Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Miksi aloititte ohjelmoinnin?

Sivun loppuun

kwanttitatti [16.08.2007 19:34:31]

#

Eli miksi aloititte ohjelmoinnin?Itse aloitin koska se kuulosti kiinnostavalta ja tuntui oikealta tavalta tehdä pelejä pelinteko ohjelmien sijaan.Eli pelien takia osaksi rupesin ohjelmoimaan mutta kun olen tässä ohjelmointia pari vuotta opetellut niin on tullut keksittyä monenlaisia ohjelman ideoita mutta en ole vielä toteuttanut niitä.

Tumpelo [16.08.2007 19:53:36]

#

Ohjelmointi on yksi taiteen muoto ja tapa toteuttaa itseään, erityisesti nettiohjelmointi. Ja onhan se mielenkiintoista muutenkin.

Pawe [16.08.2007 19:56:30]

#

Tumpelo kirjoitti:

Ohjelmointi on yksi taiteen muoto ja tapa toteuttaa itseään, erityisesti nettiohjelmointi. Ja onhan se mielenkiintoista muutenkin.

Samaa mieltä : )

Latska [16.08.2007 20:15:16]

#

Mitään "oikeaa" syytähän tähän ei ole. Eksyin vain tälle sivulle joskus marraskuussa 2003 (onko siitä muka niin kauan) ja (QB-)koodivinkit näyttivät kiinnostavilta. Aluksi mielessä oli myös oman tasohyppelypelin tekeminen, mutta sitten tavoitteet pienenivät ajan myötä.

Nikotiini [16.08.2007 20:52:54]

#

Mielenkiinnosta.

KoodiNoppa [16.08.2007 21:33:29]

#

Hyvät pelit alkoivat loppumaan kesken ja jostain piti saada uusia. Nettiä kun en osannut kunnolla selailla, viimeiseksi keinoksi jäi tehdä ne itse.

Kipperi [16.08.2007 21:39:23]

#

Mielestäni aikoinani isin vanhalla kuusnepalla jonkun itse koodaamia pelejä pelatessani ajattelin, että jos joskus osaisin koodata niin tekisin yhtä hyviä pelejä... Ja Qbasicilla Hello Worldien sun muiden kautta pikkuhiljaa monimutkaisempiin juttuihin... Nyt on sitten taas aika roimasti vähentynyt tämä koodailu, kiinnostuksen- ja ajanpuute syinä.

ajv [16.08.2007 21:56:53]

#

Itellä ohjelmointi alkoi siitä, kun AMK:ssa tehtiin ATK:n peruskurssilla nettisivut. Tajusin, että ei tämä niin vaikeata olekkaan ja innostuin tekemään kaikennäköstä pientä kotisivuilleni PHP:llä. Ja samassa kierteessä edelleen ollaan, nyt ohjelmointi on vaan muuttunut satunnaisesta harrastelusta jokapäiväiseksi työksi...

Gaxx [16.08.2007 22:13:32]

#

Kai se johtuu luonteesta...

Oon tehnyt lautapelejä aina niin pienestä, kuin muistan. Sitä on tullut "käännettyä" monia tietokonepelejä lautapeleiksi aina age of empires:sta Duke Nukem 3D:een. 12v sain tietokoneen ja sitten kun lopulta onnistuin hankkimaan pelinteko-ohjelman, The Games Factory, alkoi syntyä jos jonkinlaisia viritelmiä. 2,5v myöhemmin ohjelman rajoitukset tulivat siinä määrin vastaan, että tapahtui luonnollinen siirtyminen varsinaisten "ohjelmointikielien" pariin.

jgz [16.08.2007 22:58:10]

#

Aloitin ohjelmoinnin AMK:n C-kielen kurssin myötä. Ennen sitä ei ohjelmointi niin hirveästi kiinnostanut, mutta kun oppi ohjelmoinnin perusteet, niin siinä sitä innostui.

E.K.Virtanen [17.08.2007 07:54:49]

#

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Ohjelmointi on minulle vain harrastus, mitään tavoitteita sen suhteen ei ole. En halua ammattilaiseksi, eikä minulle ole välttämätöntä saada aikaan mitenkään merkittävää ohjelmaa tehtyä. Minulle riittää kun aina joskus keksin jonkin kivan jutun jolla joku piste ruudulla liikkuu.
Jos rupean yrittämään jotain massiivista, niin todennäköisesti kyllästyn koko harrastukseen.

Eli, aloitin koska ohjelmointi vaikutti kivalta puuhalta, jota se onkin :)

Lebe80 [17.08.2007 11:19:28]

#

Joskus ärsyttävän työpäivän aikana olen miettinyt itsekin sitä, miksi tämä tulikaan koskaan _se ensimmäinen_ koodirivi kirjoitettua.

Olen aina halunnut tehdä innostavia pelejä yms. diipadaapaa.
Itse ostin Amiga "viissataseen" AMOS peliohjelmointi-softan, joka maksoi n. 400mk, mikä oli n. 10v ikäisenä suuri raha... ja siitä se lähti. Tullu tätäkin tuubaa sitten harrastettua ja tehtyä ihan elääkseen hieman alle 20v.

setä [17.08.2007 12:34:16]

#

Opintoihin liittyen 60-luvulla joku Fortran-juttu. Reikänauhalle! Lopputyöhön toinen Fortran-juttu reikäkorteille. Myöhemmin opettajana Basicilla kaikenmoista sähkötekniikkaan ja matematiikkaan liittyvää. Spectravideoon Microsoftin Basicilla erinäisiä opetus- ja peliohjelmia muksuille ja itelleni teksturin jolla tein oppimateriaalia. Nyt sitten VB:llä kaikenlaista tarpeellista ja tarpeetonta mm. dementian torjuntaan.

Pekka Karjalainen [17.08.2007 14:35:03]

#

Yliopistossa opetettiin. Ensin ei oikein asia valjennut, mutta sitten luin omillani C-kirjan ja uusin peruskurssinkin siinä ohessa. Kuitenkin se oma kiinnostus ajoi varsinaisesti kehittämään jonkinlaisia oikeita taitoja.

Matso [17.08.2007 14:41:02]

#

Tein upeita sivuja Yahoon Geocities sivueditorilla, mutta sitten päätin kokeilla HTML:ää. Aloin lukea oppaita ja sitten Notepadilla lähin väsäämään. Sitten joskus myöhemmin eksyin ohjelmointiputkaan hakemaan PHP skriptejä sivuilleni ja siitä sitten pikkuhiljaa aloin kiinnostua PHP:stä ja aloin sitä opetella.

Dude [17.08.2007 15:11:20]

#

Mä olin halunnu teherä pelejä joitaki vuosia. sitte ku meille tuli netti(2006 lopus) niin mä koitin joitaki pelinteko-ohojelmia mutta mä en tajunnu niistä mitää. Sitte löysin netistä qbeellä teheryn pelin ja otin qbeestä enemmän selevää. sitte löysin ohjelmointiputkan ja lainasin kirjastosta kirjan Ohjelmoinnin perusteet ja qbasic. Siittä se lähti.

nomic [17.08.2007 17:23:55]

#

Qbasicilla tuli aloitettua. Ohjelmointi itsessään tuntui kiehtovalta aiheelta.
Etsin sitten kaikenlaisia editoreja, kunnes viimein sain käsiini qb:n. Teki mieli tehdä heti koko universumin paras peli! Haaveet kariutu siinä samantein ja lähdin hello worldista liikkeelle ja nyt viimein on peliprojekteja ollut. ^^ Tosin tulee tehtyä ohessa kaikkea turhaa.

Mobel [17.08.2007 17:58:06]

#

Peruskoulun kahdeksannen luokan ATK-tunneilla törmäsin sellaiseen ihmeotukseen kuin Logo. Tunnin aiheena tuo Logo ja sitten opettajan johdolla saimme piirrettyä ruudulle viivan, neliön ja kolmion! \o/
Opettajan mielestä oli hienoa, kun Logolle pystyi opettamaan asioita kuten kolmio(mikä ihmetytti minua kummasti, sillä tiesin jos silloin, että tietokoneelle voi tallentaa kaikenlaista. Onko tuo nyt muka oppimista?). Nyt kun kirjoitti kolmio, ruudulle pyörähti tuo kolmikulmainen otus.
Ohjelmointi jatkui seuraavallakin tunnilla ja tutustuimme QBasiciin. Tuon tunnin jälkeen ihastuin kieleen ja siitä alkoi varsinainen ohjelmointini. Pian löysin myös Putkan ja kopioin pari koodivinkkiä. Paras QB-ohjelmani tosin taisi jäädä graafiseksi hedelmäpeliksi, minkä jälkeen tutustuin muihin kieliin(VB:n kanssa touhuilin paljonkin), kunnes lukion kurssilla tutustuin Javaan, jolla ohjelmoin vieläkin. Tuolloin aloin ohjelmoimaan "vakavasti"(=tutustuin kieleen kunnolla)!

Java <3

tkarkkainen [17.08.2007 20:48:37]

#

Muistaakseni olin 10-vuotias, eli elettiin kaiketi vuotta 1997. Tietokoneemme oli 66MHz:n 486, ja uudempien pelien pyöriminen oli täysin poissuljettu ajatus. Porukat eivät suostuneet ostamaan uutta konetta. Mietiskelin siinä, että jotain mielekästähän tuolla rakkineella on pystyttävä tekemään. Jotenkin sitten päähän karkasi ajatus, että mistä ne ohjelmat oikein on tehty. Otin asiasta selvää, ja ennen pitkää naputtelinkin jo koodia. Ekana kielenä oli Visual Basic, jota väänsin kirjastosta löytyneen peliohjelmointiopuksen kanssa.

Mielenkiintoista huomata, kuinka tässä ketjussa on esitetty selkeästi kolme päätarinaa ohjelmoinnin aloittamiselle: yksi halusi tehdä pelejä, toinen nettisivuja ja kolmannelle sanottiin koulussa tai yliopistossa, että nyt koodataan.

GimPeltzi [17.08.2007 22:21:57]

#

Alunpitäen kuuntelin monttu auki kun kaverit kertoivat kaveriensa osaavan tehdä sitä ja sitä tietokoneella. Päässäni koko ajan ajatus "Oi kunpa minäkin..."
Tuosta alkoi syntyä kiinnostus yleensäkin tietokoneisiin. Siirtyilin noihin aikoihin yläasteelle.

Tuo uusi talohan tarjosi paljon laajempia opiskelumahdollisuuksia kuin ala-aste. Tarjolla oli ATK -kurssia, konekirjoituskurssia, ohjelmointikurssia...
Valitsin noista kaikki, joista kadun vain ensimmäistä, jossa opin öö... jaa-ah..
Konekirjoituskurssilla opin kymmensormijärjestelmän, jonka sittemmin mesen myötä olen sisäistänyt melko tehokkaasti.
Ohjelmointikurssilla tutustuttiin Delphiin, mutta opetustapa oli mielestäni syvältä. Kopioitiin vain valmiita ohjelmakoodeja, sen suuremmin ajattelematta. Siihen jäi kiinnostukseni ohjelmointiin, kun en sitä ymmärtänyt.

Sittemmin kaverini kertoi minulle The GIMP -ohjelmasta, jolla innostuin tekemään grafiikkaa. Tuosta lähti koko nykyinen elämäni/elämättömyyteni liikkeelle, ja olen siitä kiitollinen kaverilleni :). Nimittäin aloin miettiä sopivaa keinoa esitellä töitäni, ja päätin tehdä omat kotisivut. Lähdin ruohonjuuritasolta HTML:stä, ja sitä mukaa kun opin uutta, nostin rimaa koko ajan korkeammalle. Lopulta tulin siihen pisteeseen, että tarvitsin toiminnallisuutta sivulleni, eli oli aika opetella PHP:ta. Siihen tutustuessani palasivat mieleeni yläasteen ohjelmointikurssilla oppimani asiat, ja hihkaisin ilosta: "yea, mähän ymmärrän ohjelmointia!"

Antti Laaksonen [17.08.2007 22:43:09]

#

tkarkkainen kirjoitti:

Mielenkiintoista huomata, kuinka tässä ketjussa on esitetty selkeästi kolme päätarinaa ohjelmoinnin aloittamiselle: yksi halusi tehdä pelejä, toinen nettisivuja ja kolmannelle sanottiin koulussa tai yliopistossa, että nyt koodataan.

Ja moni näyttää tutustuneen ohjelmointiin puolivahingossa. Minut ohjelmointiin johdatti isäni, ja ensimmäinen kieli oli Visual Basic. Tämä tapahtui joskus ala-asteen alkuvuosina, ja meni kyllä monta vuotta, ennen kuin osasin ohjelmoida juuri mitään. Pelien teko toki minuakin kiinnosti, ja esikuvani oli kaverini isoveli, joka oli mm. onnistunut tekemään kenttäeditorin QBasicin Nibbles-peliin.

Jalmari91 [17.08.2007 22:55:31]

#

Mulla se lähti siitä, että eräs päivä kaverini näytti coolbasicia. Minä olin, että wtf, en tajunnu siitä mitään. Meni vuosi ja sitten törmäsin taas coolbasiciin. Sit mä aloin tajuamaan jotain siitä ja koodasin sillä vuoden. Sit siirryin c++. Sen jälkeen on tullut kokeilua monia eri ohjelmointikieliä. Kun äkkiä laskin niin 9-10. :)

Olga [18.08.2007 01:49:17]

#

QBasicista se lähti 90-luvun alussa isosiskon innoittamana. Sit oli jokunen vuosi taukoa, kunnes jatkoin TI-86:n Basicilla ja erilaisilla pelieditoreilla. Viimeiset vuodet hommaa onkin sitten tehty ihan työkseen, lähinnä weppipuolen projekteja.

groovyb [18.08.2007 14:56:15]

#

vb:tä aloin opettelemaan töiden takia, piti liittää läppäri ulkoiseen laitteeseen mittauksia varten, ja siitä se lähti.

hunajavohveli [18.08.2007 15:07:26]

#

QBasicista alkoi vuonna 2000. Olin jo pitemmän aikaa kehitellyt omia "pelejä" mitä mielikuvituksellisimmilla systeemeillä ja sitten joku vähän vihjasi, millä tavalla oikeita pelejä tehdään. Sisäistin idean melko nopeasti ja hoksasin pian, että ohjelmoinnillahan saa aikaan paljon muutakin. Siitä lähtien on sitten tullut tehtyä kaikenlaista.

T.M. [18.08.2007 15:50:21]

#

HTML -> CnC -> QB -> PHP -> C++/SDL -> C++/OpenGL

</elämäntarina>

lapm [19.08.2007 03:41:54]

#

Hmm, oma ohjelmointi innostukseni lähti aikanaan liikkeelle Commodore-64 koneella, satuin koulussa tutustumaan pariin kaveriin jotka tuolla väänsivät demoja. Kertoivat sitten yhtä sun toista ja meikäläinen oli myyty. ;)

Opettelin assebly ohjelmointia tuolla koneella. Muistan yhä melkein koko käskykannan ulkoa, vaikken ole riviäkään assemblyä vanhalle 6502 prosessorille kirjoittanut yli 15 vuoteen.

Nykyään oppimista ajaa mielenkiinto tehdä koneella kaikenlaista. Ledivilkuista lcd-näytön ohjaukseen, tapahtumiin reagoimiseen, yms...

Juu en tosiaankaan voi sanoa olevani edes välttävä koodari. Ei ole tullut kunnolla opeteltua mitään kieltä. Vähän rapaistu sellaisia kuin PERL, PHP, Python, C, C++, x86 Assembly, jne....

Voisi sanoa että noista tunnistan käytetyn kielen, vaikken välttämättä tajua mitä se tekee.

Pythonia ajaa tällä hetkellä se että puhelimeeni saa python tulkin ;) Joten harkinnassa jos vaikka koodaisi kännylle ihan simppelin avaruusvalloituspelin. Olisi sitten jotain tekemistä kun töissä on tylsää. ;)

Juu en työskentele edes tietokoneiden parissa, jollei lasketa automaatiopaneelin käyttämistä erikoisnäppäimistöllä tai kosketusnäytöllä ;) Sulautetulla Windowsilla nuo taitaa tosin pelittää.

tsuriga [19.08.2007 04:31:41]

#

Koulussa Pascal/Java/Basic(laskin) -> PHP -> Ruby. Nykyään tulee väännettyä softaa lähinnä omaan käyttöön tarkoitusperiin sopivalla kielellä.

EDIT: tl;dr.

squid [19.08.2007 10:50:32]

#

Jokunen aika sitten tuli tarvetta nettisivuille. Piti siihen sitten opetella HTML ja CSS, myöhemmin lisäksi PHP. Nyt tulee koodattua kaikkea Rubyllä ja C++:lla.

moptim [19.08.2007 11:48:52]

#

Emmää tiiä. Joskus vaan isä kai opetti jotain vb-törkyä.

Itellä meni näin: VB -> QB -> PHP -> C

Muuten T.M., mikä toi CnC on?

temu92 [19.08.2007 11:55:14]

#

Mun tarinan juoni menee jotenkin näin

QB -> C++ (liika vaikee) -> HTML -> PHP -> C++ (uus yritys, helppoa) -> Ja nykyään CB, C++, HTML&PHP

Ite alotin tekemään joskus kun näin 101 dalmatialaista leffan telkusta. (siin oli joku ukko joka teki pelejä) Alko ittekki kiinnostaa ja seuraavana päivänä QB koneella ja opaskirja kädessä :D

tgunner [19.08.2007 13:23:59]

#

Minulla ylipäätänsä tämmöinen tekninen kiinnostus tietokoneita kohtaan alkoi ala-asteen kuudennella luokalla, olin 13. Meidän luokalle tuli uus oppilas ja tämä oli kuullut isoveljeltään qbasicista ja html:stä. Ystävystyin tämän kyseisen kaverin kanssa ja hän opetti minulle yksinkertaisen nettisivupohjan, joka ei ikinä pääsisi html-validaattorista läpi. :P
Itse QB:ta emme kummatkaan osanneet, mutta tiesimme nimen. Ala-asteen päätyttyä tiemme haarautuivat ja kaverini muutti toisaalle (viimeksi kun kuulin hänestä, ei koodausharrastus ollut edistynyt juurikaan). Minä jäin pyörittelemään mielessäni yksinkertaisia html-projekteja sekä termejä "qb" "qbasic" "quickbasic". Löydettyäni googlen (uskokaa tai älkää, se oli vaikeaa minulle), kirjoitin pari hakusanaa ja päädyin lukemaan ohjelmointiputkan sivuja. Kyselin amatöörikysymyksiä, luin oppaita, kopioin koodivinkkejä ja sain qb-harrasteluni alkuun. Tein pari peliä ja siirryin monipuolisempaan kieleen, Ceehen.
C:tä olen käyttänyt siitä eteenpäin pääkielenäni, mutta olen tutustunut matkalla lukuisiin ohjelmointikieliin.

Olga [19.08.2007 17:59:55]

#

@moptim: CnC:llä T.M. ilmeisesti tarkoitti erästä aikoinaan varsin suosittua "pelieditoria" nimeltään Click'n'Create. Toki sillä muitakin ohjelmia pystyi tekemään, mutta pääosin pelejä silläkin väsättiin.

Grez [19.08.2007 21:34:23]

#

Itse taisin aloittaa MSX:n basicillä. Olisko ollut ihan koneen ohjekirjasta katottu ne ensimmäiset esimerkit vai Mikrobitin ohjelmalistauksista. Sittemmin Amigalla tuli koodattua assemblyllä (68000) ja C:llä ja seuraava kone olikin sitten PC.

Niin, tässähän kysyttiin että miksi.. Kai se vaan vaikutti kiinnostavalta.

Dude [19.08.2007 22:10:17]

#

Niin ja sitte koitin coolbasicia mutta takaasi qbeehen melekeen heti. Sitte myös joku aika sitte koitin pascalia mutta se on liian tarkka. Ja ny mä aloottelen assemblyä(mummielestä se on helepompaa aloottaa ku pascal).

ajv [20.08.2007 08:12:43]

#

Olga kirjoitti:

@moptim: CnC:llä T.M. ilmeisesti tarkoitti erästä aikoinaan varsin suosittua "pelieditoria" nimeltään Click'n'Create. Toki sillä muitakin ohjelmia pystyi tekemään, mutta pääosin pelejä silläkin väsättiin.

Itelle tulee CNC:stä mieleen sorvin ohjelmointi :)

K_L [20.08.2007 08:18:54]

#

Saloran boxissa ei ollut kasettipesää, ni kaikki mitä sillä teki vaati sen ohjelman kirjoittamista ensin basicillä. Niin ja ku virrat meni, ni ohjelma meni... Ihan hienoja pelejä tuli tehtyä. Harmi vaan ettei mitään jäänyt talteen.

Myykää joku mulle tollanen boxi. TTU että harmittaa, kun teininä hajotin sen. Se oli se 8-bit nintendon kirous.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta