Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Java-appletti kotikoneella

Sivun loppuun

kpzpt [24.07.2007 13:11:46]

#

Hei!

Olen tekemässä muutamaa Java Applettia,
netti aloittelijana kysymykseni kuuluukin,
jos haluan että Applet ladattaisiin kotikoneeltani webbihotellin sijaan,
jolloinka Appletilla pitäisi olla oikeudet ottaa socket connection kotikoneeseeni, niin mitenkä tämä käytännössä tapahtuu,

minulla on nyt hakemisto luotuna..
"C:\Documents and Settings\All Users\Documents\SHARED"

SHARED hakemisto on windows XPssäni määritelty "share this folder on the network" tilaan ja hakemiston ikonina on lehtiö jonka alla on käsi..

eli kun vielä sammutan ZoneAlarmin niin minun pitäisi sitten päästä käsiksi
appletteihini, siis jotenkin, mutta mitenkä,

jos teen html fileen webbihotelliini jonka <APPLET>
codebase="munip/C:\Documents and Settings\All Users\Documents\SHARED"
code="munclass.class"
archive="mun.jar"

on noin, niin silloinko toi mun appletti sitten pitäisi latautua ja kyetä ottamaan socket connection mun kotikoneeseeni sandboxissa,

eli mitenkä ??

kiitos,

Blaze [24.07.2007 14:32:44]

#

kpzpt kirjoitti:

jos haluan että Applet ladattaisiin kotikoneeltani webbihotellin sijaan [...] niin mitenkä tämä käytännössä tapahtuu

Niin älä nakkaa sitä applettia sinne webbihotelliin :)
Käytä vaikka appletvieweriä.

kpzpt kirjoitti:

SHARED hakemisto on windows XPssäni määritelty "share this folder on the network" tilaan ja hakemiston ikonina on lehtiö jonka alla on käsi..

Windowsin levyjaoilla ja applettien socket-yhteyksillä ei oo kyllä mitään tekemistä toistensa kanssa.

kpzpt kirjoitti:

jos teen html fileen webbihotelliini

Älä tee sitä webbihotelliin, vaan omalle koneelles.

kpzpt [24.07.2007 14:47:04]

#

Herra Blaze taitaa olla nuorempaa sukupolvea,

selvennän vielä,
yritän jakaa Java Applettia kaikkien ystävieni tietokoneille kotikoneeltani,

jos laitan Appletin webbi hotelliini niin sillä ei tällöin ole Socket oikeuksia,
eli, Applettini tulisi olla signed, en halua että näin on,

tarkoitus on siis että kun Applet ladataan kotikoneeltani, niin,
sillä on sitten Socket oikeudet siihen tietokoneeseen jolta se ladataan, eli minun kotikoneeseeni, jossa sijaitsee myös serveri johonka sitten voi ottaa yhteyden Appletilla Socketeista käsin..

kysymykset oli,
kuinka saan selaimella netin kautta näkyviin jonkin tietyn shared folderin sisällön ??
kuinka asetan oikeudet netin kautta ladata ja käyttää kyseistä sisältöä ??

//----

JariTapio / Helsinki

Blaze [24.07.2007 15:03:12]

#

kpzpt kirjoitti:

Herra Blaze taitaa olla nuorempaa sukupolvea

No kaikkihan on suhteellista ^_^;;

kpzpt kirjoitti:

yritän jakaa Java Applettia kaikkien ystävieni tietokoneille kotikoneeltani

Eli haluat kotikoneelles HTTP-palvelimen (esim. Apache).

Windowsin levyjakojen virittely Internetin yli kuulostaa tuhoontuomitulta idealta.

kpzpt [24.07.2007 15:13:21]

#

Blaze kirjoitti:

Windowsin levyjakojen virittely Internetin yli kuulostaa tuhoontuomitulta idealta.

En nyt ymmärrä, miksi tiettyjen hakemistojen jako Internetin yli kuulostaa huonolta idealta ??

Tarkoitus olisi loppupeleissä kun Appletit ovat valmiina ja jo ajossa käyttää sitten Linux Fedoraa myös siinä käytössä tulee olemaan SHARED FOLDERS, mutta, teen testi ajot Appleteilleni WIN XP PROn kanssa..

en tunne Apachea lainkaan ja nettiä vain vähän, haluan vain ladata Applettini kotikoneeltani, tarvitsenko siihen Apachea tai jotain muuta ??

miksi shared directoryes olisi huono idea ??

//----

JariTapio / Helsinki

Mobel [24.07.2007 16:38:31]

#

Itse toteuttaisin tuon niin, että asentaisin Apache Tomcat palvelimen koneelleni ja sen avulla jakaisin appletin nettiin. Sitten linkkaisin tiedostoon webhotellista.

Hieman tarkemmin:
Lataa ja asenna Apache Tomcat täältä.
Asennuksen jälkeen siirrä appletti ja tarvittavat filut(html-tiedostot jne.) kansioon ...\apache-tomcat-5.5.16\webapps\omat\socketsydeemi\ (Nuo luvut kansion nimessä riippuu Tomcati versiosta ja korjauspäivityksistä. Omat- ja socketsydeemikansio pitää tietty tehdä itse).
Sitten käynnistät serverin komentoriviltä. Tämä on vain Wintoosalle, koska Linuxia en omista. Tomcatin sivuilta löytynee ohjeet Linuxille. Mutta näin siis Wintoosalla:

rem numerot riippuu taas versioista
set PATH=%PATH%; C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_06\bin
set JAVA_HOME=C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_06
rem mennaan oikeaan kansioon
cd ...\apache-tomcat-5.5.16\bin
rem startup käynnistää serverin ja shutdown vastaavasti sammuttaa sen
startup

Vinkkinä: tästä kannattaa tehdä bat-tiedosto, ja sammutusrutiinista myös(hakeudutaan taas bin-kansioon ja kutsutaan shutdown).


Nyt kun on serveri pystyssä, voidaan tiedostoon ottaa yhteys selaimesta: osoite on "http://localhost:8080" tai vaihdat localhostin tilalle ip-osoitteesi yhteyden tullessa muusta kuin samasta koneesta . 8080 on Tomcatin oletusportti. Eteen avautuu Tomcatin aloitussivu, jos kaikki toimii niin kuin pitää. Nyt harhaillaan osoitteeseen "http://*ip_tähän*:8080/omat/socketsydeemi/aloitus.html". Aloitus.html sisältää siis <applet>-tagit ja muut appletille välttämättömät parametrit. Webhotelliin sijoitetulta html-sivulta sitten linkkaat tuohon aloitus.html-sivulle yllä olevalla linkillä.

Tomcat ei varmasti ole ainut palvelinvaihtoehto, mutta käytän sitä itse(ja melko yleinen Java-käytössä), joten neuvominen sujuu luontevammin. ;) Jos jotain jäi puuttumaan(mikä on hyvinkin mahdollista) tai et saanut palvelinta toimimaan, niin kerro pois.

PS. Ja vielä utelen, että jos kyseessä on se ristinollapeli, niin laita linkki, kun olet saanut sen toimintakuntoon.

kpzpt [24.07.2007 17:02:30]

#

hmmm..

Touhu tuppaa menemään monimutkaiseksi,

voit jos haluat ni kokeilla jos toi mun address linkki alla toimisi myös muilla/sulla, jos se toimii niin voisitkos vielä, kiitosta vaan,
hieman perustella miksi en käyttäisi vain ja yksinkertaisesti SHARED hakemistoja ne kun winxpstä tuntuu löytyvän ja sitten vielä loppupeleissä Fedora7 Linuxista..

jos sit toi linkki toimiikin vaan mun koneesta käsin kun mulla on oikeudet tai jotain..


http://84.249.30.178/SHARED/Shakki.html

kaukana finished mutta silti jo mulla ainaskin toimi..

teen samanaikaisesti RistiNollaa, Othelloa ja Shakkia..
grafiikat teen vikana..

//----

JariTapio / Helsinki

Mobel [24.07.2007 17:18:49]

#

Joo, en olekkaan tuollaista hakemistoa käyttänyt/huomannut(kun en ole tarvinnut ja sitten asensinkin Tomcatin).
En saanut ainakaan tällä koneella toimimaan, vaikka useammankin kerran kokeilin. Firefox itkee palvelimen hitaasta vastaamisesta ja aikakatkaisi yhteyden. Estääkö palomuuri liikenteen? Jos tuo linkki muilla toimii, niin en näe mitään syytä mikset tuota käyttäisi(tosin syitä, joita en näe voi hyvinkin löytyä ^^).

Noita pelejähän olisi kyllä mukava päästä testaamaan! Oletko verkkopuolta päässyt vielä ollenkaan kokeilemaan,vaikkapa juuri webhotellissa?

kpzpt [24.07.2007 17:34:00]

#

se on 2 megan Applet,

mä päivittelin sitä just aika tiiviisti,
kiitosta kokeileppas vielä kerran, jätän sen lepo tilaan, en päivitä vähään aikaan..

poistan linkin sitten illalla..

olen verkkopuolella testaillut vain java.sun tutoriaaleja mutta tuntuvat toimivan koneellani..

mitenkäs muut käyttäjät, toi linkki toimii mun koneesta käsin, entäs teidän ??
tulen käyttämään näitä shared hakemistoja jos tää testi nyt onnistuupi..

http://84.249.30.178/SHARED/Shakki.html

Mulla ei ole FireFoxia installoituna, mutta, linkki latasi Appletin IEllä ja Operalla..

[edit]Asensin FireFoxin ja Applet/html toimivat myös sen kanssa..

[edit]Hmmm.. no joo.. Toi Opera yhdistää suoraan Applettiin, muut selaimet tuntuvat kysyvän salasanaa, sitä ei tarvitse antaa, mutta, kysymys on ärsyttävä, taidampa kokeilla tota Apache / Tomcattia..

kiitos,

Blaze [24.07.2007 18:50:35]

#

Eipä vastaa tuolla osotteessa mikään. Pingi tosin menee perille.

kpzpt [24.07.2007 19:00:07]

#

Blaze kirjoitti:

Eipä vastaa tuolla osotteessa mikään. Pingi tosin menee perille.

hmmm.. mitenkähän jos kokeilet vain seuraavaa osoite riviä..

http://84.249.30.178/SHARED

näyttääkö selaimesi silloin hakemisto puun josta voit sitten tupla-klikata sitä html-filettä ??

olen täysin aloittaja näitten netti rutiinien kanssa, täytyypäs varmaankin
kokeilla tota Apachea..

Mobel [24.07.2007 19:06:04]

#

En ole päässyt mistään linkistä läpi. En edes tuosta viimeisimmästä, mikä johtaa pelkkään shared kansioon. Mutta pingi tosiaankin menee läpi.

kpzpt [24.07.2007 19:35:19]

#

Mobel kirjoitti:

En ole päässyt mistään linkistä läpi. En edes tuosta viimeisimmästä, mikä johtaa pelkkään shared kansioon. Mutta pingi tosiaankin menee läpi.

Aika kummallista että linkki toimii mulla jokaisella selaimella..

tässä olisi mun apache linkki..

http://84.249.30.178:8080/__OMAT__/__SHAKKI__/Shakki.html

mun selain hyytyy tohon "loading applet..." ilmoitukseen, mutta ainakin toi
html file latautuu, entäs teillä..

Blaze [24.07.2007 19:39:58]

#

kpzpt kirjoitti:

http://84.249.30.178:8080/__OMAT__/__SHAKKI__/Shakki.html

mun selain hyytyy tohon "loading applet..." ilmoitukseen, mutta ainakin toi
html file latautuu, entäs teillä..

Joo, nyt toimii. Tosin Java pysähtyy ilmoitukseen "Applet not found.".

kpzpt [24.07.2007 19:47:07]

#

Blaze kirjoitti:

kpzpt kirjoitti:

http://84.249.30.178:8080/__OMAT__/__SHAKKI__/Shakki.html

mun selain hyytyy tohon "loading applet..." ilmoitukseen, mutta ainakin toi
html file latautuu, entäs teillä..

Joo, nyt toimii. Tosin Java pysähtyy ilmoitukseen "Applet not found.".

jeps, päivitän ja yritän käynnistää Applettia Tomcatin kautta noin minuutin välein..

mullakin on toi "Loading Applet..." ilmoitus mutta eihän se mitään valmiiksi asti saa..

mun html code on seuraavanlainen -
<APPLET codebase="classes" code="shakki.Shakki.class" width=800 height=800></APPLET>

en tunne tarkkaan Applettien toimintaa, mutta, mitenkä tuo <APPLET> pitää määrätä jos haluaa että Applet toimii myös Tomcatin kautta..
Applet latautuu ja toimii hyvin localisti..

Blaze [24.07.2007 19:57:43]

#

Itselläni on näyttäny toimivan ihan ilman codebasea kun HTML-filu ja appletti on samassa hakemistossa.

kpzpt [24.07.2007 20:07:30]

#

joo..

mä oon tänään vähän hankala, mutta, voisisittekos kokeilla linkkiä
vielä kerran, tää lähti mulla latautumaan ja toimimaan..

ja jos/kun vielä viitsitte vastata niin saan sitten sammutettua ton Tomcatin ja kaikki päästään jatkamaan projektejamme..

kiitos,


http://84.249.30.178:8080/__OMAT__/__SHAKKI__/Shakki.html

mitenkä muuten Windows XP Pro OEM lisenssillä tää Tomcat touhu, ei taida olla laillista tän OEMn kanssa, vai mitenkä pykälät menee ??


[edit] Siinä Appletissa on hämärästi näkyvillä kolme numeroa
vasemmassa yläkulmassa kaksi ekaa on koordinaatteja, mutta,
se kolmas pitää olla aina nolla kun valikoitte nappuloita
liikutettavaksi..

//----

JariTapio / Helsinki

Blaze [24.07.2007 20:31:20]

#

Jea, nyt pelaa.

Lisenssistä en osaa sanoa, mut vaikee on uskoa, että siinä mikään tuota kieltäis.

kpzpt [24.07.2007 20:35:47]

#

www.Mikromaja.fi on (hyvä) mikroliike joka myy muun muassa Windows lisenssejä,
siellä luki OEM XP Pro lisenssin kohdalla "ei serveri", kait tää Tomcat sitten on serveri..

no joo, mutta kiitosta kuiteskin sain Appletit latautumaan..

kiitos,

//----

JariTapio / Helsinki

Mobel [24.07.2007 21:14:11]

#

En käyttiksistä osaa sanoa, mutta taisi täällä putkassakin olla keskustelua internetliittymien palvelimenpito-oikeuksista. Tuon keskustelun tuloksia voit lukea täältä:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/13364-salliiko-sonera-palvelimen-pidon
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/6161-koti-serveri

Niitä näytti aiheita olevan kaksikin.

Cornix [27.07.2007 19:33:41]

#

kpzpt kirjoitti:

www.Mikromaja.fi on (hyvä) mikroliike joka myy muun muassa Windows lisenssejä,
siellä luki OEM XP Pro lisenssin kohdalla "ei serveri", kait tää Tomcat sitten on serveri..

Todennäkösesti tuo on vaan tarkottanu, että se Windowsin versio ei ole sellainen yrityksille tarkotettu Server-versio, jossa tulis valmiina Microsoftin veppiserveri.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta