankaltainen (lähinnä kuvakulmaltaan) little fighter 2:sen kanssa (http://www.lf2.net/lf2_pic/5.gif).
Pidät hahmon y-suuntaisen nopeuden muuttujassa (merkitsen sitä tässä vy:llä). Kun hahmo on paikallaan tai liikkuu tasaisella maalla vaakasuunnassa, niin luonnollisesti vy = 0. Kun hahmo hyppää, niin asetat tälle vy:lle jonkin negatiivisen arvon, jota painovoima sitten kasvattaa.
Hahmon hyppy taas loppuu siinä vaiheessa, kun se tömähtää takaisin maan pinnalle. Huomaa, että vy on positiivinen silloin kun hahmo on putoamassa alaspäin, joten se pitää muistaa nollata maahan tömähtäessä.
Haulla löytyy lisää keskustelua tästä samasta aiheesta: https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/
Löytyy myös koodivinkki: https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
Kiitoksia sain projektiani eteenpäin.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.