Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Java: jotain komentorivisäätöä

Matso [13.06.2007 02:01:39]

#

http://users.utu.fi/vivelu/signedAppletti.php

Mihi nää kaikki komennot ny olevinaa pitää kirjottaa?

keytool -genkey aliasNimi

yms.

Normaalisti teen kaiken Eclipsellä eikä oo tarvinnu tollasten kans säätää..

Blaze [13.06.2007 02:43:39]

#

Matso kirjoitti:

No sille komentoriville.

Matso [13.06.2007 02:54:32]

#

Blaze kirjoitti:

Matso kirjoitti:

No sille komentoriville.

No ei toimi.

C:\Documents and Settings\Matias Hiltunen>keytool -genkey jotainpaskaa
'keytool' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

Pekka Karjalainen [13.06.2007 08:16:57]

#

Se ei ole polussa. Minulla on asennettuna cygwin, joka tuo useita Unix-työkaluja Windows-maailmaan. Se kertoo näin:

(EDIT: lihavointi pois kooditägin sisältä.)

C:\TEMP>which keytool
/cygdrive/c/Program Files/Java/jdk1.5.0_11/bin/keytool

Windowsin tapa esittää sama polku on "c:\Program Files\Java\jdk1.5.0_11\bin\keytool.exe". Lainausmerkit kuuluvat tähän, koska Program Fileksessa on tuo katko.

Sinä et saa samanlaista tietoa koneestasi ulos, jos et ole asentanut cygwiniä. Which-komento tulee sieltä. Eikä sitä tarvitse tämän takia asentaa. Kerron lopuksi polusta.

Path-muuttuja kertoo, mistä hakemistopoluista haetaan annettua komentoa, eli tässä tapauksessa keytool.exe:ä. Sinun pitää löytää oma JDK-hakemistosi ja lisätä se polkuun. Voit käyttää sopivaa hakutoimintoa keytool.exe:n hakuun. Esim. Windowsin oma Etsi-toiminto toimii, jos jaksat tovin odotella. Polun lisäät näin:

Klikkaa käynnistä valikossa Oma tietokone -kuvaketta oikealla napilla.
Valitse ominaisuudet -> lisäasetukset -> ympäristömuuttujat.
Hae listasta "Järjestelmämuuttujat" muuttuja Path ja valitse se.
Klikkaa Muokkaa-nappia.
Lisää arvojen loppuun uusi polkutieto JDK-hakemistoon. Arvot pitää erotella puolipisteella ;.

Esim. minun koneessani arvo on ;C:\Program Files\Java\jdk1.5.0_11\bin;, missä on mukana kumpikin erottava puolipiste. Tiedossa saa olla välilyönti. Omalla koneellasi tarvitset tiedon siitä hakemistosta, mihin oma JDK:si on asennettu. Eli käytä sitä hakua ensin.

Tämän jälkeen voit kirjoittaa komentoja komentoriville, jotka käyttävät JDK:n bin-hakemiston ohjelmia. Toinen vaihtoehto on antaa koko polku ennen komentoa, jolloin asetusta ei tarvita. Työlääksi se käy.

Matso [13.06.2007 13:22:46]

#

Mulla ei oo SDK:ta, mulla on vaan JRE, mutta siinäkin on kyl toi keytool.exe... onks sil jotain merkitystä?

Ku ei toi tunnu toimivan. Nyt se ei kyl valita tota samaa, mut se vaa antaa jonku listan komennoista eikä tee mitään tolla

keytool -genkey jotainpaskaa

Matso [13.06.2007 15:34:43]

#

Jaha. Tuolla sivulla oli toi komento näemmä väärin. Yhellä englanninkielisellä sivulla oli näin:

keytool -genkey -alias TestApplet -validity 365

ja toi toimi.

Pekka Karjalainen [13.06.2007 16:43:41]

#

JRE:llä tai JDK:lla ei ole eroa tämän asian kanssa (ainakaan minun tietääkseni). Vain sillä on, että se komentotulkki, mihin kirjoitat komentosi, löytää sen keytool.exe:n. Se oli tuo pikaisen polkuselitykseni aihe.

No hyvä kuitenkin, että toimi.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta