Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kuinka pitkälle piitä täytyy muistaa?

Sivun loppuun

kpzpt [02.07.2007 17:04:08]

#

Hei!

tuli tossa selattua vanhaa lukion MAOL kirjaa ja siellä silmäni jäivät lepäämään sivun alareunaan jossa oli PIn arvo 750 decimaalin tarkkuudella..

ajattelinpa että jos opettelisin sivun decimaalit ja sitten vähän myöhemmin kenties vähän lisää,
ja siten löytäisin itselleni jonkinlaisen vastauksen siihen kysymykseen että onko minulla hyvä muisti vai eikö ole,
muistin arvioiminen kuitenkin on aika suhteellista hyvä/huono hmmm..

mutta jos vielä, ennenkuin aloitan aivomyllerrykseni, niin,
kyselen vähän muilta jotka jo ovat opiskelleet PItä ja/tai valmistuneet johonkin hienoon ammattiin, niin että,
minkälaisia decimaali määriä sitä täytyisi muistaa jos aikoo olla insinööri tai arkitehti tai jotain..

että tämmöstä..

JariTapio / Helsinki

Nicodemus [02.07.2007 17:11:46]

#

En ole opiskellut kumpaakaan, enkä edes omista Lukion MAOL kirjaa, mutta epäilen, että 3,14 riittää? :D Hullulta kuullostaa, että tarvitsisi enempää osata, koska laskimet on keksitty. Vai tarkoititko, että tuo olisi itsellesi vain testi ja aiot soveltaa sitä johonkin muuhun (ehkä hyödyllisempään???) kuin siihen desimaaliin? :D

Blaze [02.07.2007 17:29:23]

#

kpzpt kirjoitti:

minkälaisia decimaali määriä sitä täytyisi muistaa jos aikoo olla insinööri tai arkitehti tai jotain..

Muistaa, että se on about kolme, niin riittää.

kpzpt [02.07.2007 17:34:58]

#

Hei!

sitä on ihmisiä jotka kokevat että heillä on ylimääräistä aivokapasiteettiä ja ylimääräistä kykyä ja asiat vain menevät vähän niinkuin itsestäänsä, (muistaa (lähes) kaikki kauppa kuitit (vaikka ei tahtoisi)) ja PIn opiskelu on yksi matematiikan harrastamisen muoto..

ajattelin opiskella PItä ja näin testata muistiani..

olen käynyt vain puolet lukiota, kaikki matikan kurssit (6) arvosanalla 10..

haluaisin arviointeja itseäni kehittyneemmiltä ihmisiltä..

jos olet jo oppinut/lukenut ihminen niin kun katselet PItä niin minkä numeron sinä koet, noin niinkuin arviolta, loksahtavan kohdallesi..

jos haluaisin suoriutua insinööri arkitehti linjoille niin mikä minun minimi PI numeroni tulisi olla..

JariTapio / Helsinki

pieslice [02.07.2007 17:39:54]

#

3.1415927f on piin maksimitarkkuus floatina.
Riittänee

Antti Laaksonen [02.07.2007 17:51:52]

#

Käytännön ammatissa piistä tuskin tarvitsee muistaa edes kokonaisosaa, kunhan osaa painaa laskimesta oikeaa nappia. Mutta muistin harjoitukseen piin opettelu soveltuu hyvin. Jos opettelet "vain" nuo MAOLin numerot, osaat kuitenkin enemmän kuin 99,9 % insinööreistä ja arkkitehdeistä.

Oletko muuten päättänyt, millä tavalla alat opetella numeroita? Ehkä jonkin lorun sepittäminen voisi helpottaa muistamista, ja silloin numerot eivät myöskään niin helposti unohdu.

Zach [02.07.2007 17:54:04]

#

Insinöörikoulutuksessa pitää muistaa, että pii on pienempi kuin kymmenen, arkkitehdin tulee muistaa 87 ensimmäistä desimaalia, molemmissa peruspalkan määrä on verrannollinen desimaalien määrän kuutioon.

Siis kenellekään ei tarvitse todistaa mitään muistamalla mekaanisesti em. kaltaisia sarjoja. Tottakai hyvä muisti auttaa alalla kuin alalla, mutta etenkin mainitsemissasi ammateissa *selvästi* tärkeämpiä ominaisuuksia ovat mm. hahmottamiskyky ja taito soveltaa opittua. Toki itselle voi olla hauskaa ja hyödyllistäkin koettaa omia rajojaan muistinkin saralla. Niin, ja tarkemmissakin laskuissahan riittää ainakin 4 desimaalia.

jlaire [02.07.2007 18:12:56]

#

Omaksi huvikseni olen opetellut jotain 200. On siitä ihan hyötyäkin, numeromuisti paranee (jos opettelee numerot omana itsenään ilman mitään kikkailuja) ja satunnaislukugeneraattorille voi tulla käyttöä.

Jaska [02.07.2007 18:53:54]

#

Ensiksi oikeinkirjoitus: se on desimaali eikä decimaali. Mä opiskelen teoreettista matikkaa ja useimmiten mun ei tarvitse muistaa yhtään desimaalia. Joskus tietenkin, jos pitäisi todistaa jotain epäyhtälöita tai piin murtolukuapproksimaatiota, voisin tarvita enemmän. Mutta eipä moni huippumatemaatikkokaan tarvitse työssään piin likiarvoa opetella kovinkaan tarkasti. Miksi siis tuhlata piin opetteluun aikaa, kun saman ajan voisi käyttää vaikka julkaisujen kirjoittamiseen?

Lebe80 [02.07.2007 20:08:17]

#

Jaska kirjoitti:

Miksi siis tuhlata piin opetteluun aikaa, kun saman ajan voisi käyttää vaikka julkaisujen kirjoittamiseen?

Tai naisiin!

setä [02.07.2007 20:21:42]

#

Eipä täydy muistaa lainkaan koska tarvittaessa piin saa laskimeen tai ohjelmaan riittävällä tarkkuudella. Mutta muistin treenamiseen tai testaukseen tietenkin voi päntätä desimaaleja päähänsä niin pitkälle kuin nuppi kestää. Itse opiskeluaikana huomasin korkeakoulun seinällä taulun, johon oli kenties tuhansia desimaaleja präntätty sen aikuisen (joskus 60-luvulla) tietojenkäsittelylaitteiston laskemina. Joka viikko kävellessäni taulun ohi opettelin 6 desimaalia lisää. Nuo 6 desimaalia muodostivat aina jonkun omituisella tavalla muistettavan lohkon ja 72 desimaalin jälken taisi alkaa loma enkä sen jälkeen ole moiseen harrastukseen ryhtynyt.

moptim [02.07.2007 21:24:34]

#

3,14159265358979323846264338

En ole jaksanut opetella enempää.

E.K.Virtanen [02.07.2007 22:25:06]

#

Olisiko ollut ennätystehdas tms. jossa joku suomalainen taisi vajaat 8K desimaalia muistaa. Onhan se valtava määrä mutta vissiin siinä on jokin simppeli muistijuju, jolla niitä pystyy muistamaan helpolla. Jos ei muuten, niin laatikosta löytyy piin arvo 100K:n desimaalin tarkkuudella.

Tosin 3,14 on mielestäni sen verran kuin tarvii. Muistia voi harjoittaa syntymäpäivillä, puhelinnumeroilla, nimillä, osoitteilla, laulujen sanoilla ja vaikka millä.

setä [02.07.2007 23:42:46]

#

Ihmisen visuaaliseen muistiin mahtuu aika hillitön määrä tietoa ja juuri jollain visuaalisella jujulla jotkut autistit tai muut spesiaaliyksilöt muistavat uskomattomia määriä asioita tai kykenevät laskemaan päässä 5 numeroisia kertolaskuja muutamassa sekunnissa.

Antti Laaksonen [03.07.2007 00:06:27]

#

Periaatteessa joku erikoislahjakas voisi "muistaa" piin kokonaan, jos ei opettelisi lukua ulkoa vaan ymmärtäisi piin syvemmin. Tämä olisi monin tavoin mukavampi ratkaisu kuin numeroiden pänttääminen.

Juice [03.07.2007 08:44:31]

#

Wikipedian mukaan kymmenellä desimaalilla päästään 0.2mm tarkkuuteen päiväntasaajan pituuden laskemisessa. Ehkä hyödyllisempää on opetella laskemaan laskimella tarkoilla arvoilla.

tkarkkainen [03.07.2007 11:02:36]

#

Riittänee, että piistä muistaa muutaman desimaalin. Insinöörimatikassa lopputulokset lasketaan kuitenkin enimmäkseen laskimilla ja tietokoneohjelmistoilla, joten piin muistamisen voi jättää niiden huoleksi. TI-86 näyttää piin 11 desimaalin tarkkuudella. En tiedä käyttääkö se sisäisesti vielä tarkempaa arvoa, mutta luulisi tuonkin jo riittävän.

Tärkeämpää on ymmärtää, mikä pii ihan oikeasti on, miksi se esiintyy niissä paikoissa, joissa se esiintyy ja miten se käyttäytyy. Antti varmaan tarkoittikin juuri tätä piin syvemmällä ymmärtämisellä.

Muistista piin desimaalien muistaminen ei kerro oikeastaan muuta kuin sen, että kyseinen henkilö muistaa piin desimaaleja. Hänellä saattaa olla erinomainen numeromuisti, mutta vaikkapa kuulomuisti, tai miksi sitä voisi nimittää, on kauheata kuraa. Toisaalta hänen numeromuistinsa saattaa todellisuudessa olla heikko, mutta piin desimaaleja hän muistaa sopivan muistisäännön avulla.

Itse muistan numerosarjoja kohtuullisen helposti. Opettelen ne 3-5 numeron ketjuina, jotka luen mielessäni "ääneen" sopivasti rytmitettynä peräkkäin. Luulen, että juuri rytmittäminen auttaa muistamisessa. Olisikohan kyseessä jokin linkki musikaalisuuteen? Nimi- ja numeromuisti taas eivät oikein ole minun leipälajini.

Kukas putkalaisista muistaa eniten Neperin luvun desimaaleja? ;)

setä [03.07.2007 11:15:10]

#

Siinä vuorottelee mukasti 18 ja 28 eli helppo muistaa alku:
2,718281828

moptim [03.07.2007 11:39:55]

#

Minä ainakin muistan piin tämmöisissä paloissa: 3,14159|265|358|979|323|846|264|338.

hunajavohveli [03.07.2007 17:24:49]

#

Minä en ole koskaan jaksanut yrittääkään opetella lukujen desimaaleja. Sen sijaan opettelin jokin aikaa sitten ulkoa King's Quest nelosen manuaalin. Kopioinnin vaikeuttamiseksi kyseinen peli kysyy aina manuaalista sanaa jostain tietystä kohdasta, ennen kuin päästää pelaamaan. Näin säästän huimat kymmenen sekuntia aikaa joka kerta, kun tahdon pelata. Sitä muuten tapahtuu useammin, kuin tulee tarvittua useampaa kuin kolmea piin desimaalia. :P

Gwaur [03.07.2007 19:30:29]

#

setä kirjoitti:

Ihmisen visuaaliseen muistiin mahtuu aika hillitön määrä tietoa ja juuri jollain visuaalisella jujulla jotkut autistit tai muut spesiaaliyksilöt muistavat uskomattomia määriä asioita tai kykenevät laskemaan päässä 5 numeroisia kertolaskuja muutamassa sekunnissa.

http://www.youtube.com/watch?v=0TibQ_1zH3U

msdos464 [15.07.2007 14:51:37]

#

Muistaakseni 40 desimaalia kun muistaa niin voi laskea maapallon ympäryysmitan noin vetyatomin halkaisijan tarkkuudella ;) (olettaen sen siis palloksi ja että säde tunnetaan tarkkaan)

kpzpt [15.07.2007 17:25:53]

#

Muistaakseni 40 desimaalia kun muistaa niin voi laskea maapallon ympäryysmitan noin vetyatomin halkaisijan tarkkuudella ;) (olettaen sen siis palloksi ja että säde tunnetaan tarkkaan)

//--

heh, en nyt tahdo järkyttää mutta maapallolla on vuoria ja syvänteitä..
(olettaen sen siis palloksi) eli mitä lie, heh..

tesmu [15.07.2007 17:37:13]

#

Lebe80 kirjoitti:

Jaska kirjoitti:

Miksi siis tuhlata piin opetteluun aikaa, kun saman ajan voisi käyttää vaikka julkaisujen kirjoittamiseen?

Tai naisiin!

i agree

kpzpt [15.07.2007 18:02:47]

#

Miksi siis tuhlata piin opetteluun aikaa, kun saman ajan voisi käyttää vaikka julkaisujen kirjoittamiseen?

//----

muistaminen on tärkeä osa kirjoittamista ja ymmärtämistä,
PIn opettelu on vain yksi muistin harrastamisen muoto,
en väitäkkään että se olisi se paras, mutta,
PIn symboli muistuttaa Japanilaista TIE symbolia,
jos osaat PIn monen desimaalin tarkkuudella, niin,
uskon että saat automaattisesti lisää itsevarmuutta myös
muitten asioitten kuten julkaisujen kirjoittamiseen..

minä koen että länsimaissa jo tehdastyöntekijän olisi hyvä osata
PIn desimaalit vaikkapa noin 2500 tarkkuudella,
kaikki alkoholi tupakka ja huume ongelmat olisisivat vähäisempinä..
(heh, Kannelmäen (Helsingin) ostari(t), heh)

JariTapio / Helsinki

Blaze [15.07.2007 18:35:40]

#

offtopic++ ^^;

kpzpt kirjoitti:

PIn symboli muistuttaa Japanilaista TIE symbolia

Haluatko kertoa tarkemmin, mitä?
Minä kun en löydä kanjidicistä sanoilla road, path, way, trail tai route yhtään merkkiä, joka edes etäisesti muistuttais piitä.

moptim [15.07.2007 19:15:36]

#

kpzpt, mikä ihmeen runo tuokin oli. Kyseessä on pii eikä PI. Niitä desimaaleja niin pahasti tarvitse opetella, riittää kunhan osaa 3.14.

tkarkkainen [15.07.2007 21:22:46]

#

lainaus:

jos osaat PIn monen desimaalin tarkkuudella, niin, uskon että saatautomaattisesti lisää itsevarmuutta myös muitten asioitten kuten julkaisujen kirjoittamiseen..

Haluatkos tarkentaa, minä kun en pääse mitenkään tälle logiikkaradalle mukaan.

kpzpt [16.07.2007 14:58:06]

#

kpzpt kirjoitti:

Haluatko kertoa tarkemmin, mitä?
Minä kun en löydä kanjidicistä sanoilla road, path, way, trail tai route yhtään merkkiä, joka edes etäisesti muistuttais piitä.

joo, sori, muistin väärin, heh, minulla on ollut monta vuotta mielikuva
Japanilaisen DO sanan merkistä, harrastin Aikidoa 90 luvun alussa, olen
vain yhdistänyt sanan DO muistuttamaan hieman pii merkkiä, googlasin Aikidon
ja eihän se DO suinkaan pii merkkiä muistuttanut, monen vuoden mittainen muistivirhe..

lainaus:

Haluatkos tarkentaa, minä kun en pääse mitenkään tälle logiikkaradalle mukaan.

jos nyt vielä jatkan logiikkaradallani, niin, kun olen nyt sitten hieman opiskellut desimaaleja, niin, esimerkiksi yksittäiset puiden lehdet ja kaikki
värisävyt piirtyvät muistiin paremmin kun kävelee luonnossa, aikaisemmin kävely oli sellaista hymyilyä ja tallustelua, nyt, on enemmän yksityiskohtia..

atomimalli [16.07.2007 19:30:15]

#

Jostakin olen lukenut että seitsemän numeron pätkä muistissa vastaisi yhtä sanaa. Toisin sanoen kaikkein optimaalisinta olisi opetella Piitä silleen. Opettelin joskus 2-3 pätkissä ni nyt harmittaa kun huomasin että ois ollu yhtä helppoa opetella seitsemän numeron pituisia pätkiä. Olisin nyt helposti yli sadannessa sen 42:den desimaalin sijaan...

Piin desimaalien määrästähän ei oikeastikkaan ole elämässä hyötyä, joten siitä ei enään tarvitse kiistellä. Kyse on siis oman muistinsa kehittämisestä ja omalla tasollaan kehuskelusta ja kilpailusta, myöskin paremmuuden tunteesta ja ajanvietosta.

peg [16.07.2007 21:12:39]

#

Hyödyllisempää olisi opetella vaikka vieraan/t kielen/t sanoja, aikoinani opettelin puhelinnumeroita, nythän ne on sitten kännykän muistissa ja hyötyä ei siitä enää ole ollut. Lyhyt aikaisen muistin harjoittaminen on vaikeaa, mutta pitkän muistin harjoittamisella nyt, voi olla suurikin merkitys oltaessa yli 65v

miiro [28.07.2007 12:38:58]

#

Joo, no ite muistan piin 5 ekaa desimaalia, mut oottekste huomannu et piin symboli muistuttaa kreikkalaista aakkosta pii!

tgunner [28.07.2007 12:46:07]

#

miiro kirjoitti:

Joo, no ite muistan piin 5 ekaa desimaalia, mut oottekste huomannu et piin symboli muistuttaa kreikkalaista aakkosta pii!

Ootko tosissas! :-o

T.M. [28.07.2007 12:48:34]

#

kpzpt kirjoitti:

mutta jos vielä, ennenkuin aloitan aivomyllerrykseni, niin,
kyselen vähän muilta jotka jo ovat opiskelleet PItä ja/tai valmistuneet johonkin hienoon ammattiin, niin että

rotflmaolollipop: "opiskelleet piitä"

lainaus:

minkälaisia decimaali määriä sitä täytyisi muistaa jos aikoo olla insinööri tai arkitehti tai jotain..

ahhah, läppä. ootko tosissas? :D

Grez [28.07.2007 18:38:16]

#

Väittäisin että kaikkiin käytännön tarpeisiin riittää se 3,14. Jos tarvitsee tarkemmin niin sitten käytännössä useimmiten tarvitsisi muutenkin laskimen josta se löytynee sen 7-11 desimaalin tarkkuudella.

Itse muistan suoran 3,1415 mutta olisi ehkä hyödyllisempää käyttää 3,1416

JussiR [28.07.2007 21:11:38]

#

http://en.wikipedia.org/wiki/Pi­#Memorizing_digits


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta