Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: nVidia GeForce 7600GT ajuriongelmat

Burton [08.06.2007 12:31:21]

#

Lähetin tämän aiheen alunperin Muropakettiin (http://plaza.fi/muropaketti/bbs/t491771), mutta olen nyt aika epätoivoinen asian kanssa ja haluaisin vähän tietoa muualtakin. Älkää katsoko pahalla.

Nyt olen hankkinut onnellisesti GeForce 7600GT -ohjaimen, saanut sen paikoilleen ja käynnistänyt tietokoneeni, mutta ongelmana on ajureiden asentaminen ja saattaminen toimintaan.
Tietokoneeni on Fujitsu Siemenssin SCALEO J -mallia eikä tässä kyseisessä mallissa ole "varsinaista" näytönohjainta AGP-paikassa vaan tämän hoitaa joku emolevyyn integroitu tusinakapistus. Eli aikaisempaa näytönohjainta ei ole ollut.
Ongelmani on tämmöinen: Työnnän CD:n asemaan ja käynnistän asennusohjelman ohjeiden mukaan. Painan "Install Drivers" (tämän pitäisi asentaa kaikki ajurit + DirectX 9.0:n). Asennus sujuu DX:n kohdalla vielä hyvin, mutta kun varsinaisten ajureiden asentaminen on päässyt yli 50 prosentin, tulee ongelmat vastaan. Ensiksi kuva pettää pariksi sekunniksi (näytössä ei näy mitään) ja palaa takaisin. Tämän jälkeen asennus jatkuu vielä vähän aikaa, mutta lopulta kuva menee kokonaan, vaikka näyttö on päällä. Tietokone taas tuntuu jatkavan toimiaan, mutta en mene tästä takuuseen, koska kone muuttuu varsin hiljaiseksi. Sammutus täytyy toimittaa virtanäppäimen kautta, ja kun käynnistän seuraavan kerran, on Windows joko käynnistettävä viimeksi toimivilla asetuksilla tai jos tuuri käy, pääsee Windowssiin asti, mutta näytönohjaimen ajurit herjaavat viestejä ja kone tuntuu todella hitaalta.
Olen myös miettinyt ajureiden asentamista vikasietotilassa, mutta kun painan F8-näppäintä koneen käynnistyessä, tulee eteeni vain boot-valikko, mistä voi päättää käynnistettävän laitteiston (kiintolevy, cd, ...).

Mitä vikana?

ps. näytönohjaimen ajureita asentaessa Windows sanoo ajureiden olevan jonkun sertifikoinnin ulkopuolella ja XP ei kuulemma tykkää niistä, mutta tämä on käynyt aikaisemmillakin konekokoonpanoilla enkä usko ongelman kuitenkaan johtuvan tästä.

pps. voisiko ongelma johtua siitä, että tuo integroitu tusinanäyttis käyttääkin jotain ajureita ja nämä täytyisi poistaa ennen uusien asentamista tai, että bios vaatisi AGP-väylän kohdalta jotain uudelleenlämmittelyjä...?

--------------------

Lisää tietoa saa lukemalla linkin Muropaketin aiheeseen. Olen vastannut siellä pari kertaa informaation lisäämiseksi.

Blaze [08.06.2007 13:51:16]

#

Burton kirjoitti:

Tämän jälkeen asennus jatkuu vielä vähän aikaa, mutta lopulta kuva menee kokonaan, vaikka näyttö on päällä. Tietokone taas tuntuu jatkavan toimiaan, mutta en mene tästä takuuseen, koska kone muuttuu varsin hiljaiseksi.

Mulle tuli mieleen sellanen, että asentuisko nuo ihan kunnolla, mutta Windows pitäis sitä integroitua ensisijasena näyttiksenä, ja lähettäis vaan sille signaalia. Eli laita näyttökaapeli kiinni integroituun ja koita asentaa noita ajureita (niitä netistä ladattuja, rompulla tulevat on aina vanhoja).
Jos se menee putkeen, mee näytön asetuksiin ja ruksita sieltä se nVidia ensisijaseks ja vaiha kaapeli takas.

Edit: vai onks sulla ollu tähän asti se kaapeli kokoajan kiinni siinä integroidussa? Siinä tapauksessa koita siirtää se tohon nVidiaan ku se näyttö pimenee.

Burton kirjoitti:

näytönohjaimen ajureita asentaessa Windows sanoo ajureiden olevan jonkun sertifikoinnin ulkopuolella

Tarkottaa vaan sitä, että ajureita ei oo testattu MS:n labrassa. Voi jättää huomiotta.

Burton kirjoitti:

bios vaatisi AGP-väylän kohdalta jotain uudelleenlämmittelyjä...?

Mahdollisesti. Sellanenkin tuli mieleen, että jos se integroitukin on sisäisesti AGP-väylänen, niin sen varmaan joutuis ottaa pois käytöstä ensin. Sehän tapahtuu juurikin sieltä BIOSista.

Burton [08.06.2007 14:07:59]

#

Blaze kirjoitti:

Eli laita näyttökaapeli kiinni integroituun ja koita asentaa noita ajureita (niitä netistä ladattuja, rompulla tulevat on aina vanhoja).

Minulla on ollut koko ajan johto kiinni uudessa näytönohjaimessa ja asennukset olen suorittanut näin. Kun vaihdoin johdon integroituun, en saanut enää kuvaa ollenkaan näytölle.

Blaze kirjoitti:

Burton kirjoitti:

bios vaatisi AGP-väylän kohdalta jotain uudelleenlämmittelyjä...?

Mahdollisesti. Sellanenkin tuli mieleen, että jos se integroitukin on sisäisesti AGP-väylänen, niin sen varmaan joutuis ottaa pois käytöstä ensin. Sehän tapahtuu juurikin sieltä BIOSista.

Minä löysin BIOSista tämmöisen valikon:
PCI / Plug and Play
- Primary Graphics Adapter: PCI tai AGP
- Allocate IRQ to PCI VGA: Yes tai No
- PCI IDE BusMaster: Enabled tai Disabled.
Onko mitään hajua, että mitä nämä tarkoittavat? Tuossa on oikein PCI ja AGP vaihtoehtoina.

Blaze [08.06.2007 15:30:53]

#

Burton kirjoitti:

- Primary Graphics Adapter: PCI tai AGP

Minä koittaisin tämän napsasta AGP:ksi.

Burton kirjoitti:

- Allocate IRQ to PCI VGA: Yes tai No

Tällä vois saaja sen integroidun kokonaan pois käytöstä laittamalla noksi. Koita tota ylempää kuitenki ensin.

Burton kirjoitti:

- PCI IDE BusMaster: Enabled tai Disabled.

Tähän älä koske. Ei liity näytönohjaimiin.

Burton [08.06.2007 16:04:40]

#

Äh, vaihdoin AGP:ksi ja siirsin seuraavaan arvon "No", mutta silti tulos oli sama. Tapa oli kuitenkin hieman erilainen:
Uusilla BIOS-asetuksilla kuva katosi n. 60% kohdalla heti, mutta vanhoilla tuli ensin pieni välähdys, asennus jatkui ja sitten kuva katosi.

muoks: ja kone kyllä jäätyy kuvan kadotessa. Kokeilin jättää asennuksen ajaksi notepadin auki, kirjoittaa ja tallentaa tekstitiedostoon, kun kuva lähtee pois. Tekstitiedostoa ei ollu olemassa, kun käynnistin uusiksi.

herkko [14.06.2007 06:46:12]

#

Mahtaako itse kortti olla kunnossa? Itse sain kerran kokeiltavaksi kortin, jossa ei toiminut ainakaan vga-liitin kunnolla. Toimi sen verran että kuva tuli, mutta Windowsin omalla ajurilla, eli varsinaiset ajurit eivät toimineet ollenkaan. Kortin omistaja oli tainnut aiemmin käytellä sitä muuttamalla dvi-i-signaalin adapterilla vga:ksi, jolloin oli saanut sen toimimaan. Ainakin muistelisin että kortissa oli jotakin tämän kaltaista häikkää.

Vaikea sitten sanoa, onko integroidulla näyttiksellä ollut koneessa ajureita. Joka tapauksessa kun sinulla nyt on epäonnistunut ajurien asennus koneella, voisit kokeilla Driver Cleaner -ohjelmaa (http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/muut_ohjelmat/driver_cleaner_pro.cfm). Poista nykyiset näyttiksen ajurit ja koeta asentaa uudestaan. Kannattaa kuitenkin olla varovainen, ettei mitään tärkeää tule poistettua.

Jos ei lähde toimimaan, suosittelen neuvonpitoa kortin myyjän kanssa (tai maahantuojan) ja kenties saat sitä kautta uuden kortin kokeiltavaksi.

P.S. Ai niin, semmonen tuli mieleen että riittäähän virtalähteessäsi tehot? Olen kuullut että jos virtalähde ei ole tarpeeksi tehokas, saattaa kone jopa toimia, jos resoluutio on alhainen (800x600), mutta vaihdettaessa suurempaan resoluutioon, kuva menee pimeäksi koska näyttis ei saa enää tarpeeksi virtaa. Olen itsekin melko pian vaihtamassa juuri tähän kyseiseen näytönohjaimeen, ja tietääkseni oma, 350W-virtalähteeni olisi tähän riittävä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta