Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Windowsin tiedostot ext3-formaatissa olevalla kovalevyllä

JussiR [14.06.2007 17:52:22]

#

Mulla on 2 kovalevyä, kummassakin Windows, mutta toisessa vain Windows käytössä.
Asensin eilen Ubuntun, Windows ei toiminut enää sen jälkeen kunnolla ja yritän nyt poistaa Ubuntua. Pistin Windowsin asenus CD:n sisään ja pistin windowsin korjaus johon kirjoitin "fixmbr", nyt windows käynnistyy normaalisti ilman grubia (vai mikä se nyt onkaan).
Toista kovalevyä ei nyt sitten tietenkään voi käyttää koska se on Linux ext3 formaatissa ja Windows ei ymmärrä sitä. Tarkastelin kovalevyä Partition Magic 8:lla ja siitä näkyy että kovalevystä on käyetty 146gt (näyttää myös kovalevyn kooksi 146gt) ja että koko levy olisi osioitu Ubuntulle (eli asennuksen osiointi meni väärin). Mä katoin explorer2fs ohjelmalla mitä levyllä on, ja pistin exportilla kaikki tiedostot ulkoiselle kovolle, varmuuden vuoksi. Ne "kaikki" tiedostot olivat ubuntun tiedostoja ja veivät vaan 2,5gt tilaa. Miten sitten kovalevystä on käytetty 146gt jos siellä on vaan 2.5gt tiedostoja?
Elikkäs siellä on vielä ne mun windows tiedostot joita halua käyttää, mutta miten saan ne pois?
Olisi erittäin kiva saada ne koska siellä on mun 3 vuoden ajalta digikuvat, ohjelmoinnit ja pelien tallennukset, toki joitain backupeja löytyy.

Metabolix [14.06.2007 18:32:47]

#

Jos olet levyn jo osioinut ja siihen Ubuntunkin asentanut, tiedostojen palauttaminen voi olla jopa (kotikonstein) mahdotonta. Katsoitko varmasti käytettyä tilaa osiosta etkä koko levystä? Osioidun alueen koko ja osion sisällä käytetty tila ovat kaksi eri asiaa.

JussiR [15.06.2007 00:35:13]

#

Eihän sekään oo mahdollista että osion sisällä olis käyetty 142gt? Ei Ubuntu niin paljo tilaa vie.

Metabolix [15.06.2007 09:02:03]

#

Niin juuri, mutta sen sijaan osio "käyttää" levystä saman verran tilaa riippumatta siitä, onko tiedostoja. Osio siis voi viedä sen 146 Gt, jos olet sellaisen osion tehnyt, ja tästä huolimatta osio voi olla vaikka aivan tyhjä.

mikeful [15.06.2007 11:16:21]

#

Tätä ja edellistä (https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/15236-ubuntu-windows-xp-ja-netti) ketjua lukiessa muodostui sellainen kuva, että olet tehnyt siitä Ubuntu -osiosta koko levyn kokoisen eli kaikki siellä olleet vanhat tiedostot on tuhottu. Poista Ubuntu -osio jollain partitiointiohjelmalla ja tee tilalle uusi Windowsin käyttöön. Jos tiedostoista on varmuuskopioita, niin palauttele niitä.

JussiR [15.06.2007 12:38:53]

#

Vai niin.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta