Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Spämmibottiongelma

Codeprofile [29.06.2007 10:25:38]

#

Nyt on alkanut kaiken-näköiset spämmibotit raiskaamaan palautelomakettani. Olen yrittänyt saada Captchaa toimimaan mutta ei toimi. Auttaisiki laskutoimituksen lisääminen sivuille, että pitäisi laittaa jonkun satunnaisen kertolaskun tulos näytölle, vai eikö se auta mitään??

Dramo [29.06.2007 10:59:08]

#

No tästä aiheesta on foorumilla juteltu vaikka miten paljon, koita hakua nyt ensiksi.

Yksi helpoimmista tavoista lienee tehdä tekstifieldi joka on käyttäjälle piilossa css:n visibility:hidden arvolla. Sitten tarkastusvaiheessa katsot onko se kenttä täytetty, mikä ei ole mahdollista ihmiselle mutta botit sen kuitenkin täyttää. Luulen että jotkut Spämmibotit on senkin jo keksinyt. Voit laittaa myös yksinkertaisen kysymyksen "Oletko ihminen" ja kyllä/ei valintanapit.
Tai vaikka "Kirjoita tähän Kissa" yms..

Mika9 [29.06.2007 12:38:58]

#

Omasta mielestäni parhaiten toiminut tapa on laittaa:

<input type="text" style="display:none" name="spam">

sitten vain tarkistetaan jos kenttään on kirjoitettu => viestiä ei käsitellä.

Itsellä suodattanut 100% spämmiviesteistä, eikä edes haittaa normaalien käyttäjien toimia mitenkään.

ZcMander [29.06.2007 13:00:18]

#

Mika9:n ehdotuksessa on kuteinkin huonokin puoli, nimittäin jos joku selaa sivua selaimella, joka ei tue tyylejä (kuten links?) ja silloin tuo kenttä tulee näkyviin.

Minun mielestä palaute pitäisi käsitellä Akismetillä ennen kuin se oikeasti lähetetään sähköpostina.

Metabolix [29.06.2007 13:02:11]

#

ZcMander kirjoitti:

– – Jos joku selaa sivua selaimella, joka ei tue tyylejä (kuten links?)

Sitten voi laittaa viereen tekstin "älä täytä tätä". Kuinka usein itse täyttelet lomakkeista kenttiä, joissa ei lue, mitä ne tekevät? :)

Mika9 [29.06.2007 13:09:22]

#

No tuo oli nyt vain yksi hyväksi todettu toteutus. Jokainen tehköön tavallaan.

Noiden teksti pohjaisten/tyylittömien selaimien käyttäjiä on kyllä melko vähän ja Codeprofilen sivuilla muutenkin on paljon tyylejä käytössä.

Nykyaikana kun kännykät ja muut mobiilit hilavitkuttimetkin ymmärtävät tyylien päälle, ei tuollaisen kikan käytttäminen ole ongelma.

No ainahan voi käyttää perus "yksi plus kaksi"-tarkistusta ;)

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta