Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: MBR:n korjaaminen

Janezki [11.08.2007 09:29:43]

#

Alkoi tuo Debianin linuxi tympäsemään joten poistin sen. Sitten kun käynnistin koneen uudelleen niin Grub alkaa heti herjaamaan. Nyt olen sen voimalla täällä että asensin Debianin uudelleen 500Mt:n osiolle. Olen kuullut että grubin saa pois korjaamalla Master Boot Record mutta siihen kuulemma liittyy omat riskinsä, esim. Osiointitietojen häviäminen. Onko tähän toimenpiteeseen olemassa mitään "turvallista ratkaisua" vai pitääkö mennä vaan eteenpäin kädet ristissä?

neau33 [11.08.2007 10:01:15]

#

Moikka Janezki!

imppaa täältä se dos bootti

Janezki [11.08.2007 10:42:31]

#

Niin unohtui sanoa että minulla EI ole korppuasemaa enää koneessa. Boottilevykkeellähän se nimenomaan hoidetaan ja komento taisi olla fixmbr tai mbrfix mutta tämä nimenomaan huolettaa. Ei ole mukava jos onnistuu hävittämään osiot. Siksipä nimenomaan kaipaisin henkilöä joka on joskus grubin saanut onnistuneesti pois koneelta.

neau33 [11.08.2007 11:34:16]

#

Moikka Janezki!

No imppaa sit se boottaava ISO image!

EDIT: oliskohan jollain kaverilla lainata?

Grez [11.08.2007 11:53:58]

#

Itse olen viimeaikoina käyttänyt lähinnä USB-tikkua korppuasemattomien koneiden boottimiseen jos olen tarvinnut "Windowsitonta" tilaa. Tai no, eihän mulla missään koneessa olekaan korppuasemaa nykyään.

Jos tuo osiointien häviäminen huolettaa, niin ota dumppi osiointitaulusta ja kirjoita ylös tai backuppaa koko osiotaulu. Näin saat sen palautettua jos jokin menee vikaan.

Blaze [11.08.2007 14:14:13]

#

Boottaa Windowsin CD:llä, jossain vaiheessa se kysyy, jos haluat mennä recovery consoleen. Mene, siellä voit komentaa tuon fixmbr.

Janezki [11.08.2007 18:35:38]

#

Sepäs onnistui sievästi. Otin talteen osiointitaulukon varmuuden vuoksi mbrwizard-työkalulla, boottasin xp:n asennuksen, menin korjauskonsoliin ja sinne fixmbr. Nytte käynnistyy rakas wintoosa mutkitta.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta