Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Putsausohjelmat

setä [15.08.2007 10:13:02]

#

Putsasin äskettäin konettani ohjelmilla Ad-aware, RegClean, Registry Mexhanic ja Spybot sillä seurauksella, että kone ei enää tunnistanut Canon-kameraani. Ajurit olivat vioittuneet. Netistä ei XP:hen löytynyt ajureita enkä keksinyt muuta kuin järjestelmän palauttamisen edelliseen tilaan. Se auttoi ja sain kuvat kamerasta tietokoneelle. Mutta palautuksen jälkeen Firefox ei käynnisty lainkaan ja IE7 käynnistyi vasta kun olin jonkun minuutin lukenut lehteä käynnistyksen jälkeen. Eli varsinainen kysymys, mitkä pöpöjen ja haittaohjelmien poistotyökalut on syytä heittää pois? Mitkä olisivat toimivia ja turvallisia?

tgunner [15.08.2007 12:00:56]

#

Ongelmaasi en tiedä kovin järkevää vastausta, mutta voin ainakin kertoa käyttämistäni ohjelmista putsauksen saralla. Olen aika pitkälti turvassa pöpöiltä liiankin tarkan NAT-reititinmuurini ansiosta ja koen yllätyksiä Ad-Awaren tarkistuksen aikana todella harvoin. Toinen malware-ohjelmani on Spybot - Search and Destroy. Lisäksi käytän Toniartsin EasyCleaneria koneen puhtauden ylläpitoon. Viimeisenä listassa on Normanin virustarkistus. Näiden kanssa ei ole tullut mitään ongelmia ja pöpöt ovat kadonneet.

Pekka Karjalainen [15.08.2007 14:45:40]

#

Minulla oli ennen käytössä hyvä registryn-tarkastusohjelma, joka otti backuppeja poistetuista tiedoista. Sillä olisi ehkä voinut korjata tuon Sedän mainitseman ongelman. Harmi vain, etten millään muista nyt sen ohjelman nimeä tai sitä mistä sen löysin.

Se vain ajettiin ja se skannasi rekisterin, ja listasi epäilyttävät kohdat. Niistä sai sitten itse valita, mitä poistetaan ja mitä ei. Jos sen verran ymmärrystä on, ettei poista mitä sattuu, se on hyvä väline.

Luulen, että Sedän ongelma syntyi siitä, että joku noista ohjelmista poisti luvatta & yli-innokkaasti aivan muun oikean ohjelman käyttämän tiedon registrystä.

Jos muisti palautuu ja voin neuvoa mistä ohjelman löydän, kerron siitä. Sen muistan, että sain siihen vinkin jostakin Windowsin tietoturvafoorumista. Sellaisen (luotettavan!) etsimistä ja aktiivista seuraamista suositan Sedällekin. Kovin perusteellinen Windows-tuki ei kuitenkaan ihan Putkaan sovi -- lähinnä siksi, että meillä ei ole kovin paljon alaan erikoistuneita, jotka jaksaisivat aina selittää asioita.

Kyllä minä jaksaisin, mutta en osaa (enkä halua osata) käyttää Windowsia niin perusteellisesti. Tärkein Windows-taito on osata asentaa Cygwinit ja muut herkut!

Mistä te muut Windowsista kärsivät/nauttivat putkalaiset haette luotettavaa Windows-tietoturvaopastusta?

setä [15.08.2007 15:39:15]

#

Kiitos vastauksista. Kyllähän noissa mainitsemissani ohjelmissa tuli listaus, niin pitkä ettei jaksanut lukea. Lisäksi taisi olla jokin peruutus- tai palautustoiminto. Mutta kun käytin useita ohjelmia peräkkäin (mikä ei nyt kovin järkevältä näytä) en tiennyt mikä oli yli-innokas ja palautin järjestelmän kokonaan ennalleen. Asensin Firefoxin sitten uudelleen niin nyt toimii sekin.
Täällä putkassa on paljon asiantuntevaa porukkaa ja oletteisin muutamien joutuneen vastaavien ongelmien eteen. Saattaisi tietysti olla sopivampiakin foorumeita.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta