Tervehdys,
Olen saanut toimeksiannon eräältä matkailufirmalta. Se tarvitsisi järjestelmän, jonka kautta yrittäjä voi listata netissä tilattavia matkoja, ja asiakkaat voivat varata niitä. Sain kuvauksen ajatuskarttana, joka löytyy tällä hetkellä osoitteesta:
http://tjaa.dy.fi/~Peltzi/kuvat/ajatus.jpg
Kuinka suuren palkkion tämän tekemisestä voi pyytää? Itselläni ei ole yhtään kokemusta kaupallisista nettisivutöistä.
Hallitsen (x)HTML:n, CSS:n, PHP:n ja SQL:n, ja olen tehnyt kotisivuja viime vuoden lopusta lähtien.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen.
Moikka GimPeltzi!
Tässä pientä osviittaa...
The rule of thumb ~ 20€/h *(oma käsityksesi lisäarvosta) + Alv.
Oletko siis tehnyt xHTML:ää vain vuoden ajan (ja php:ta) ja sanot hallitsevasi tuon? Vai oletko kenties koodannut (esim. php:lla) yli vuoden?
Itse sanoisin, että viiden vuoden jälkeenkin oppii vielä paljon uutta yleensäkin koodauksesta ja rutiinit muodostuvat vasta useiden vuosien työllä.
Periaatteessa tuo on melko yksinkertainen sivusto, kun katsoo tarkemmin. Kaikki matkat varmaankin näytetään samalla tavalla, oli kyseessä kotimaan tai ulkomaan matka. Näin ollen kaikki matkat voidaan tallentaa samaa tauluun.
Hintoja on vaikea sanoa, kun kukaan tuskin osaa arvioida taitojasi ja sen mukaan arvioida käytettävää tuntimäärää.
[offtopic]
Sen sijaan kaaviossasi on pari kohtaa joita en oikein tajunnut (esim. se iso punainen pallo, josta on viivat joka suuntaan).
Järkevää olisi tehdä kaavio, jossa kuljetaan vasemmalta oikealle, jossa oikealle siirryttäessä mentäisiin syvemmälle sivustolle (vasen reuna olisi sivuston etusivu).
[/offtopic]
[offtopic]
Lebe80 kirjoitti:
Oletko siis tehnyt xHTML:ää vain vuoden ajan (ja php:ta) ja sanot hallitsevasi tuon? Vai oletko kenties koodannut (esim. php:lla) yli vuoden?
Viimevuoden lopusta tähän päivään ei ole edes vuotta.
[/offtopic]
En väitä olevani mikään ammattilainen, itse asiassa aika nobo vielä. Siitä huolimatta uskon pystyväni tekemään tuon, ellei muuten, niin kirjasto ja php.net auttaa. Koodin laadussa se varmaankin tulee näkymään, mutta sehän on pääosin vain oma ongelmani. Voinhan korjailla sitä myöhemmin.
Kokemuksen puutteen vuoksi en ole tuntipalkan kannalla, vaan urakkapalkan.
Tuon kaavion sain kyseenomaiselta yrittäjältä, itselläni ei ole siihen osaa eikä arpaa.
Ihan periaatteen vuoksi (ettei tarvitse hintoja polkea), niin vaikka ohjelmointikokemus on lähes nolla, niin kyllä tollasesta minimissään tonni pitää ottaa, mielummin enemmän. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa (puhuu ylityöllistetty :)
Tonni! :O
Eihän tämä nyt niin monimutkainen ole, tai sitten ohjelmointiala on paljon kannattavampaa kuin oletin. Tonnin olisin voinut kuvitella jonkun phpBB:n tasoisen foorumin hinnaksi.
phpBB:n tasoisen softan jos mulle väännät tonnista, niin kiinni veti ;) Tarttisin yhen webbikaupan (oma aika ei riitä), ei tartte olla ees monimutkainen.
Edit: ei vaan, tarkoitus on nimenomaan itse vääntää tuo kauppa kunhan kerkee. Samantien olisi tilausta 3-4 asennukselle, eli kyllä se aika nopeesti ittensä takas maksaa jos esim. 600€ ottaa softasta ja asennuksesta...
Ja sulla tulee toi proggis olemaan niin räätälöity, et tuskin voit samaa softaa myydä muualle. Eli tollasissa tapauksissa ottaisin itse ilman muuta täydet katteet jo tosta ensimmäisestä projektista.
Mistä mä löytäsin ittelleni jonkun projektin? Täällä olis tarvetta tonnille :)
Rekkaa Galtsuun, mä sain tän sen kautta :D
Eelii jos pyydän vaikka 5 tai 6 sataa, onko liikaa/liian vähän?
GimPeltzi kirjoitti:
Galtsuun? Netissä on aika monta galleriaa. IRC-galleriaako meinaat?
Matso kirjoitti:
GimPeltzi kirjoitti:
Galtsuun? Netissä on aika monta galleriaa. IRC-galleriaako meinaat?
Euff, viilataan pilkkua. On todettava, että kyseenomainen sana on kirjoitettu isolla alkukirjaimella, mistä voidaan päätellä, että kyseessä on substantiivi -sanaluokan alaluokka nimeltään erisnimi. Tällöin sanan merkitys on jokin yksittäinen tietty asia. Tietenkin on ensiarvoisen tärkeää, että koska kyseessä on lempinimi, se voitaisiin ympäröidä lainausmerkein ("), jolloin sen merkitys toisarvoisena kutsumanimenä käy ilmi. Siitä huolimatta on fakta, että kyseenomainen lempinimi on hyvin laajalti käytössä nimenomaan IRC -galleriaan viittavana sanana. Tämä voidaan laskea lieventävänä asianhaarana tässä tekemässäni virheessä.
Eli lyhyesti: Kyllä, tarkoitan IRC -galleriaa.
Vuosia rekisteröityneenä Galtsussa: 5
Työtarjouksia Galtsun kautta: 0
Ei maksa vaivaa.
Heh, mä rekisteröidyin sinne 5 kuukautta sitten. Kävi ilmeisesti vain hyvä flaksi.
Ei, vaan satumainen uniikki onnenpotku.
(Saakohan 14v ohjelmoijat mistään ton palkkasta hommaa? Tai mitään työtä yleensä? Olis rahalle tarvetta ja osaamista löytyy tommoseen systeemiin, itseasiassa olen koodaamassa juuri hieman monimutkaisempaakin.. (niin, kaikki nyt luulee et jotain pikkupurkkaa kasaan mut ei ole ihan niin!) )
No ei muuta kuin firma pystyyn ja yrittämään :) Ehkä 14-vuotiaalle ei nyt ihan tuollaisia palkkoja kuitenkaan makseta. Nuo edelliset provo-viestini olivat lähinnä avautumista hintojen polkemisesta :) Sitten kun on firma pystyssä, omistaa useamman vuoden kokemusen koodaamisesta / asiakasprojekteista, omistaa referenssejä ja on jotain työtä vastaavaa koulutustakin takana, niin sitten sitä vaan huomaa, että ei näitä hommia kannata hyväntekeväisyyttään tehdä :)
ajv kirjoitti:
No ei muuta kuin firma pystyyn ja yrittämään :) Ehkä 14-vuotiaalle ei nyt ihan tuollaisia palkkoja kuitenkaan makseta. Nuo edelliset provo-viestini olivat lähinnä avautumista hintojen polkemisesta :) Sitten kun on firma pystyssä, omistaa useamman vuoden kokemusen koodaamisesta / asiakasprojekteista, omistaa referenssejä ja on jotain työtä vastaavaa koulutustakin takana, niin sitten sitä vaan huomaa, että ei näitä hommia kannata hyväntekeväisyyttään tehdä :)
Yhdyn samaan ja sen olen oppinut kokemuksien kautta, jotka ovat opettaneet minua paljon, mutta nälässä pitänyt. No ainahan voi ajatella positiivisesti, että opinpa taas jotain uutta, mutta kyllä se jossain vaiheessa tyhjällä kukkarolla tympii sekin ajattelumalli.
No ohjelmointipuolelle en kai töihin mene, haaveena olisi ohjelmistosuunnittelijan titteli. Siinä pitää kylläkin osata ainakin monien kielten tekniikat ym, että voisi suoltaa edes jotenkin toimivaa pseudoa/relaatiokaavioita.
Offina voisikin kysyä seuraavaa kieltä, jonka opiskelisin. Mielessä on ollut kaikkea tyyliin javascript ja python. Javascriptistä osaan jo perusteet, mutta tutoriaalien mukaan mennään. Python olis mielenkiintonen, mun sillä saa sekä palvelinpuolen koodia että ihan koneella suoritettavaakin. *Painuu jatkamaan form_validator classia*
Dramo kirjoitti:
Offina voisikin kysyä seuraavaa kieltä, jonka opiskelisin. Mielessä on ollut kaikkea tyyliin javascript ja python. Javascriptistä osaan jo perusteet, mutta tutoriaalien mukaan mennään. Python olis mielenkiintonen, mun sillä saa sekä palvelinpuolen koodia että ihan koneella suoritettavaakin. *Painuu jatkamaan form_validator classia*
Mitä osaat nyt? PHP:tä? Jos nyt sinulla ei ole mitään rajoituksia uuden kielen suhteen, niin C on ihan avartava monessa suhteessa, kun on paljon matalamman tason kieli, ja täten auttaa paljon paremmin ymmärtämään mitä sielä tietokoneessa todellisuudessa tapahtuu.
No oikeista ohjelmointikielistä php ja javascript.
C:tä kattelin juuri nyt pikaisesti, ihan mielenkiintoiselta kieleltä vaikuttaa. Eikösse ole kuitenkin vähän vanha? Jos sillä alottelen, onko miten helppoa siirtyä esim C++?
Disclaimer: en nyt tietty ole paras henkilö puhumaan kun osaan vain sitä C:tä, mutta puhun nyt kuitenkin.
Dramo kirjoitti:
Eikösse ole kuitenkin vähän vanha?
Pidän parempana termiä "käytössä testattu". ^_^
No, vakavasti puhuen, C:llä on vankka jalansija edelleen sekä *nix-puolella, että sulautetuissa järjestelmissä.
Dramo kirjoitti:
Jos sillä alottelen, onko miten helppoa siirtyä esim C++?
C++ vaatii kokonaan uuden ajattelutavan, olio-ohjelmoinnin, omaksumisen. C++ ei minusta oo olioajattelun opetteluun se paras kieli, mutta kun osaa C:tä ja jotain oliokieltä, ei C++:n pitäis tuottaa vaikeuksia.
Itse en C++:aa oo opetellu kun en oo tarvinnu.
Pyysin 750€ ja menetin homman. Ei sopinut asiakkaan budjettiin.
En kylläkään ole juurikaan pettynyt, sillä muiden kiireiden lisäksi tämä olisi aiheuttanut sietämättömän stressin. Ja hän sanoi, että jos vastaavia hommia sattuu kohdalle toiste, hän ottaa yhteyttä :). Kyseessä siis oli alihankinta eräästä IT -alan liikkeestä. Toivoa siis on.
GimPeltzi kirjoitti:
Pyysin 750e ja menetin homman.
Kyllä se vähintään tuon arvoinen projekti olisi ollut.
Itsekin olen harjoittelumielessä pari PHP-projektia tehnyt (alihintaan) ja työtä on kyllä kaiken maailman säätämisessä aina riittänyt, vaikka systeemi olisikin periaattessa tosi yksinkertainen.
Jos yrittää arvioida hintaa valmiin tuotteen ominaisuuksien perusteella, kannattaa muistaa, että aikaa saattaa kulua siinä määrin, että tuntipalkka putoaa helposti köyhyysrajan alapuolelle. Nettiohjelmoinnista yleensä maksetaan hyvin. Eihän se ohjelmoijaa haittaa, että se, mistä asiakas projektissa kuvittelee maksavansa on todellisuudessa jokin PHP:n tai MySQL:n valmis ominaisuus.
Dramo kirjoitti:
C:tä kattelin juuri nyt pikaisesti, ihan mielenkiintoiselta kieleltä vaikuttaa. Eikösse ole kuitenkin vähän vanha? Jos sillä alottelen, onko miten helppoa siirtyä esim C++?
Jos osaat C++:aa, osaat C:tä. Jos osaat C++:aa tai C:tä, PHP:n opettelu kestää tältä pohjalta noin 15 minuuttia - toimivien PHP-sivujen tekemistä tietenkin täytyy tämän jälkeen harjoitella vielä vähän pidempään... :)
makeuu kirjoitti:
a suosittelen tuon järjestelmän tekoon cakePHP frameworkia!
Täytyy hallita php:ssä luokat ja tietokannat sitten hyvin, myöskin omaksua MCV-ajattelumalli.
Käytännössä kuitenkin nopeuttaa sinua, että teet lopulta vain 1/3 töitä ajassa.
MVC-malli (Model-View-Controller) itse asiassa kun nyt pilkkua oikein nussitaan. Mutta ihan oikeassa olet, jonkun frameworkin kun hallitsee kunnolla, saa hommat tehtyä paljon aikaisempaa nopeammin. Ei kulu enää aikaa rutiinihommiin.
os kirjoitti:
Eihän se ohjelmoijaa haittaa, että se, mistä asiakas projektissa kuvittelee maksavansa on todellisuudessa jokin PHP:n tai MySQL:n valmis ominaisuus.
...ellei sitten asiakas ole parempi ohjelmoija kuin se, jolta tilataan. :P
Dramo kirjoitti:
Jos osaat jo webkieliä, kuten just PHP:tä, niin JavaScript on ihan hyödyllinen esimerkiks formien esitarkastamiseen jo ennen niiden lähetystä ja sitten AJAXia hyödyntäen saa monella tapaa paljon toimivampia webratkasuja. Mahtas olla aika purkkaa joku google maps pelkällä palvelinpuolen skriptillä toteutettuna, joka välis päivitettäs koko sivua :D
No Js formitarkistukset ja tiedon lähetys ajaxilla kuuluu mun projektiin, jos saan sitä tässä eteenpäin yhtään. Kyllä tiedän niistä jutuista aikalailla tarpeeksi et js formintarkistus ei tuota varmaankaan ongelmia. Xmlhttprequestin kanssa en ala pelleilemään, koska prototype framework hoitaa homman ihan hyvin. En viitti pikkupäätäni vaivata sillä. Osaan koko Xmlhttprequest jutun ainakin teoriassa, miten toimii ym, et siinäkohtaa ei debuggailessa tule ongelmia.
GimPeltzi kirjoitti:
Pyysin 750e ja menetin homman.
no ei kannata mieltä pahottaa, ihan jees hintainen pyyntö....
minusta olisi voinu ehkä enemmänki pyytää mikäli olisit dokumentoinut sen...kun kerta halaat suunnitelijaksi...mielestäni helppoa hommaa koodari hommaan verrattuna...
soppareiden kanssa kannattaa olla tarkkana...kannattaa pitää oikeudet käyttää koodia ite uudestaan....ite koin karvaan kokemuksen kautta tämän.
Mikäs muuten ois hyvä framework hanskata kuten joten eli sen verta hyvin, että tosiaan alkaa jossain vaiheessa se frameworkin opetteluun käytetty aika jopa maksaa itteesä takasi?
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.