Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Istunto ikuiseksi

Sivun loppuun

masiaro [26.06.2007 14:22:58]

#

Moi!

Olen yrittänyt etsiä sopiva koodi joka saa uuden session pysymään niin kauan, vaikka kuukausi. En löytänyt sopivaa koodia, tiedättekö mistä sellaista voi löytyä?

M

Vasta_alkaja [26.06.2007 14:33:27]

#

header("Refresh: 240; URL=$_SERVER[PHP_SELF]");

tuon pitäisi auttaa ja eikös sen saa apache:n asetuksistakin.

masiaro [26.06.2007 15:04:38]

#

Löytyykö mistään ohjeet apacheen?

Vasta_alkaja [27.06.2007 07:39:47]

#

http://www.2kmediat.com/apache/apache_konfiguraatio3.asp

Katso tuolta kohta keepAlive, jos oikein ymmärsin. Itse olen käyttänyt aina header-Refresh-toimintoa.

Cornix [28.06.2007 12:41:59]

#

Vasta_alkaja kirjoitti:

Itse olen käyttänyt aina header-Refresh-toimintoa.

Tuohan ei toimi, jos käyttäjä sammuttaa välillä selaimensa. Muutenkaan kaikki selaimet eivät (käyttäjän pyynnöstä) välttämättä tottele refresh-ohjeita.

Vasta_alkaja [28.06.2007 16:27:31]

#

Onko sessionin sitten tarkoitus pysyä päällä kun se lopetetaan. Onko tämä edes kovin järkevää ja tietoturvallista. Muut tarpeelliset tiedot voidaan kyllä kerätä muuallekkin.

ajv [28.06.2007 19:27:57]

#

Itse olen käyttänyt PHP:n sessioden sijasta tavallisia keksejä ja pitänyt kaiken datan kannassa. Keksille vaan määrää, että tuhoutuu vaikka vuoden päästä. Kestää selaimen sulkemiset. Tosin huono juttu, jos unohtaa kirjautua julkisella koneella ulos... :) Mutta toimii siis samanlailla kun täällä putkassa. Voi pitää useampaa konetta kirjautuneena (n kpl työkoneita + himakone).

masiaro [29.06.2007 00:25:45]

#

Ei ollut tarkoitus saada kirjautunut käyttäjä pysymään sisällä ikuisesti, vaan esim.sivun tyylistä. Jos käyttäjä on vaihtanut sivun tyyliä, ja kun myöhemmin se tulee takaisin, tyyli palautuu oletuksi koska cookie ehtii nollaantua. Kiitos vinkistä! :)

Vasta_alkaja [29.06.2007 07:30:20]

#

Onko sinulla apunasi tietokanta, Silloin voisit tallentaa sinne kättäjän valitseman tyylimäärittelyn ja se kestäisi "kaiken".

masiaro [29.06.2007 18:08:22]

#

Vasta_alkaja, tietokanta voisi olla hyvä idea mutta sivustollani ei ole semmoinen login-systeemi.

Jäynis [29.06.2007 18:58:15]

#

Jos sinulla ei ole login-systeemiä sivullasi niin järkevin vaihtoehto lienee asettaa cookie joka ei ihan heti tuhoudu. Session tietoihinhan pääsee käsiksi vain oikealla sessid:llä joka joko säilötään keksiin tai kuljetetaan urlin mukana. Mutta jos jotain "tärkeämpää" tietoa kuin tyyli tulee säilöä niin sit kannattas miettiä jtn. käyttäjäkantaa.

Vasta_alkaja [30.06.2007 00:17:30]

#

Suosittelisin itsekkin ottaman kannan mukaan. Sen käyttö on helppoa ja vaivatonta ja saat tiedot talteen pitkäksikin aikaa.

ajv [30.06.2007 07:10:30]

#

Eiköhän sivun tyylitiedoston valinnan tallentamiseen tuo tietokanta nyt kuitenkin ole vähän liioittelua... :) Siitähän tässä nyt kuitenkin oli kyse.

squid [01.07.2007 18:13:28]

#

Eikös voi vaan ottaa vaikka IP:tä talteen johku tekstitiedostoon, ja sitten vaan tietylle IP:lle valittu tyylitiedosto?

Olga [01.07.2007 22:07:57]

#

IP-osoite on vähän huono tapa identifioida käyttäjät dynaamisten ip-osoitteiden, proxyjen ja muiden takia. Keksi on ihan riittävä ratkaisu.

Vasta_alkaja [02.07.2007 09:47:46]

#

masiaro kirjoitti:

Moi!

Olen yrittänyt etsiä sopiva koodi joka saa uuden session pysymään niin kauan, vaikka kuukausi. En löytänyt sopivaa koodia, tiedättekö mistä sellaista voi löytyä?

M

ajv kirjoitti:

Eiköhän sivun tyylitiedoston valinnan tallentamiseen tuo tietokanta nyt kuitenkin ole vähän liioittelua... :) Siitähän tässä nyt kuitenkin oli kyse.

Kyllä, kyseiseen asiaan se voi olla liioittelua. Riippuu siitä kuinka hankalana asiana tietokannan käyttöönottoa pitää. Jos se on mahdollista tuosta nuin vain, eikä tarvitse palvelimen vaihtoa, niin mielestäni se ei ole liioittelu. Kysehän on kuitenkin pitkästä ajasta pitää tieto tallessa ja mielestäni tämä on siihen varmempi kuin cookie. Korjatkaa jos olen väärässä.

ajv [02.07.2007 10:57:18]

#

Vasta_alkaja kirjoitti:

Kyllä, kyseiseen asiaan se voi olla liioittelua. Riippuu siitä kuinka hankalana asiana tietokannan käyttöönottoa pitää. Jos se on mahdollista tuosta nuin vain, eikä tarvitse palvelimen vaihtoa, niin mielestäni se ei ole liioittelu. Kysehän on kuitenkin pitkästä ajasta pitää tieto tallessa ja mielestäni tämä on siihen varmempi kuin cookie. Korjatkaa jos olen väärässä.

Mielestäni liioittelua, koska tällöin sinun täytyy tehdä käyttäjätietokanta + login sivuillesi. Ja kuitenkin joudut käyttämään sitä keksiä pitääksesi käyttäjän sivuilla.

Vasta_alkaja [02.07.2007 11:30:43]

#

Tieto kulkee kyllä urlinkin mukana ja käyttäjäjäkantoja löytää vaikka täältä valmiina.

walkout_ [06.07.2007 20:20:59]

#

sessioista puheen ollen onko session tiedoston saaminen mahdollista jos se on mm. C:\temp kansiossa? tarkoitan, että siis webinkautta?

ajv [06.07.2007 21:49:42]

#

Reikäisen PHP-koodin kautta on mahdollista, muuten ei.

lapm [07.07.2007 11:56:59]

#

ajv kirjoitti:

Vasta_alkaja kirjoitti:

Mielestäni liioittelua, koska tällöin sinun täytyy tehdä käyttäjätietokanta + login sivuillesi. Ja kuitenkin joudut käyttämään sitä keksiä pitääksesi käyttäjän sivuilla.

Nyt on pakko kysyä että mikä pakottaisi tekemään edes sen login toiminnon? Minusta ei mikään. Käsittääkseni tässä olisi kyse siittä että valitut tyylit, yms. tallennetaan kantaan ja niihin luodaan viiteavain joka tallennetaan siihen keksiin. Kirjautumista ei siis tarvita jos lähdetään siittä että jokaiselle käyttäjälle luodaan oletusprofiili joka tapauksessa, jota sitten muutetaan tarpeen vaatiessa.

ajv [07.07.2007 19:56:45]

#

Millä sitten tunnistat sen saman käyttäjän, jos et loginilla? Jos kaveri käy samoilla sivuilla esim kahdella eri koneella. No joo, niin tai näin, minusta oikea tapa alkuperäiseen ongelmaan on edelleen sen tyylin tallentaminen keksiin. Jos vaatimukset kasvavat, niin sitten voi harkita sitä tietokantaa ja monimutkaisempia systeemejä.

Vasta_alkaja [08.07.2007 00:01:05]

#

ajv kirjoitti:

Millä sitten tunnistat sen saman käyttäjän, jos et loginilla? Jos kaveri käy samoilla sivuilla esim kahdella eri koneella.

No entäs sitten sen keksin... Millä sen tunnistaa vastaavassa tilanteessa.

ajv [08.07.2007 01:32:13]

#

No tuotahan tässä juuri olen sanonut, ei millään.

Vasta_alkaja [09.07.2007 08:55:23]

#

ajv kirjoitti:

No tuotahan tässä juuri olen sanonut, ei millään.

Eli miksi sitten login on ongelmana, jos tämän ratkaisun tekee tietokannalla, jos keksitkään ei tietoa tiedä ilman tunnistusta.

ajv [09.07.2007 10:05:38]

#

No tehköön tämän ratkaisun tietokannalla. Ostakoon vielä vaikka jonkun halvan Oraclen sinne taustalle pyörimään. Sitten voidaan tallettaa sinne tietokantaan yksi tieto: millaisella ulkoasulla joku satunnaiskäyttäjä näkee jonkun satunnaisen sivun. Tässä ei selvästikkään ole kyse mistään isosta palvelusta, vaan jostain pikkuvirityksestä. Sen takia minun mielestä se keksi riittää aivan hyvin "ikuiseen istuntoon" ja ei tartte välittää vaikka kaveri vaihtaakin sitä surffauskonetta välillä. Ja kuka käyttäjä edes viitsii rekisteröityä / logata jollekkin random-sivustolle sen takia, että saa sen oletusulkoasunsa käyttöön. Veikkaan: ei niin moni, että maksaisi vaivaa.

Ugh, olen puhunut.

Vasta_alkaja [09.07.2007 13:54:34]

#

Ei, sinne pakko ole rekisteröityä ja cookies on varmasti ihan hyvä. Kysymyksessä vain oli, että miten sen tekisi. Ei tässä väittelyä ole tarvinnut tehdä paremman vaihtoehdon puolesta. Tässä on vain tekijälle annettu vaihtoehtoja ja mistä sitä voi tietää kuinka laajaksi hän tätä asiaa suunnittelee ja laajentaa. Mutta mitäpä tässä enää väittelemään. Varmasti on valintansa jo tehnyt.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta