Minulla on ongelma RSS-feedien kanssa. Ensisijaisesti bändien käyttöön tarkoitettu sisällönhallintasysteemini generoi automaattista RSS-feediä uutisista, blogientryistä ja tulevista keikoista. Tulevien keikkojen feedi toimii tällä hetkellä niin, että feedissä näkyy ainoastaan tulevat keikat, eli siitä poistuu automaattisesti menneet keikat nykyhetken ajaessa keikkapäivämäärän ohi. Systeemi siis päivittää feediä suoraan tietokannasta tulevien keikkojen perusteella.
Jostakin syystä tämä ei kuitenkaan ihan täysin pelaa online -RSS-lukijoiden kanssa. Lisäsin esimerkiksi Bloggerissa olevan blogini (http://www.j-juntunen.net) sivupalkkiin keikkakalenterin tulevat keikat -feedin, mutta jostakin syystä se ei näy päivittyvän niin kuin pitäisi. Uudet lisätyt keikat kyllä ilmestyvät listan jatkoksi, mutta feedistä poistetut menneet keikat jäävät myös jostakin syystä roikkumaan listalle. Myös Googlen Reader tekee saman tempun, eli näyttää feedistä poistetut itemit. Miten tämä voi olla edes mahdollista? Mistä ihmeen välimuistista nuo lataavat tuota feediä?
Yksi tällainen keikkafeedi löytyy osoitteesta: http://www.dianband.net/rss_live.xml
Kirjoitushetkellä (18.6) se näyttää aivan oikein vain yhden tulevan keikan, mutta Google Reader näyttää koko historian(!?) ja Bloggerin sivupalkkiin lisätty RSS-lisäosa näyttää myös yhden jo menneen keikan. Feedi ei siis päivity lukijoihin oikein.
Sama ongelma ilmenee myös uutisfeedin kanssa. Jos poistan feedistä yhden satunnaisen itemin, näkyy se silti näiden online-lukijoiden listoissa. Wtf?! Entä jos vaikka uutista lisättäessä tapahtuu jokin ihmeellinen virhe ja uutinen tulee systeemiin tuplana. Kun duplikaatti poistetaan itse tietokannasta ja feedistä, pitäisihän se tietenkin myös hävitä feedin tilaajien listoilta?
Voi olla, että RSS-feedeissä tai niiden lukijoissa on jokin perustavaa laatua oleva toiminnallisuus tai filosofia, mitä en ole vielä ymmärtänyt. Jos näin on, voisiko joku kertoa sen minulle. En nolostu mahdollisen ja todennäköisen RSS-tietämättömyyteni julkitulosta, haluan vain saada ongelmaani ratkaisun. =)
Niin, lisäyksenä vielä, feedit toimivat esim. Firefoxin live bookmarkkeihin tilattuna niin kuin pitääkin. Eli sinne ne päivittyvät oikein.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.