Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: DOS-ohjelmat eivät toimi

SukkaMies [26.06.2007 21:55:35]

#

Tervees.

Eli minulla on semmoinen ongelma, ettei minulla toimi nuo DOS-boxissa toimivat vanhat ohjelmat.
Esim. Tein joskus aikoinaan Q basicilla tekstiseikkailuja, ja ne toimi vielä edellisessä koneessa, jossa oli Windows XP. Tuon koneen kokoonpano oli AMD +1800 prossu, ja Radeon 9500 näytönohjain. Servicepack 2 oli asennettuna.

Ongelmä tässä uudessa koneessa on se, etten saa jostain syystä kuvaa ulos ohjelmista. Loistava esimerkki on tuo vanha peli nimeltä Ryssän Kauhu. Kuvaa ei tule, muttä äänet toimii. Sama ongelma on muissa dos pohjaisissa ohjelmissa.

Olen koittanut ajaa niitä Windows 95 teemassa, ja yrittänyt kaikkia muita mahdollisuuksia mitä noitten .exe tiedostojen ominaisuuksista löytyy, jotta se saataisiin toimimaan. Mutta mikään ei tunnu auttavan.

Myös DOS:in kautta olen yrittäny käynnistää ohjelmia, mutta samoin lopputuloksin.

Nykyisen koneen osat:
-Windows XP, Service pack 2
-Amd athlon +4200 dual core
-Radeon x1800 (uusimmat ajurit on ladattu)

Johtuneeko se sitten näytönohjaimesta kun kuvaa ei tule.. Mutta jos jollakulla on tällaiseen ongelmaan vinkkejä taikka jotain, niin joku voisi antaa hiukan osviittaa. DOS:in käytön pitäisi luonnistua.

Ps. Toivottavasti tämä nyt tuli jokseenkin oikeaan paikkaan.

pieslice [26.06.2007 22:37:28]

#

DosBox.

Antti Laaksonen [26.06.2007 23:39:01]

#

Selvyyden vuoksi DOSBox on siis erillinen ohjelma, joka jäljittelee DOS-ympäristöä ja jonka avulla DOS-ohjelmia voi koettaa ajaa mm. uusilla Windowseilla. Tämä luultavasti ratkaisee ongelman, mutta en osaa sanoa, kuinka hyvin eri ohjelmat toimivat DOSBoxin kautta.

TsaTsaTsaa [27.06.2007 13:41:35]

#

SukkaMies kirjoitti:

Myös DOS:in kautta olen yrittäny käynnistää ohjelmia, mutta samoin lopputuloksin.

XP:n komentorivi EI ole DOS.

SukkaMies [27.06.2007 17:08:55]

#

Ohhoh, tuli vähän sekaannuksia tuosta DOS sanasta.

Mutta nyt sain tuon DOSboxin avulla nuo vanhat ohjelmat toimimaan! Vielä kun saisi sujuvaksi DOSboxin käytön. Mutta pohjalta noustaan.

Kiitos kovasti avusta.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta