Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Videot nettisivulle

AnttiJN [15.08.2007 17:32:04]

#

Terve

Olisi tarkoitus laittaa nettisivuille videomateriaalia. Kysymykseni koskee nyt videon muotoa. Eli missä muodossa ja millä tavalla lisättynä tuo video toimisi kaikkein varmimmin kaikilla selaimilla ja käyttiksillä (lähinnä tietysti Win, OS X, Linux)?

Ilmeisesti youtuben tapa käyttää flashia olisi yksi vaihtoehto, mutta olen vähän skeptinen tuon flashin kanssa.

Kiitos vastaajille etukäteen

punppis [15.08.2007 17:40:21]

#

Ei ainakaan WMV, sillä se toimi luultavasti vain Windowsissa (Windows Media Video). Nopealla googletuksella ainakin DivX ja XviD toimvat ainakin Linuxissa, Macissa (OS X) ja Windowsissa. DivX ja XviD formaatit tosin vaativat kodekin käyttäjän päässä.

Jos haluat esimerkiksi lisätä videoita, jotka olet saanut jostain muulta sivustolta ja ne saattavat olla erilaisilla formaateilla, niin paras vaihtoehto varmaan on tuo flash video (.flv), jota siis esim. YouTube käyttää. Tosin tämä vaihtoehto vaatii käyttäjän päästä flash tuen, joten tämä nyt on vähän kaksipiippuinen juttu.

http://www.jeroenwijering.com/?item­=Flash_video_Player

AnttiJN [15.08.2007 19:06:51]

#

Kiitos vastauksesta. Joo oikeastaan yritän selvittää että mikä on kaikkein varmin tapa tuon viedon näyttämiseen. Yhtä hopealuotia tässä on tuskin olemassakaan.
Kaikki videot on omaa tuotantoa, joten saan ne juuri haluamaani muotoon.

Varmaan käännyn quicktimen/mpg puoleen ja kirjottelen niitä surullisen kuuluisia selainvaatimuksia.

Olga [15.08.2007 22:30:37]

#

Kyllä Flash ainakin omasta mielestäni on se ehdottomasti paras vaihtoehto. Kätevä käyttää ja näyttää ja plugin löytyy lähes kaikilta.

AnttiJN [15.08.2007 22:55:24]

#

Joo olen tässä illan aikana selvitellyt tuon flash pluginin yleisyyttä ja vaikuttaa yllättävän lupaavalta. Lisäksi tuo youtuben suosio on varmaan lisäämässä tuon käyttöä entisestään.

Lebe80 [16.08.2007 11:30:38]

#

Flash, ehdottomasti. Videon striimaus toimii varmasti, eikä kodekeista tarvitse välittää. Myös videon upottaminen menee helposti swfObject:n ansiosta. Lisäksi fläshillä saa tehtyä itse oman UI:n playeriin, jos siltä tuntuu ja aikaa ja intoa riittää.

Flash player taitaa viedä tiedostokoollaankin voiton näistä kilpailijoista.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta