Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Javasriptin ajastin

Faarao [13.09.2007 15:32:37]

#

<script language='javascript'>
var t;
function move_left(move) {
  if (scroll_clipper.scrollLeft != move){
    scroll_clipper.scrollLeft = move;
    t=setTimeout('move_left(move)',10);
  }
  else clearTimeout(t);
}

</script>

Tässä siis scripti jolla yritän saada divin rullaamaan sulavasti tiettyyn kohtaan. mutta tuo ei toimi.
Eli kun painan linkkiä, kuvaa tai painiketta vierityspalkki rullaan määräämäni kohtaan, vasemmalle. Sivulla on div joka rullaa vaakatasossa.

<a href='javascript:move_left(100)'>RULLAA</a>
Eli tässä on linkki joka antaa käskyn mihin kohtaan rullataan.

Kiitos!

Lebe80 [13.09.2007 19:30:35]

#

Käytä jotain valmista kirjastoa, niin noi siirtelyt onnistuu paljon yksikertaisemmin.

esim. Mootools tai Prototype + Scritaculous (tai ns. scritimaculomaus/scriptalocius/script[oma valinta]us).

jlaire [13.09.2007 19:35:46]

#

Lebe80 kirjoitti:

Käytä jotain valmista kirjastoa, niin noi siirtelyt onnistuu paljon yksikertaisemmin.

Samantien voi vaihtaa johonkin hienoon WYSIWYG-editoriin, ei tarvitse itse tehdä mitään.

Tuossa on muutama ongelma, scrollLeft on muistaakseni read-only, kokeile sen sijaan style.left:iä. Jos haluat, että se liikkuu sulavasti, arvoa pitäisi muuttaa vähän kerrallaan. Eli vähennät siitä aina vaikka 5 pikseliä, nyt koodi siirtää sen kerralla oikeaan paikkaan.

Ja ilmeisesti tuo arvo on merkkijono (esim. "100px"), joten et voi suoraan verrata sitä lukuun. Tämä saattaa mennä jo pilkunviilauksen puolelle, mutta setTimeout:lle olisi parempi antaa parametrinä funktio eikä merkkijonoa.

Lebe80 [13.09.2007 19:49:08]

#

funktio kirjoitti:

Samantien voi vaihtaa johonkin hienoon WYSIWYG-editoriin, ei tarvitse itse tehdä mitään.

Olen noita WYSIWYG-editoreita jo ehdottanut aiheissa, joihin ne paremmin sopivat.

Ei noiden valmiiden kirjastojen käytössä mitään vikaa ole, säästävät vain työtä esim. eri selainten yhteensopivuuden kanssa yms.

jlaire [13.09.2007 20:28:41]

#

Lebe80 kirjoitti:

Ei noiden valmiiden kirjastojen käytössä mitään vikaa ole, säästävät vain työtä esim. eri selainten yhteensopivuuden kanssa yms.

JavaScript on jo itsessään korkean tason skripti-kieli ja sillä saa melko vaivattomasti aikaan kaikenlaista. Minusta tuollaiset kirjastot tuntuvat turhilta, paljon mieluummin teen itse vaikka se veisikin vähän enemmän aikaa. Mutta toki se on makuasia.

Olga [13.09.2007 22:28:09]

#

Sitten kun JS-koodia on ~10000 riviä, kuten nykyisissä projekteissani, ei ilman kunnon JS-kirjastoa pääse kuin itku. Itse olen käyttänyt Prototypeä (ja efekteissä Scriptaculousta) ja sen avulla koodirivien määrä on vähentynyt noin 30% ja koodi on paljon selkeämpää ja luettavampaa. Pikkujutuissa toki pärjää ilmankin, mutta turhaan sitä kuluttaa ylimääräistä aikaa + hakkaa päätä seinään selainerojen vuoksi.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta