Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: ASP.NET kirjasuosituksia

Tunnafish [03.07.2007 18:16:49]

#

Nyt kun php:tä käyttäen on tullu tehtyä paljon sivuja, tekisi mieli tutustua johonkin toiseenkin internet -ohjelmointiin sopeutuvaan kieleen. Monessa paikassa olen törmännyt asp.nettiin ja kysynkin nyt olisiko teillä kirjasuosituksia opiskelun aloittamiselle, mieluiten aluksi suomenkielisiin. Samaan syssyyn tarkoituksena olisi jscriptiä reenata lisää ja paneutua ensiksi joko c#:iin tai vb.nettiin. Suosituksia noista kummalla pureutua asp.netin maailmaan alkuun?

neau33 [03.07.2007 19:13:34]

#

Moikka Tunnafish!

Jos kerran jscript taipuu niin mikset kokeilis J#'lla...
Ville Inkisen vääntämässä tahi kääntämässä ASP.NET toolkit (ISBN: 951-846-145-7) on mielestäni tarpeellisia tietoja + avainsanoja melko pitkälle ASP.NET-maailmaan kirjoitettuna VB-näkökulmasta. Sen jälkeen onkin sitten melko hellpo kaivaa kaikkea tarvitsemaansa ja muuta kivaa ilmaisten .NET Framework SDK-pakkettien HELP'stä (C++ managed/C#/JScript .NET/J#/VB)

Mobel [03.07.2007 19:25:53]

#

Henkilökohtaisesti olen aspista saanut sellaisen käsityksen, että se olisi luonteeltaan sekava, mutta saatan hyvinkin olla väärässä. Toki asp avaa myös paljon mahdollisuuksia uskottaessa siihen, mitä kielestä olen kuullut.

Kirjoista en osaa sanoa, mutta Googlella löysin ainakin nämä linkit, jotka näyttävät ainakin perusteiden oppimiseen sopivilta:
http://www.2kmediat.com/asp
http://www.2kmediat.com/dotnet/aspnet1.asp
Samaten JavaScript-tutoriaaleja varmasti löytyy googlettamalla(edistyneemmille luultavasti vähemmän).

C#:n ja VB.Net:n rinnalle voisi mielestäni nostaa myös "puhtaan" Javan. JavaServerPages(JSP) ja servletit ovat nopeita ja tehokkaita palvelinsovelmia varten. Eikä applettejakaan sovi unohtaa. Jos kuitenkin asp on valintasi palvelimen puolelle, ei Java varmaankaan ole asp-yhteensopiva.

Toivottavasti tuosta oli jotakin apua!

Tunnafish [03.07.2007 21:02:13]

#

Kiitoksia, kyllä oli apua ja vastaukset selkensi ajatusmaailmaa paljon. Tuon asp.net toolkitin voisi kyllä hankkia josko sen läpikäymisen jälkeen osaisi tehdä päätöksiä. Aikaisemmin vb:stä olen lähinnä saanut kylmiä väristyksiä, mutta josko olisi aika koittaa uudelleen, perusteet ja vähän enemmän pitäisi olla hallussa kun palauttelee mieleen.

Puhdas Java -vastaavasti on jotain mitä en ole koskaan tehnyt, sinänsä kuitenkin erittäin hyödyllinen olisi siitäkin edes alkeet osata. Kuitenkin tuntuu kynnys Javan opetteluun olemaan henk. koht. korkeampi kuin moneen muuhun tuntemattomaan. Asp.netille olen kuullut povattavan kovan -jutun mainetta, mikä kieltämättä on lisännyt mielenkiintoa tuon hallitsemiseen. Tietty vaakakupissa on tietty kananlennon riski, mutta mutta.. tutkitaan.

Nykyään aika omalle opiskelulle on hyvin rajallista ja sen vuoksi pitänee selvitellä tarkkaan minkä asian opiskeluun ajan käyttää. Sinänsä hassua vuosien pulpetin takana istumisten jälkeen, mutta näin se elämä vaan menee.

WinC [05.07.2007 04:05:32]

#

Aihetta sivuten voisin laittaa iltalukemiseksi linkin Microsoftin Silverlightiin (Jos ei ole jo entuudestaan tuttu). http://www.microsoft.com/silverlight/

feenix [06.07.2007 10:43:32]

#

Mobel kirjoitti:

Henkilökohtaisesti olen aspista saanut sellaisen käsityksen, että se olisi luonteeltaan sekava, mutta saatan hyvinkin olla väärässä. Toki asp avaa myös paljon mahdollisuuksia uskottaessa siihen, mitä kielestä olen kuullut.

ASP != ASP.NET, ihan eri eläimiä.

ASP.NET 2.0 on erittäin pop, suosittelen. Kirjoista en osaa myöskään sanoa kun en moisia lue IT-alalta.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta