Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C: Allegro-kysymyksiä

Sivun loppuun

Jartsala [15.06.2007 13:50:32]

#

Okke olen ettinyt netistä mutten ole löytänyt!

1.Muuttujan piirtäminen näytölle (En tajunnut oikein)
2.Äänien lataaminen/soittaminen (Sivulla puhuttiin vain MIDI muodossa olevista äänistä)

tgunner [15.06.2007 17:35:43]

#

Jartsala kirjoitti:

1.Muuttujan piirtäminen näytölle (En tajunnut oikein)

Meinaatko siis muuttujassa olevan tiedon tulostamista näytölle?

Jartsala [15.06.2007 21:22:26]

#

Kyllä esim energioiden piirtäminen ruudulle.

Jartsala [16.06.2007 00:32:04]

#

Niin ja myös miten saisi erään kuvan liikkumaan hitaammin kun se liikkuu pikselin kerrallaan mutta siltikin liian nopeasti, miten sitä voisi hidastaa? Käsittääkseni jotenkin Timereillä mutta kun koittelin niitä sinne jotenkin niin koko peli tökki kuin mikäkin.. Helvetti..

1.Tekstin/Muuttujien piirtäminen.
2.Äänien lataaminen/soittaminen.
3.Timerit ja niiden käyttö.

LOL lista sen kuin pitenee xDxDxD LOL XD

Ottaa päähän kun MISSÄÄN ei voi olla Allegrolle mitään manuaalia, ei edes allegron mukana ja jos netistä löytyy se on ranskaksi tai kiinaksi tai sitten se on vuodelta 1341 tai vanhempi.. Että turha valittaa "lue manuaali, manuaalista löyty"

Aivan upea manuaali: http://www.allegro.cc/files/4.0.3/allegro-manual-4.0.3-html.zip
Erittäin epäselvä manuaali...:
http://docs.mandragor.org/files/Common_libs_documentation/allegro/
Suoraan sanottuna täysi paska:
http://alleg.sourceforge.net/stabledocs/en/allegro.html

Zach [17.06.2007 01:04:15]

#

Kukkuu!
Mitenkäs nuo linkittämäsi manuaalit eroavat toisistaan? Allegron oma API-kuvaus netissä tuntuu kyllä ihan pätevältä, http://allegro.cc/manual/

1. Esimerkiksi: http://allegro.cc/manual/api/text-output/textprintf_ex
Mm. C:n printf-funktion ymmärtäminen auttaa (jep, Google...) - lainausmerkkien sisällä voi määritellä sisällytettäviä muuttujia niiden tyyppien perusteella (%d on kokonaisluku, %c merkki jne.) ja näihin kohtiin tulevat arvot selviävät pilkun jälkeen ilmoitetuista muuttujista.

3. Peliä ilmeisesti olet tekemässä, joten unohda HETI timerit sun muut :) Lähes pelin kuin pelin perusrakenteeseen kuuluu pääsilmukka, jota toistetaan loppuun saakka. Silmukassa tapahtuu joka kerralla liikkuvien objektien siirto - yksittäinen siirto onkin sitten todella pieni (koordinaatit oltava liukulukumuodossa - float tai double - jotta sujuva liikkuminen olisi edes mahdollista). Liike näytöllä tapahtuu tietysti "kokonaislukuina", sillä pikseleitä ei saa jaettua osiin. Muistissa sen sijaan pidetään tarkka sijainti, jota lisätään joka kerralla kuluneen ajan mukaan. Silmukassa siis verrataan nykyistä aikaa edellisen kierroksen aikaan: erotus on yhteen kierrokseen kulunut aika. Helpoin tapa laskea objektin uusi sijainti on lisätä siihen sen nopeus*kulunut aika*sopiva kerroin. Tarkempi integrointi on sitten jo eri asia...

Mazzimo [17.06.2007 22:20:58]

#

2. Tuosta "paskasta" manuaalista löytyi varsin helposti juttua "Sound init routines" ja "Digital sample routines" kohdista. Niitä siis selaamaan. ;)

Jartsala [17.06.2007 22:21:10]

#

Edit: oho tuohon oli tullu viesti just ku kirjotin :P
ääni jutut löysin juuri tänää aikasemmin mutta ei toimi jostain syystä, se ei valita mitään, polku on oikein, mutta mitään ei tapahdu..

Hahhah, nyt se taisi ratketa!!!!!!
Se todellakin ratkesi, mutta silti täytyy saada selville vika xD

Elikäs, vaikeus-aste oli ollut aina hard, jonka takia se meni niin nopeasti, mutta outo juttu, vaikka easy nappia hiirellä painamalla difficult muttujan pitäisi olla 1 eikä 3, mistähän se johtuu, katsokaas.

if (mouse_b & 1)
{
    if (mouse_x >= 194)
    if (mouse_x <= 438)
    if (mouse_y >= 190)
    if (mouse_y <= 300)
    {
    diffikult = 1;
    pelaa = 2;
    }
}

elikäs jos hiirtä painaa ja se on easy napin kohdalla (on tarkistettu, oikein on koordinaatit) se laittaa diffikultin 1 ja pelaa 2 eli menee peli silmukkaan.. mikä ihme on vikana :O

Jartsala [18.06.2007 21:46:45]

#

Hahhah, ratkaisin ongelman itse, syynä oli se että ehtolausekkeissa oli = eikä == :P

vielä kun ääni hommelit toimisi


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta